Köldgräns?

I

Iceland_lover

Heej!
Om det är -20 grader kallt ute, rider ni då? Eller får era hästar vila?:confused:
Tror inte att det är farigt för hästen, men det känns lite motigt!
En promenad kanske...
Jag vet inte hur jag ska göra. Har du något förslag? vad brukar du göra under kalla dagar, med hästen?
 
Sv: Köldgräns?

Det är inte så ofta som vi har -20 grader, men när det händer så får hästarna vila :angel:

För din del borde det väl gå bra att träna på som vanligt, eller? Mina tävlingshästar får alltid 2-3 månaders ledighet under december-februari just för att jag ska slippa ut och frysa ihjäl på hästryggen :crazy: Det funkar bra för mig :D och hästarna behöver en återhämtningsperiod under året - vissa lämnar hästarna på sommarbete/vila och andra (som jag) rider hellre på sommaren och vilar hästarna på vintern.
 
Sv: Köldgräns?

Hej!

Om det är -20 grader så kan ju hästen vila. Jag rider inte min häst hårt då eftersom jag inte tror att han mår bra av att andas in så kall luft.. Fast han e ju ändå så gammal så jag jobbar inte han särskilt hårt. :)
Jag tycker att det verkar som en bra ide att låta hästen vila på vintern istället för på sommaren. Fast vem kan motstå en härlig galopp i nysnön?? :D

//Erika
 
Sv: Köldgräns?

-20 är ridning för mig. Det är rent av en dröm för mig, som nu har haft mellan -30 och -35 sen torsdag:(
 
Sv: Köldgräns?

Det är inte så ofta som vi har -20 grader, men när det händer så får hästarna vila :angel:

För din del borde det väl gå bra att träna på som vanligt, eller? Mina tävlingshästar får alltid 2-3 månaders ledighet under december-februari just för att jag ska slippa ut och frysa ihjäl på hästryggen :crazy: Det funkar bra för mig :D och hästarna behöver en återhämtningsperiod under året - vissa lämnar hästarna på sommarbete/vila och andra (som jag) rider hellre på sommaren och vilar hästarna på vintern.

Jo, visst men det är nog mest för min skull, jag inte rider....
Idag red jag inte och han verkade må bra ändå!:smirk:
Tack för era åsikter, men är det något som skulle kunna vara roligt att gör tillsammans med hästen så att man själv håller sig varm? En lek, eller något.
 
Sv: Köldgräns?

Bra! Jag var in och kollade, men de flesta, verkar tycka att -10 grader är för kallt!


visst kan du rida...men ta de lugnt och jag brukar göra så här att är de mer än 20 grader kallt så skrittar jag bara...bylsar på mig själv en massa kläder (michellingubbe) och så ut i vart fall 30 min .....vad många inte tänker på är....

skritt är den absoluta bästa gångarten för då tränar du alla muskler nästan samtidigt för hästen...så ut å skritta på i friskt tempo...att du sen själv förfryser tår å fingrar...tja...de får man ta...:smirk:

bor man i norr så bor man...inte så kul alltid...men de går...ta sen också fördelen att rida barbacka så har du ju lite värme från hästen...som sagt var...dom mår inte dåligt av att röra sig...men trav å galopp de får vänta till en annan dag om de är kallt...*s*
och mina hästar har aldrig haft vare sig problem eller sjukdomar....

lycka till

cat
 
Sv: Köldgräns?

Till Bison,
Hehe, tyvärr har jag inte tillgång till ridhus, men önskar att jag hade det!
 
Sv: Köldgräns?

De två dagarna vartannat år som det är -20 grader här får hästen vila;)
Men det är klart skulle det vara kallt oftare skulle jag ju vara tvungen att hålla i gång han ändå. Se bara till att värma upp ordenligt med en lååång skritt tur innan när det är så kallt för att undvika skador. Hästar klarar ju kyla relativt bra men det är värre för ryttaren!
 
Sv: Köldgräns?

För hästens del är det inga som helst problem att bli riden vid -20, det är nog värre för oss ryttare/kuskar som förfryser fingrar och tår av oss! :p

Om jag själv inte fryser så brukar jag ta ut hästen och kanske ta det något lugnare än i vanliga fall. Noga med uppvärmning och nedvarvning.
Hos oss så brukar vi vid jul och nyår ofta ha runt -30 (dock inte i år då det var typ -5) och vi har som tradition att ta hästen och åka släde till julottan. Då har vi en maxgräns på -26, -28 ungefär. Och då skrittar vi mycket och travar en del. Funkar helt okej för hästarna. Kan tillägga att det är kallblodstravare, inte för att jag vet om det gör någon skillnad men de är ju väldigt välanpassade till klimatet. :rofl:
 
Sv: Köldgräns?

jag kan ut & rida då, men isåfall blir det barbacka och absolut inget kallt bett i munnen, utan grimma :)
 
Sv: Köldgräns?

Jag brukar sätta gränsen vid när jag förfryser händerna om jag inte har ridvantar (vilket brukar bli -20 grader ungefär) några enstaka gånger kan jag rida ändå vid den kylan, och tvärtom så kan jag låta bli att rida när det är mycket varmare om det blåser och snöar för mycket.
 
Sv: Köldgräns?

Fast man ska väl inte *träna* hästarna vid den kylan? Har hört att hästarnas lungor tar skada av att träna (alltså på den nivå som t ex travhästar tränas) vid för låga temperaturer, gissar att gränsen går någonstans vid -15. Är det bara lite kallt däremot tränas lungorna istället.
 
Sv: Köldgräns?

Fast man ska väl inte *träna* hästarna vid den kylan? Har hört att hästarnas lungor tar skada av att träna (alltså på den nivå som t ex travhästar tränas) vid för låga temperaturer, gissar att gränsen går någonstans vid -15. Är det bara lite kallt däremot tränas lungorna istället.

Tack för ännu fler svar och tips!
Ja, men jag promenadrider min sköthäst en isis på 27år.... Så jag rider inte som för att tävla till sommaren eller så!
 
Sv: Köldgräns?

hm, det beror ju lite pa vilken sorts kyla det ar, ibland kan ju -20 kannas som -30 (torr/fuktig luft, vind osv)
skulle nog antingen ta det lite lugnt i ridhuset eller fara ut och skritta med filten pa.

men att promenera med hasten ar ju ganska smart, da haller man sej sjalv varm samtidigt
 
Sv: Köldgräns?

hm, det beror ju lite pa vilken sorts kyla det ar, ibland kan ju -20 kannas som -30 (torr/fuktig luft, vind osv)
skulle nog antingen ta det lite lugnt i ridhuset eller fara ut och skritta med filten pa.

men att promenera med hasten ar ju ganska smart, da haller man sej sjalv varm samtidigt

Ja, och man får ju en bättre relation med hästen om man promenerar
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
510
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp