Djurjouren

Trådstartare
Jag har en unghäst på 1,5 år.

Natten till igår så hade hon varken druckit eller ätit, det gjorde hon heller inte under gårdagen eller i natt.

37,8 i temp, 32 i vilopuls, inga uttorkningssymptom, mkt tarmljud.

Ligger gärna ner men reser sig när man kommer.Men inga koliktecken som upprördhet, rullningar eller sparkar. Hon pekar dock på magen med huvudet.

Åkte in på klinik i morse, konstaterade förstoppning och hon fick 2 påsar dropp, muskelavslappnande och efter 2 timmar olja.
Detta resulterade i 3 skitar.

Jag fick med mig mer dropp hem så jag kan ge henne. Hon ligger ner i boxen, stönar lite men reser sig glatt när man pratar med henne.

Nu äter hon hö men har inte druckit.

Enligt veterinären så kan kolik ta 14!!! dagar innan det släpper.

Jag har aldrig varit med om det, de brukar släppa när man aktiverar dem lite eller när farbror veterinär har gjort sitt.
Är det vanligt att det fortfarande kan göra ont, eller har ni nån annan ide?

Senaset avmaskningen visade lilla blodmasken ifall det har någon betydelse.

Senast ändrad:
Sv: Kolik?

Hon kanske dricker för lite??? Det brukar ju vara bland det viktigaste för att undvika kolik... Pröva att blanda ner betforen (om hon får nån sådan) i en sor hink med vatten, så blir det som söt saft. Annars kan man använda sig av äppelcidervinäger eller äppeljucekoncentrat. Min lilla pålle får en kombination av det, speciellt under sommaren då han lätt blir uttorkad...

Joho!!!!!:bump: ett helt svar!!!Jo, det var bra grejor att tänka på.
Lite uppdatering, hon bajsar måttligt, mkt måttligt, vill ha hö, men får inget enl. vets inrådan.
Har druckit kanske 3 liter i natt...
Inte velat äta upp betfor och oljahinken som jag gett henne.

Verkar alert och glad och tigger som sagt var hö.

Problemet verkar vara nått annat än koliken, koliken är ett symptom för att hon inet vill dricka, men varför vill en 1,5 åring inte dricka?!?!

Vad finns det för problem som resulterar i drickvägran? Njurar? Urinvägar?

står hästen inne?

Min häst (6 år) stått på box i 1,5 år sammanlagt. Tycker inte om att dricka inomhus. han väntar hellre tills han kommer ut i hagen.

Eftersom din bara va 1,5 så går den ute i vanliga fall eller? Du kan ju prova gå ut en sväng å låta den dricka ute.

Ja, den står inne på nätterna. Men tills för 2 månader sen så bodde den ute dygnet runt så det KAN faktiskt stämma att den inte gillar att dricka inne. Tack!!!!

Har du fött upp den själv, eller köpt? Bandmask kollat eller avmaskat mot? I så fall när och med vilket medel?

Det låter ytterst märkligt att en kolik skulle ta 14 dar att släppa... kanske dax för ett andra utlåtande.

Kan du inte blöta höt så den får i sig lite vtn?

Ge den varmt betforvatten- alltså hälla av vattnet o ge den.

Låter konstigt det där med 14 da´r.
Men jag skulle nog avmaska den om ni oxå har haft det så milt tills nu.

Hade inte Vet. ngt bra tips?

Köpt den för 2 månader sen. Avmaskad dubbel dos Banminth, inet kollat mask utan bara maskat.
Om det skulle vara mask, kan det förklara problemet?

Vet hade inte så många tips nej......Tråkig historia som jag inet vill ta här.....
Vatten över höt var en bra ide.

Ja, den står inne på nätterna. Men tills för 2 månader sen så bodde den ute dygnet runt så det KAN faktiskt stämma att den inte gillar att dricka inne. Tack!!!!

Min kille har slutat dricka inne sen han började gå i lösdrift, det är bara badkaret eller äckelvattnet i hagen (ytvatten) som gäller. Vattenpölar i skogen går också bra men inte hink inne.

Jag hade ett sto som var jätteduktig på att få kolik
i tid och otid.
Det enda som hjälpte var att ge henne fil med jämna mellanrum.

Har ni mkt järn i vattnet förresten?

Senast ändrad:

Jamen självklart:idea:

TS. Ge Probimin eller Microbalans eller i värsta fall Krafft´s Mag o tarm

Det var bara en tanke eftersom jag blir
väldigt hård i magen när jag får i mig för mkt järn. :o

Kanske en skvätt olja i maten som smörjer tarmarna lite? :idea:

Köpt den för 2 månader sen. Avmaskad dubbel dos Banminth, inet kollat mask utan bara maskat.
Om det skulle vara mask, kan det förklara problemet?

Dubbel dos Banminth tar vuxna bandmaskar och rundmaskar. Skulle den ha kraftig smitta så kan den ha både blodmask som ställer till besvär och bandmask. En dos Equimax kan inte skada i alla fall, du avmaskar ju inte onödigt mycket i vanliga fall. Equimax tar två stadier av blodmasken och mycket bandmask (innehåller prazikvantel).

Hoppas det har löst sig för din häst, men annars har jag några ideer. Min häst visade upp exakt samma symtom som din häst. Fick diagnosen förstoppning bajsade men blev inte bra. Efter fler undersökningar i Helsingborg visade det sig att hon hade förstoppning i blindtarmen vilket är mycket allvarligt. Hon blev satt på intensiven och som tur var löste det sig efter några dagar utan operation. Så hade jag varit som du hade jag inte nöjt mig med den förklaring du fått. Tänk dessutom på att hästar som går utan mat, väldigt lätt får magsår och kan behöva medicin för det.

Det är juset det jag är rädd för.Nu blev jag ännu räddare..Vad för behandling ledde till att det s¨läppte?

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka