Sv: Kolik?

För att jag inte vill ha iskallt regnvatten och gräsrötter fulla med jord i en kolikmage........
Och hon vill äta just bara vattenpölsvatten och trä....
Inte vatten från spannen....

Har du provat att ge riktigt varmt betforvatten?
Mina dricker en hel hink på en gång av det.

Om jag gav kallvatten skulle de inte röra det.

VILL hon äta HÖ eller inte???? Om hon är hungrig och ej fått mat sedan i förrgår är det inte så konstigt att hon vill äta på allt i hagen.
Är hon pigg och hungrig ge henne småportioner uppblött hö flera ggr i dag och se om det fungerar. Har du Dropp som du ger själv hemma? Hur mycket per dag? Får hon sitt vätskebehov via IV dropp
(Ca 40 ml/kg och dygn) så kanske hon helt enkelt inte är törstig......
Har hon haft avföring?

Jag har gett varmt och kallt betforvatten, vatten med salt i, med citron i, med riven morot i men hon vill inte något av det.

Hö vill hon äta men eneligt vet så får hon inet det förrän hon börjar dricka. Jag har dock gett henne hö i varje fall, känns hemskt att INTE ge. Bra ide´' med att blöta höet, ska prövas.
Hon har fått två påasar dropp om dagen, är väl 7 liter i varje ca?
Väger 300 kg.
Ja hon får små kluttar avföring.

Hon har fått två påasar dropp om dagen, är väl 7 liter i varje ca?
Väger 300 kg.
Ja hon får små kluttar avföring.[/QUOTE]

Då har hon ju fått 14 liter vätska per dygn (minst, om det inte är 10 liters-påsar då har hon fått 20 liter) Dygnsbehovet för 300 kg häst är minst 12 liter. Där har du nog orsaken att hon inte dricker själv, hon är helt enkelt inte törstig!
Att hon inte har så mycket till avföring kan ju bero på att hon inte fått så mycket att äta på vad jag förstår nästan 2 dygn..... Du måste börja ge henne hö! Gärna uppblött. Blir hon dålig direkt igen av det så får du åka in med henne. Det ät INTE bra att svälta hästar för länge!!

Efter 5 timmars hagvistelse med munkorg gick den lilla pållen in och drack kanske 3 liter vatten åt lite hö och la sig ner och skakade som om hon frös.
Nu 2 timmar senare så är hon alldees normal, äter hö och dricker en klunk då och då. Glad och alert.
Hoppas det håller i sig.
Jag blötte hö och det åt hon givetvis inte....Men torrhö gick bra.
snäll inackordering tog med sig komunalt vatten i Petflaska men det var inte poppis.......
Imorgon ska här tas vattenprover oavsett hur lillhästen mår.

I går kväll och i natt har den lilla hästen käkat 4 äpplen, 2 kg morötter som är rullade i olja och loppfrön, en munfull betfor och 6 kg hö.Druckit kanske 10 liter vatten.
Normal bajs, inte runtstökat i boxen!!!!
Verkar som att det här kan fixa sig.:banana:
Hon är fortfarande lite matt men efter så lång tid utan ordentligt med näring så är det inget konstigt.

som andra redan har sagt...om hon har fått så mycket dropp är hon ju inte törstig.. och det var nog bra att hon fick komma ut i hagen och röra på sig... jag hade en kolikhäst här för ett tag sedan och hon fick gå kvar i hagen...det släpte rätt snabbt..

rörelse är alltid bra!! fortsätt med loppfrö ett tag till och ljummet vatten nu när det är kallt...

hoppas hon är bra nu!! se till att hon har mycket vatten tillgängligt..

Min unghäst 1,5år åkte på kolik i förra veckan detta pga att han inte vill dricka kallt vatten.:(
Jourvet kostade 3100:- men det är det ju värt men jag kunde ha varit smartare & investerat i den värmetunna jag tittat på så länge.:angel: Har nu köpt denna gröna tunna med värmekabel & han dricker så nöjt ute i hagen. Köpte en tunna på 40 L då jag har 2 hästar.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka