Sv: Kolik?

Om din häst inte vill dricka så ge den extra salt i maten tex. Saltet gör så att den blir mer törstig. Ett litet tips bara...

Har du prövat att ge specialfodret dynavena mash? Det ger man varmt, och är mycket bar för att förebygga kolik och förbättra tillståndet hos hästar med besvärlig mage. De kan backa lite första gången inför att fodret är varmt, men sen älskar de det. kolla på deras hemsida. Inte ett kolikfall här sen jag började med det.
Det finns mängder med preparat, och det här är bara ett i högen, men värt att prova.

Jag hade hellre skrittat än joggat,
gå med magont gör jag hellre än joggar.
(jämför alltid med mig själv :crazy: :o )

Bajset, är det mörkt och hårt?
(tänkte på järn)

Stackars lillskräpis, blir ju orolig för din häst :(

Hur är humöret?

Nä fy.. kolla upp det en gång till!

Den har förmodligen fortfarande förstoppningssymptom och borde få mer dropp bl a. I många fall löser man inte en förstoppning på en dag
Varför fick inte hästen stå kvar på kliniken till den var bra?
Du borde nog ringa ut veterinär om inte hästen snabbt blir piggare och börjar äta igen. Kanske redan nu!

Hon fick dropp och en massa parafinolja i två dagar uppe i helsingborg. Men det är just viktigt att de står under uppsikt.

Jag har prövat allt möjligt, hö vill hon ha hen undrar hur lämpligt det är att ge hö till en häst som inet dricker.

1,5 år, inkörd för 2 månader sen.. Man skrittar inte gärna liksom :D Då blir det så här:bump:
Bajset är mörkt.
Humöret är bra, hon är med liksom.

Hon får dropp varje dag, jag fick med dropp hem. Ang kliniken så fresta mig inte att berätta om den....:devil:

Dricker fortfarande inte:cry:
Jag gav den lite saltvatten i ingivarspruta men den vägrade verkligen dricka det. Jag höll upp huvudet i sju eveigheter och tyckte att hon svalde men likförbannat rann det ut igen :confused:
Hon kanske inet kan dricka?

Det verkar krisigt. Vore jag du skulle jag åka in till klinik. Vätska är ett måste.

ring till kliniken å fråga om du ska komma in. nått är ju uppenbarligen riktigt fel...

Oftast får man vara RIKTIGT envis, och stå på sig när det gäller att få vård för sitt djur. Kräv att de tar emot och går igenom hästen ordentligt och tar nödvändiga prover. Det är vad jag skulle göra. Sig själv är det enda man kan lita på. Det är eget ansvar som gäller. De kommer förmodligen bara att be dig vänta och se annars..

Jag trodde inte heller min häst kunde dricka, men det var tydligen så att hon hade så ont och då svarade hon genom att inte dricka. Sen när förstoppning släppt drack hon. Tyvärr har hon efter denna blindtarmsförstoppning blivit jättekänslig så hon får jättelätt koliksymtom och då slutar hon dricka men direkt jag märker det brukar jag skära små äppelbitar lägga i krubban och hälla på en liter äppeljuice och det tar hon. Sen gör jag så en gång i timme tills hon fått i sig någon liter sen brukar jag ta väldigt blött betfor och två dl loppefrö och då brukar det släppa.

Oftast får man vara RIKTIGT envis, och stå på sig när det gäller att få vård för sitt djur. Kräv att de tar emot och går igenom hästen ordentligt och tar nödvändiga prover. Det är vad jag skulle göra. Sig själv är det enda man kan lita på. Det är eget ansvar som gäller. De kommer förmodligen bara att be dig vänta och se annars..

Stämmer bra! tycker att det börjar att bli allvarligt snart.
hur luktar avf. o hur är konsistensen?

Hon får dropp varje dag, jag fick med dropp hem. Ang kliniken så fresta mig inte att berätta om den....:devil:

Då kanske det är därför hon inte dricker.... Om hon fått dropp varje dag får hon kanske i sig tillräckligt med vätska så hon helt enkelt inte är törstig. Verkar hon pigg och vill äta? Har hon avföring? Hur ser den ut? Du kan ju inte svälta henne hur länge som helst i vilket fall. Prova ge henne små portioner uppblött hö i dag om hon verkar hungrig och har avföring. Gå ut och rör på henne.
Om hon fortfarande inte äter och är slö, åk in med henne till djursjukhus eller ta ut veterinär.

Märkligt djur. efter att ha hällt i henne dagsen dropp släppte jag ut henne i gruspaddocken med munkorg, nästan mansikt försöker hon käka på allt trä hon hittar och kör ner huvudet i alla vattenpölar. Inget kommer in i munkorgen men hon slutar inte försöka.
Kanske dags att ta vattenrpover, kanske nått fel med vattnet i stallet?
Sk aförsöka leta upp komunalt vatten och ge henne på prov..
Var tar man vattenprov på snabbaste vis i Malmö?

Jag har telefonkontakt med veterinär hela tiden så jag är inet så ansvarslös som jag låter....

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka