Djurjouren
Trådstartare
Jag har en unghäst på 1,5 år.
Natten till igår så hade hon varken druckit eller ätit, det gjorde hon heller inte under gårdagen eller i natt.
37,8 i temp, 32 i vilopuls, inga uttorkningssymptom, mkt tarmljud.
Ligger gärna ner men reser sig när man kommer.Men inga koliktecken som upprördhet, rullningar eller sparkar. Hon pekar dock på magen med huvudet.
Åkte in på klinik i morse, konstaterade förstoppning och hon fick 2 påsar dropp, muskelavslappnande och efter 2 timmar olja.
Detta resulterade i 3 skitar.
Jag fick med mig mer dropp hem så jag kan ge henne. Hon ligger ner i boxen, stönar lite men reser sig glatt när man pratar med henne.
Nu äter hon hö men har inte druckit.
Enligt veterinären så kan kolik ta 14!!! dagar innan det släpper.
Jag har aldrig varit med om det, de brukar släppa när man aktiverar dem lite eller när farbror veterinär har gjort sitt.
Är det vanligt att det fortfarande kan göra ont, eller har ni nån annan ide?
Senaset avmaskningen visade lilla blodmasken ifall det har någon betydelse.
Natten till igår så hade hon varken druckit eller ätit, det gjorde hon heller inte under gårdagen eller i natt.
37,8 i temp, 32 i vilopuls, inga uttorkningssymptom, mkt tarmljud.
Ligger gärna ner men reser sig när man kommer.Men inga koliktecken som upprördhet, rullningar eller sparkar. Hon pekar dock på magen med huvudet.
Åkte in på klinik i morse, konstaterade förstoppning och hon fick 2 påsar dropp, muskelavslappnande och efter 2 timmar olja.
Detta resulterade i 3 skitar.
Jag fick med mig mer dropp hem så jag kan ge henne. Hon ligger ner i boxen, stönar lite men reser sig glatt när man pratar med henne.
Nu äter hon hö men har inte druckit.
Enligt veterinären så kan kolik ta 14!!! dagar innan det släpper.
Jag har aldrig varit med om det, de brukar släppa när man aktiverar dem lite eller när farbror veterinär har gjort sitt.
Är det vanligt att det fortfarande kan göra ont, eller har ni nån annan ide?
Senaset avmaskningen visade lilla blodmasken ifall det har någon betydelse.
Senast ändrad: