Köldridåer - några frågor

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har just köpt en rulle (50 m x 20 cm x 2 mm) köldridå som ska sättas utanför ingångarna till vår lösdrift.

Givetvis så saknas det ca två remsor för att vi ska kunna ha den rekommenderade överlappningen på 4 cm..!

• Ni som har köldridåer - vad rekommenderar ni för överlapp? Räcker det med 4 cm? Skulle man kunna ha 3 cm?!
  • Har ni lagt era remsor omlott (som rekommenderas) eller som fiskfjäll?
  • Har ni köpt fästen för era remsor eller har ni använt två plankor för att fästa dem? (om plankor, hur har ni då gjort exakt?)

Tacksam för svar!

Sv: Köldridåer - några frågor

Vi har nog kanske 2-3 cm, så det går nog bra. Såklart blir det då lättare att "dela" vilket gör att det kan snöa in om det blåser mycket. Men det är inget stort problem tycker jag.

Vi har två öppningar och testat både _-_-_ och "kortleks"-varianten. Jag fick informationen att kortleksvarianten (den du kallar fiskfjäll?) är svårare att "dela" och håller bättre för vinden. Vet inte om jag kan säga att jag märkt stor skillnad...

Vi fästade med plankor.
Fäste först remsan med en mindre typ pappspik eller häftklammer, sedan la vi den andra brädan över och skruvade ihop med ett antal skruvar. Vi la ganska mycket remsa mellan bräderna så att säga, så att bräderna har hela sin yta att hålla remsan med. (bra förklaring?)Har hållit superbra.

Jag har själv lösdrift och har funderat på att sätta upp köldridå. Hur har det fungerat med hästarna? Har de vågat gå in och ut eller har det tagit ett tag?
Har två öppningar till vardera två avdelningar så jag har funderat på att sätta upp i en öppning i varje del så att de vänjer sig.
Fladdrar de mycket när det blåser?
Går de ända ner till marken?
Till TS: Förlåt att jag stal tråden lite utan att svara på din fråga.

Vi har just köpt en rulle (50 m x 20 cm x 2 mm) köldridå som ska sättas utanför ingångarna till vår lösdrift.

Givetvis så saknas det ca två remsor för att vi ska kunna ha den rekommenderade överlappningen på 4 cm..!

• Ni som har köldridåer - vad rekommenderar ni för överlapp? Räcker det med 4 cm? Skulle man kunna ha 3 cm?!
  • Har ni lagt era remsor omlott (som rekommenderas) eller som fiskfjäll?
  • Har ni köpt fästen för era remsor eller har ni använt två plankor för att fästa dem? (om plankor, hur har ni då gjort exakt?)

Tacksam för svar!

Jag blev efter några år trött på att det stod och fladdrade för mycket, samt ändå blåste och regnade för mycket in, så jag har gjort om alltihopa när jag byggde nytt stall, och har överlappat nästan ända in, nästan så mycket det går faktiskt. Skönt att slippa att vinden tar med sig spån som fladdrar runt i stallet.
Nu är jag helt nöjd.
Det räcker med en planka för att fästa dem. Man spikar fast dom med pappspik på ena sidan, och spikar sedan upp hela härligheten på väggen på insidan dörrhålet ovanför dörren.
Brädan är en bra bit bredare än dörrhålet, så det inte drar in från sidorna.

Jag har själv lösdrift och har funderat på att sätta upp köldridå. Hur har det fungerat med hästarna? Har de vågat gå in och ut eller har det tagit ett tag?
Har två öppningar till vardera två avdelningar så jag har funderat på att sätta upp i en öppning i varje del så att de vänjer sig.
Fladdrar de mycket när det blåser?
Går de ända ner till marken?
Till TS: Förlåt att jag stal tråden lite utan att svara på din fråga.

De brukar vara en enkel sak att vänja dom vid ridåerna. Man kan lyfta upp "gardinen" i början när de går in,och ta det det lite succesivt, och locka med mat och så,men efter några dagar verkar de har glömt att de knappt existerar.
Ja, man har dem ända ner, så det inte yr in snö och regn och blöter ner bädden därinne.
Sommarhalvåret är de fullständigt oöveträffade som insektsskydd.
För att inte TALA om att man slipper alla småfåglar som inte flyger in och skiter ner.

Det har inte varit några problem att få hästarna att gå igenom. Första gången gick jag nog före igenom för att visa...
Man kan också hänga upp några av remsorna i början, så det blir lättare att se att man kan gå igenom. Vi fodrade också i lösdriften då, för att öka motivationen att gå igenom.

De fladdrar ganska mycket om det blåser mycket, låter ganska mycket också om det är kallt. Har aldrig sett hästarna reagera på det dock, de kan stå mitt ibland remsorna när det blåser så de bara fladdrar omkring dem :p

Vi har gjort så att remsorna slutar en liiiten bit ovanför marken, ju bättre markkontakt desto mer stilla hänger de väl, men jag vill inte riskera att de kliver sönder dem.

Tack för svaren!

Ja, det blir kanske att vi beställer en rulle till ändå.. *pengarna flaxar iväg* Kostade rätt mkt att köpa per meter (iaf på N-post vilket är det enda ställe vi känner till där man kan köpa remsorna per meter) och vi har ev ytterligare ett ställe där vi skulle kunna sätta upp lite köldridå..

Det låter bra. Då får det nog bli köldridå för mina hästar så snart som möjligt:)

Hela vägen ner. Annars glappar ju ridån och det blåser in och kan "fladdra" och då har själva syftet med ridån försvunnit.

Jag har bara erfarenhet av sådana som är "exakta", men som i verkligeheten då kanske ligger max 1 cm.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 781
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Anläggning Ni som kan: Köldridå, 2 mm tjock, 20 cm breda remsor. Hur mycket överlapp mellan varje remsa? Min tanke var 5 cm överlapp, total...
Svar
14
· Visningar
4 012
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat