C

caspar

Vill höra lite erfarenheter från er andra som har hästar som drabbats av kolik. Har själv en ponny som var väldigt illa däran förra torsdagen. Djursjukhuset var på väg och skulle öppna honom. Orsaken till koliken var tydligen för lite vätskeintag nu när det varit så kallt, vilket orsakat förstoppning. Ambulans till Djursjukhuset pga att han inte kunde stå, låg på rygg och benen bar honom inte.
Hur gör ni nu? jag vill höra allt

Birgitta

Sv: Kolik

Har en andalusier som är importerad från Spanien. När han stog där vanvårdades han och fick knappt någon mat. När han sedan kom till Sverige fick han massor av kraft och hösilage, så hans mage blev totalt förstörd, han sket boksavligt talat som en ko. :crazy: sedan köpte jag honom, minskade kraften och bytte till hö. Han var ju väldigt matglad och hets åt eftersom han förmodligen trodde att han kanske skulle bli utan igen. Sen kom jag på en person i stallet med att hon inte gav min häst vatten vid fodringarna (för att hon var sur på mig så skulle min häst bli offret...), han kunde alltså stå i flera timmar utan vatten och äta torrt hö. Sen släpptes han ut i hagen där de tyvärr inte fick vatten ute på vintern. (Helt vansinnigt, jag vet! Står inte kvar där längre kan jag tillägga) Då hade det gått nästan ett halvt dygn innan det blev vatten. Så han fick kolik, vätskebrist. Efter detta ville symptomen gärna upprepas, trots att han fick vatten efter detta. Fick kolik igen, den här gången allvarligare. Klarade detta också, men jag blir livrädd när jag ser att han inte dricker ordentligt, händer ibland på vintern. Fick muta honom med äppel juice ett tag när han inte ville dricka :smirk:
Men nu har vi köpt en gård där han går på lösdrift och har fri tillgång på vatten och hö. Värmer vattnet då mina föredrar att dricka det ljummet, är det iskallt så vill de inte ha lika mycket. Går ibland ut med hink i hagen för att de ska få lite extra. De tycker nämligen att det är jätte skoj att dricka då...;) Han får absolut inte äta hösilage eftersom han inte tål detta, + att han får aloe vera i sin betfor som håller magen i fin form, har inte haft några kolik symptom sedan jag började med detta :banana:
Hoppas att din häst mår bra nu!

Sv: Kolik

Min nyinköpta B-ponny fick faktiskt kolik igår. Jag tror också att det kan ha varit vätskebrist då jag inte har vatten i hagen nu när det är så kallt. Det finns några andra tänkbara orsaker också, t.ex. har de grävt fram fruset gräs som de äter av, och kan också få i sig jord/sand då. Jag låter dessutom hästarna få obegränsat med hö, och det är ju inte säkert att han tål det. Vi har ju inte haft honom så länge heller, så det kan vara en störning i tarmfloran. Hur som helst så låg han i hagen när jag skulle hämta in honom, men det löste sig sedan under kvällen. (Jag promenerade 10 min varje halvtimme till att börja med, och sedan varje timme.) Veterinären kom ut och gav B-vitamin och kramplösande, men då var han redan OK igen.

Jag gav honom ljummet vatten att dricka i boxen i går kväll och i morse, men har inte ställt ut vattentunnan än. När jag kommer hem idag ska jag dock göra det. Nu är det ju inte lika kallt längre, och det blir lättare att hålla dem med vatten. Kan tillägga att jag alltid haft mina hästar utan vatten i hagen de två månader om året det varit vinter, men jag har alltså inte haft denna ponny förut.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 053
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 281
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama