kolik för dagen blev en skräckupplevelse...

T

Tess82

idag fick min totto kolik,tog ut vet och denne lyssnade på tarmarna och tog tempen.Inte tittade denne på allmäntillstånd vilket jag tycker de borde göra när de kommer ut.ja ja hur som helst så hade min pojke 36.4 i temp vilket var lite väl lågt tycker jag han ligger inte så högt på sin normala temp men iallafall runt 37 annars.vet visste inte varför det var så.utan han sa att tarmljuden var lite nersatta vilket jag åxå hade kommit fram till innan han kom ut!han tömde analöppningen på avföring och sedan skulle han få paraffinolja ner i magen för att mjuka upp tarmen.då går det till så för er som inte sett det på följande vis: de tar en slang och kör ner igenom nosen till magsäcken och tar en påse med vatten + paraffin och för ner igenom denna.men.....när han körde ner slangen gäller det att komma rätt vilket var svårt för totton tyckte det var hemskt så han kunde inte stå still.ett blodkärl brast i näsan och det forsar ut blod som en vattenslang genom nosen på honom!!jag tänkte nu svimmar jag men lyckades att hålla mig på benen genom att titta bort.det slutade efter en stund och totton fick lugnande.vet var nervös och ej speciellt kunnig så man blev nervös av att bara se på honom.när han sövde honom så måste han ha tagit för mycket så vi hade fullt sjå att hålla hästen upprätt!så reagerade han inte sist han sövdes!det var så hemst alltihop så jag vågar knappt tänka på det.det där med blodet är vanligt,så ni inte får en chock när ni måste uppleva detta själva sen. totton mår bättre nu iallafall/Tess :eek:

Hej Tess

Så hemskt du måste ha upplevt denna undersökning! I mina öron låter den dock helt normal. Jag är säker på att veterinären kontrollerade hästens allmäntillstånd när han hälsade på den, den är ju ganska lätt att bedöma graden av smärta vid en kolik. Man brukar också kontrollera hästens puls och andning, samt slemhinnornas färg. Vid kolik hos häst är det viktigt att kontrollera tarmljuden. Även om du själv kan ha konstaterat att de var nedsatta kanske inte du kunde uttala dig om vilka tarmlägen som lät onormalt? Du kanske inte heller kunde säga vilken sorts ljud du hörde? Det kunde med största sannolikhet veterinären. Vidare så måste man rektalisera hästen, dvs göra en undersökning av bukhålan via ändtarmen. För att kunna komma in med armen måste veterinären först "tömma analöppningen på avföring". Om veterinären sedan konstaterat att inga tecken på fellägen/tarmvred/upphängningar förelåg var det ju alldeles riktigt att slanga ner paraffin/vatten i magsäcken. Detta kan tyvärr inte göras på annat sätt än via näshålan eftersom hästens svalg är konstruerat som det är.

Jag tror att din häst fick en bra undersökning och en korrekt behandling. Klart att det ser lite otäckt ut och man lider ju så med sin häst. Kanske skulle veterinären ha förklarat mer för dig vad han gjorde, men å andra sidan kanske du var för chockad för att uppfatta allt?

Hoppas hästen mår bra nu och att ni båda kan sova gott inatt!

Kram!

ps: på veterinärhögskolan är det brukligt att man bjuder sin lärare och kurskamraterna på tårta när man råkat skada nässlemhinnan så att det blöder... å se så tjocka å feta veterinärer är, klart det är vanligt!! :rofl:

samma händelse =(

Samma problem blev med min häst, han hade också under sin normala teperatur. vi fick till kalla veterinär som fick göra lika dant med slang och hella faderulan, men problemet var att ingen utav slangarna funkade att gå via näsan och då kom det blod, värsta neagara fallet... det var hemskt!!! vi undrade varför han var så trong i näsan men det viste hon inte men hon gav oss det värsta beskedet som det skulle kunna vara... någon form av tumör. jag var nära på att svimma. Denna hästen är det mest värde fulla jag har, han är en riktig ängel och jag skulle aldig klara av att få ett sådfan besked. ALDRIG :cry:. MVH Jenny

Jag har sett två REJÄLA blödningar vid sondning....det ser inget vidare ut och man tror för några sekunder att hästen i princip ska förblöda :crazy:.
Sist det hände blev vet. riktigt nervös och bad mig fixa is omgående för att försöka försöka få stopp på blödningen (då hade det runnit konstant i nästan 20 minuter, som om man öppnat en vattenkran :crazy:).
Men som sagt; det SER värre ut än vad det är! Och den mängd blod som man tror kommer ut...det är sällan det är så mycket :smirk:. Att de blöder brukar (min erfarenhet) beropå att de har torra slemhinnor - kommer det då en äcklig slang och stör så är det inte konstigt att det blöder..

Ofta brukar det blöda om hästen rycker till precis när slangen lämnar luftstrupen. Slangen smäcker då upp i näshålans tak och där finns det rikligt med ytliga blodkärl. Ofarligt men otrevligt!

Jag vet hur du känner dig.
Igår kväll låg ett av våra unghingstar, han ville inte ens ha kraftfoder som han tycker är jätte gott!
Vi ringde jour veterinär och han sa vi skulle ut och gå med honom, sagt och gjort, ut och gå, och äntligen fick han träck! Men så fort vi släppte honom , gick han och la sig i halmen. Vi kollade temp innan vi ringde vet och den var på 38.0, inget ovanligt. Två timmar gick och vi blev mer oroligare och misstänkte tarmvred, men han låg helt still på sidan och verkade inte ha ont.

Vi ringde vet och han kom hem till oss vid 20 tiden.
Audur låg fortfarande ner och ville inte upp.

Veterinären och jag fick upp han på benen, han lyssnade efter tarm rörelser, men det fanns ingen. Inte bra sa vet, men han var inne på att det var kolik.
Han tittade honom i munnen och fann genom att se på tandköttet att han var utorkad, han hade inte druckit på några dagar, vad hemskt!
Vi som är så nogranna med vatten och särskilt nu när det varit minusgrader.
Rakning, inj i halsen antibotika och b-vitamin, Audur var helt lugn.

Så på med bremsen, slangen ner i halsen och magsäcken, var lite orolig om han förde ner slangen rätt, man har ju läst om de fall där det inte gått så bra.
Tillslut var den rätt och han fyllde Audur med ljummét vatten och paraffinolja.

Efteråt kände vi en sån stor tacksamhet till veterinären , då Audur ställde sig upp och ville ut från boxen!!
Så lyckliga, att skrattet kom efter en sådan hektisk och orolig kväll!

Jag vill tacka vår vet som kom och som hjälpte Audur.
Vem vet vad som kunde hänt under natten...

Håller med de andra. När det gäller det du kallar "sövning" så menar du sedering (lugnande) och det är så att hästar kan reagera väldigt olika på samma dos lugnande beroende på hur de mår, om de är lugna elelr uppjagade innan etc. Som ex så höll min valack på att tippa ikull på en normaldos domesedan när hans ben syddes ihop. Vi fick LUTA honom mot en vägg och vara tre personer som störtade honom.

Nästa gång han skulle ha lugnande så "varnade" jag vet att han verkat vara väldigt känslig sist så han fick en liten mindre dos. Inte en reaktion. Han fick lite mer så det var normal dos. Han blev knappt påverkad. Tillslut fick han så han fått 1½ normaldos och DÅ blev han lagom.

Övriga gånger har en normaldos fungerat precis som tänkt.

Så veterinären behöver inte alls gjort fel. Och när du ska sonda SKA de vara rejält groggy för att minska risken att de bråkar och man får en blödning eller hamnar fel.

:( ja men har man inte varit med om att de blödit vid sondning så är det en hemsk upplevelse och blod är inte min starka sida.den som var ut var iallafall en nervös vet,och inte särskilt lugn med hästar=stirrig.jämför man med förra vet som var ut så är de som natt o dag. så det finns lite olika,petigare kommer jag bli nästa gång och begära en lugn vet.det hjälper inte att bråka med hästen,den följer bara sin instinkt. /Tess

Jo med tanke på förhållandet antal studenter/antal patienter så vill det väl till en hel del trasiga nässlemhinnor om man vill ha en chans att äta sig mätt på tårta...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka