Köldgräns?

Sv: Köldgräns?

Fast man ska väl inte *träna* hästarna vid den kylan? Har hört att hästarnas lungor tar skada av att träna (alltså på den nivå som t ex travhästar tränas) vid för låga temperaturer, gissar att gränsen går någonstans vid -15. Är det bara lite kallt däremot tränas lungorna istället.

Det är då man får använda sitt sunda förnuft! :D
Det är ju bara du som vet hur din häst klarar kyla, hur vältränad den är, hur rått det är etc etc.
 
Sv: Köldgräns?

Fast om det är mer eller mindre bevisat att lungorna bara bryts ner av att jobba hårt i kallare än 10 grader, varför chansa? :confused:
Det gör ju ingen nytta, även om det såklart kan fungera att bara motionera lite lätt för att inte tappa all kondis.
 
Sv: Köldgräns?

Jag red mitt fullblod när det var -27 och det gick bra. Men det vart bara skritt och långsam trav på långa tyglar. ;o)
 
Sv: Köldgräns?

Roligt att så många har svarat! När jag red lektioner drog vi köldgränsen vid -20 grader, och det jag rider är ju Islänningar......
 
Sv: Köldgräns?

Jo det stämmer, det är nog människorna som tar större skada än hästarna...om vi inte talar om extrema saker (typ snabbjobb av travare i extrem kyla tex)

Hästarna har rätt långa "luftkanaler" innan den kalla luften når ner i lungorna så den hinner värmas rätt bra under tiden. Vi människor drar in betydligt kallare luft i våra lungor. Därför kan man generellt säga att klarar ryttaren sej så klarar hästen sej åxå...men måttligt tempo är def viktigt om det är kallt, typ -15 / -20. Men att skritta ut i -30 är inte farligt (för hästen) :smirk:
 
Sv: Köldgräns?

Roligt att så många har svarat! När jag red lektioner drog vi köldgränsen vid -20 grader, och det jag rider är ju Islänningar......

nar jag red lektion forr och vi inte hade ridhus var koldgransen mest till for ridlararen som annars blir valdigt kall uppe i norrland :D
 
Sv: Köldgräns?

Självklart ska man inte chansa. Använd det sunda förnuftet! :D
Men som sagt; -10 i Sthlm är inte samma -10 som i inlandet i Norrland.
Och hästen har långa luftvägskanaler som värmer upp luften innan den når lungorna.
 
Sv: Köldgräns?

Självklart ska man inte chansa. Använd det sunda förnuftet! :D
Men som sagt; -10 i Sthlm är inte samma -10 som i inlandet i Norrland.
Och hästen har långa luftvägskanaler som värmer upp luften innan den når lungorna.

Det är ju sant.... Och kanske att hästar som levt nästan hela sitt liv upp i fjälltrakterna vant sig vid ett kallare klimat. Om en häst som "bott" i stockholm i 10år och helt plötsligt skulle flyttas upp till norrland kanske inte det bästa vore att motinera den i -20 grader.
 
Sv: Köldgräns?

Självklart ska man inte chansa. Använd det sunda förnuftet! :D
Men som sagt; -10 i Sthlm är inte samma -10 som i inlandet i Norrland.
Och hästen har långa luftvägskanaler som värmer upp luften innan den når lungorna.

Håller med.
det här med att det är för kallt för hästen osv hamnar i samma kategori som att folk ofta tror att de jobbar sina hästar i hårt arbete, när i själva verket de är "vanliga" promenad/hobby hästar som jobbar i lätt arbete....

självklart är det onödigt att ge sig ut och flå rida i -20 grader. men att rida ett normalt hyfsat pass är inga problem alls. annat än för människan.

undrar ibland när folk egentligen tycker att man ska rida sina hästar här på forumet.
endera är det för mörkt
eller för regnigt
eller för snöigt
eller för blåsigt
eller för varmt
eller - för kallt.

:D

mvh/mackan - som rider i ur och skur - utom när hon själv inte hinner eller orkar - men då är det för att JAG inte gör det - skyller inte på hästen :D
 
Sv: Köldgräns?

Stämmer prexis..vädret är i sej inget hinder...storm/orkan då undantaget - å då för att det kan komma FLYGANDES el RAMMLANDES ting på hästen :cool: . Däremot har jag - nä! hästen .... - bekymmer med blötsnö på kall "klingis" (alltså superhal hård kall is)
 
Sv: Köldgräns?

Heej!
Om det är -20 grader kallt ute, rider ni då? Eller får era hästar vila?:confused:
Tror inte att det är farigt för hästen, men det känns lite motigt!
En promenad kanske...
Jag vet inte hur jag ska göra. Har du något förslag? vad brukar du göra under kalla dagar, med hästen?

-16 har jag satt gränsen på. Har hört att hästens lungor inte mår bra att ansträngas då, om det stämmer vet jag inte, men jag håller mej till det i alla fall :D
 
Sv: Köldgräns?

Ja, om det är farligt vill jag då inte rida i för kallt väder!!
 
Sv: Köldgräns?

Det är INTE bra att låta hästen arbete hårt i så stark kyla.
 
Sv: Köldgräns?

Håller med.
det här med att det är för kallt för hästen osv hamnar i samma kategori som att folk ofta tror att de jobbar sina hästar i hårt arbete, när i själva verket de är "vanliga" promenad/hobby hästar som jobbar i lätt arbete....

Precis. Man ska upp i en ganska hög träningsfrekvens innan man kan säga att hästen utsätts för hårt arbete och därav ansträngs hårt.
Att komma upp i de nivåerna, ja då pratar vi tävling på högre nivå (inte några gånger i månaden utan tex travhästar som startar ofta).

Sen ska man självklart vara försiktig med sin häst, men den är som sagt bättre anpassad än oss människor. Och vi kan ju lugnt ta en joggingtur i -12 grader. Så varför skulle då hästen inte kunna klara -15, -20? ;)
 
Sv: Köldgräns?

Fast om det är mer eller mindre bevisat att lungorna bara bryts ner av att jobba hårt i kallare än 10 grader, varför chansa? :confused:
Det gör ju ingen nytta, även om det såklart kan fungera att bara motionera lite lätt för att inte tappa all kondis.

Finns det någon källa till den studien?
 
Sv: Köldgräns?

Det är INTE bra att låta hästen arbete hårt i så stark kyla.

haha. inte for att jag personligen tycker att -16 ar sa stark kyla :rofl:
prova -25 -30 da nyper det i kinderna.

nej skamt asido. man far val anvanda sitt sunda fornuft. ar hasten van vid kyla ar det ju lattare an en hast som ar van vid mildare temperaturer.
 
Sv: Köldgräns?

Jag hade inte ridit vid extrem kyla tmhus, och det för min egna skull. Hästarna pallar sådant, släng på ett par ländtäcken bara.
 
Sv: Köldgräns?

Nej tyvärr inte eftersom det bara är något jag "hört" (förmodligen läst i någon hästtidning) jag är mycket osäker på temperaturen, om det var -10 eller om det var kallare. Men vid en viss nivå (gissningsvis mellan nollgradigt ner till -10) tränas lungorna extra av kylan, sen när det går över gränsen som jag tyvärr inte vet exakt eftersom jag inte har någon källa, är det inte bra att TRÄNA hästen, däremot kan man motionera. Sen är det ju såklart skillnad på att travträna en häst eller distansträna/hoppträna osv eftersom det är ganska hård träning jämfört med en vanlig uteritt i skritt och eventuellt lugn trav eller ett lätt dressyrpass.
Jag skulle nog dra min egen gräns vid -20 eftersom jag rider ganska lugnt och då är det bara för min egen skull.
 
Sv: Köldgräns?

Tack för ÄNNU fler svar!!
Många tycker olika och det är svårt att bedöma vad och vem manska lita på (hehe) Men verkar som att hästen inte mår dåligt av kyla, och stallets hästar går ute året runt, aldrig, utom före och efter träning står inne i stall, som inte är uppvärmt eller möjlighet till det.
Och ägaren (som desutom har turer för turister på Isisarna) tror jag har -20 graders gräns.
 
Sv: Köldgräns?

Jag har ridit ner till -27 grader, det är där min gräns går, då jag tycker det är outhärdligt. Hästen tycker det är ok, bara man tar det lugnt och har ländtäcke, så att han inte blir kall i korset.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
510
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 882
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp