L

L_G

Min häst har fått kolik symptom... :cry: Hon är triangelmärkt och har en liten bebis i magen, som hon ska få till sommaren. Vad ska man ha för olja till kolikhästar? Linfrö eller matolja?? Förut har jag använt matolja till en annan häst, men nu säger ägaren att det ska vara linfröolja. Vad har ni för erfarenhet?

Sv: Kolik...

Rapsolja ger vi hästarna varje dag ca 0,5 - 1 dl. Vid kolikslängar fyller vi upp tex en 0,5 l coca-cola flaska i plast och häller i hästarna lite i taget. Vet ger också olja i stora mängder vid kolik.

Har din häst koliksymptom?! Ring ut en vet genast! inget att leka med!

Skulle också rådgöra med vet. Vill inte skrämma upp dig, men jag skulle vara rädd för fölisens skull!

ägaren har redan ringt vet. och hon säger att vi ska ut och gå mycket, ge berfor och linfröolja.

Vill inte skrämma upp dej, MEN en häst i stallet tog de bort pga kolik för ett par veckor sedan.. och då satte de in vet väldigt tidigt!!!! Inget att leka med! De gjorde allt man skulle och endå miste de hästen!!

Det ska vara PARAFFINOLJA vid kolik, meningen är det ska gå genom tarmen UTAN att tas upp. Man kan köpa paraffinolja på apoteket, receptfritt. Min vet anser att man kan tuta i dem en liter på eget bevåg utan problem. Jag hade gett 3*2 dl och det tyckte hon var väl mesigt ;)

Uppskattatar verkligen att ni skriver, för jag har varit lite misstänksam om det verkligen ska vara linfröolja. Så, tack! Jag ska prata med ägaren och vetrinären. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 936
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25