T
Tess82
idag fick min totto kolik,tog ut vet och denne lyssnade på tarmarna och tog tempen.Inte tittade denne på allmäntillstånd vilket jag tycker de borde göra när de kommer ut.ja ja hur som helst så hade min pojke 36.4 i temp vilket var lite väl lågt tycker jag han ligger inte så högt på sin normala temp men iallafall runt 37 annars.vet visste inte varför det var så.utan han sa att tarmljuden var lite nersatta vilket jag åxå hade kommit fram till innan han kom ut!han tömde analöppningen på avföring och sedan skulle han få paraffinolja ner i magen för att mjuka upp tarmen.då går det till så för er som inte sett det på följande vis: de tar en slang och kör ner igenom nosen till magsäcken och tar en påse med vatten + paraffin och för ner igenom denna.men.....när han körde ner slangen gäller det att komma rätt vilket var svårt för totton tyckte det var hemskt så han kunde inte stå still.ett blodkärl brast i näsan och det forsar ut blod som en vattenslang genom nosen på honom!!jag tänkte nu svimmar jag men lyckades att hålla mig på benen genom att titta bort.det slutade efter en stund och totton fick lugnande.vet var nervös och ej speciellt kunnig så man blev nervös av att bara se på honom.när han sövde honom så måste han ha tagit för mycket så vi hade fullt sjå att hålla hästen upprätt!så reagerade han inte sist han sövdes!det var så hemst alltihop så jag vågar knappt tänka på det.det där med blodet är vanligt,så ni inte får en chock när ni måste uppleva detta själva sen. totton mår bättre nu iallafall/Tess