Köldkramp nån som vet?

Z

Zafir

Hej!

Hade en fundersam fråga nu ihelgen det har varit - 18 grader & alla mina tre vovvar har fått köldkramp när vi varit ute. Det jag undra är nån som vet hur farligt det är för hunden att få det?? :banana:
Det är inget jag har tänkt på för det är första gången den stora vovven fått det.. Hoppas nån som vet.

Sen en fråga till nån som vet varför hundar äter snö?? :banana:
Mina vovvar äter snö när de är ute så det blir avmaskning när snön är förvunnen.. :banana:

Sv: Köldkramp nån som vet?

Min golden fick det nån gång förra vintern men det är tydligen ingen fara om det bara händer nån gång. Det viktiga är ju när det är så pass kallt att hunden inte är stilla för länge eller går i djup snö eftersom det är oftast då de kan få sån kramp. Men vad jag har förstått så är det ingen fara. (Om det nu inte händer ofta) Men jag är inte säker..finns kanske nån som vet bättre.

Flinisen skrev:
Min golden fick det nån gång förra vintern men det är tydligen ingen fara om det bara händer nån gång. Det viktiga är ju när det är så pass kallt att hunden inte är stilla för länge eller går i djup snö eftersom det är oftast då de kan få sån kramp. Men vad jag har förstått så är det ingen fara. (Om det nu inte händer ofta) Men jag är inte säker..finns kanske nån som vet bättre.

Hej!
oki tack för svaret. Får hoppas att det ingen fara, de hoppar ju inte på 3 ben inne som tur är.. :rofl:

Hehe nej det är ju tur det annars kan man ju undra :) Hoppas det går bra för dina sötisar och att de slipper krampen.

Jaa det får vi verkligen hoppas! Som tur är att jag går inte så långt med dom.. :banana:

Säkert ingen fara alls! Har hänt min hund några gånger när han var yngre. Släpper snart, om och inte annat kan man ju få hunden på andra tankar så han rusar iväg efter något eller så, då släpper det ju direkt.

Min hund äter massor av snö om vi är ute och åker skidor eller om han får rusa fritt i skogen några timmar. Jag har utgått från att han helt enkelt blir törstig av ansträngningen. har heller aldrig avmaskat honom (han är 7 år) och det har då inte varit några problem hittills. hundar är ju ändå "tillverkade" för att leva ute i skogen året runt, trots att det är kallt och snö, och klara av att äta snö osv.

Ibland äter de snö för att de känner någon lukt, t.ex syrrans ena hund äter alltid gul snö :D Men som Garpen säger så är de kanske törstiga. En del gillar ju också snö i alla former, vare sig att rulla sig i den, äta den eller köra ner huvudet och "ploga". :)

Min lilla dvärgpinscher brukar få köldkramp när det är dom temperaturerna här, är nog inte helt ovanligt för just den rasen. Jag brukar bara se till att hon rör sig ordentligt när vi är ute och att man inte stannar till för länge så går det bra. Pratade med uppfödaren om det där i början då jag blev lite orolig men han sa att jag inte ska oroa mig, bara se till att hon håller igång.

hej! en eventuellt mycket dum fråga men vad sjutton är köldkramp? :confused: tacksam för svar!

De äter säkert snö av lite olika anledningar. En kan vara att de är törstiga. Men min egen äter nog snö ibland bara för att det går. För att det är kul att äta snö liksom. Som lek, ungefär som att rulla sig i snön. Vilket hon för övrigt har nån sorts tvångsreflex för så att hon måste göra det minst en gång om dan... Men nån mask har hon aldrig fått av det. Är inte det en myt förresten att man får mask av att äta snö?

Halojj tackar för svaren. Jag går inte så långt & de får inte stå stilla så mycket för då hoppar de på 3 ben :banana: Så det blir ut & göra behoven sen in..

Köldkramp är att hunden får kramp i bena de får det om det är förkallt ute de vägra gå ibland.. Inga frågor är dumma!! :banana:

Finns ingen anledning att avmaska hundarna bara för att de äter snö. Förstår inte kopplingen?

Lupin skrev:
Finns ingen anledning att avmaska hundarna bara för att de äter snö. Förstår inte kopplingen?

Hej
Jag vet inte min veterinär har rekomenderat det åt mig så jag litar på henne, hundar kan få mask om de äter mycket snö & om det är mycket skitig snö.. *ler* Det är vad jag hört men om det stämmer vet jag inte..
Det jag vet är att människor kan få mask om de äter skitig snö..

Zafir skrev:
Hej
Jag vet inte min veterinär har rekomenderat det åt mig så jag litar på henne, hundar kan få mask om de äter mycket snö & om det är mycket skitig snö.. *ler* Det är vad jag hört men om det stämmer vet jag inte..
Det jag vet är att människor kan få mask om de äter skitig snö..

Har du nånsin sett en mask i snö som lever ????
Det är ju en myt för att inte barn ska sitta o äta snön man säger de får mask i magen inge annat.

PIRU skrev:
Har du nånsin sett en mask i snö som lever ????
Det är ju en myt för att inte barn ska sitta o äta snön man säger de får mask i magen inge annat.

Nej det har jag inte** :rofl: vet la om att inte man kan få mask.. *hahahaha* Men det är säkert att min veterinär sagt att man ska avmaska men varför skrev jag innan det var så hon sa.. Jag vet inte..

*suck* Det var nåt av det dummaste jag hört på länge. Antingen skojade din vet med dig eller så har du missförstått nåt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat