kolik av avmaskningsmedel?

Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Nu förtiden finns det ju pulvermetoden på avmaskningsmedel som man SKA blanda i fodret. Tror inte alla preparat finns som pulver dock, men vill man slippa "sprutan i munnen" kan det ju vara ide att kolla upp det närmare....
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Om de får kolik, beror det på den toxiska förgiftning som kan uppstå om hästen har rikligt med mask. Har varit med om att det har hänt i stallet vid ett par tillfällen, och efter några timmar har dessa hästar bajsat ut rejält med mask när systemet kommit igång igen.
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

ok, för den hästen som skulle fått kolik av avmaskningsmedel är min häst som jag fick januari i år...förra ägaren flyttade honom till nuvarande stall i september i höstas och slängde ut honom i en stor gräshage, då han tydligen inte gått på bete i somras, utan att vänja honom vid det, så det är min teori varför han fick kolik...
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

det avmaskningsmedel vi använde i början av -80 (när det kom, så man slapp ta ut vet. för det.) va ett granulat som skulle blandas i foder. vissa hästar va riktigt svåra att få i det, tror inte det smakade så gott :D
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Avmaskade hon vuxen häst i januari kan det ha varit massuppvak av blodmask som orsakade koliken...
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Boj skrev:
Om de får kolik, beror det på den toxiska förgiftning som kan uppstå om hästen har rikligt med mask. Har varit med om att det har hänt i stallet vid ett par tillfällen, och efter några timmar har dessa hästar bajsat ut rejält med mask när systemet kommit igång igen.

har hört att det utlöst fång, avmaskningsmedlet alltså, ngt du hört el har erfarenhet av?
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Har aldrig hört att just avmaskningsmedlet varit orsak till fång, möjligen den sk förgiftningen kunde kanske orsaka ett fånganfall. Eftersom fång är en för giftning/ändring i magen och tarmens bakterieflora, detta sker också tydligen vid mycket mask i samma häst.

Kanske kan PL svara bättre på det.
 
Sv: kolik av avmaskningsmedel?

Aldrig hört talas om något sånt. Men vem vet.....

Totti skrev:
har hört att det utlöst fång, avmaskningsmedlet alltså, ngt du hört el har erfarenhet av?
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp