Kokosvatten

Sporthorse

Trådstartare
Jag dricker ibland ekologiskt kokosvatten och tänkte ge hunden kokosvatten (ca 33cl)
Är det ett yes or no?
Inga tillsatser eller färgämnen.

Men jag fattar inte. Du säger att det ska vara väldigt nyttigt men vet inte om det går att ge åt hund. Vad vill man uppnå, liksom?
Jag tror absolut att det går att ge till hund.
Men vill kolla först för att vara på den säkra sidan. Jag känner att kroppen återhämtar sig väldigt mycket snabbare om jag dricker kokosvatten efter ridning tex eller när det är väldigt varmt. Hunden har simmat idag och varit ute på gården så jag vill ge det till hunden, hon har aldrig druckit det förr och jag vill höra om någon har erfarenheter?

Jag tror absolut att det går att ge till hund.
Men vill kolla först för att vara på den säkra sidan. Jag känner att kroppen återhämtar sig väldigt mycket snabbare om jag dricker kokosvatten efter ridning tex eller när det är väldigt varmt. Hunden har simmat idag och varit ute på gården så jag vill ge det till hunden, hon har aldrig druckit det förr och jag vill höra om någon har erfarenheter?
Såhär tänker jag: om hunden jobbar hårt och behöver vätskas kan jag tänka mig att ge kokosvatten någon gång. Aldrig oftare än så. Helst ger jag hunden preparat som är gjorda för just återhämtning och liknande. Typ fitdog, nutrigel, nutrisal o.s.v. liksom varför ge alternativ ö dådet finns a, b och c att välja på.

Beror väl på hur mycket hunden simmat och vad det innebär att "vara ute på gården". I mina öron låter det inte som någon extremträning för en normalskapt hund som skulle göra det befogat att trycka i hunden extra ämnen för snabbare återhämtning.

Såhär tänker jag: om hunden jobbar hårt och behöver vätskas kan jag tänka mig att ge kokosvatten någon gång. Aldrig oftare än så. Helst ger jag hunden preparat som är gjorda för just återhämtning och liknande. Typ fitdog, nutrigel, nutrisal o.s.v. liksom varför ge alternativ ö dådet finns a, b och c att välja på.
Precis, det är ju inte så att jag bytet ut vattnet mot kokosvatten direkt. Gav hunden nu och hon drack nästan upp allt. Det smakar inte så mycket vilket är bra.

Beror väl på hur mycket hunden simmat och vad det innebär att "vara ute på gården". I mina öron låter det inte som någon extremträning för en normalskapt hund som skulle göra det befogat att trycka i hunden extra ämnen för snabbare återhämtning.
Fast jag vet vad som är mycket träning eller inte. Eller hur? Min hund är intensiv och simmar tills man drar upp henne ur vattnet. Vi har simmat länge nog

Googla, där finns massa info. Hittar dock inget till hund, men antar att det är ok att ge efter träning.
Det finns altid en massa "info" om sådant som påstås vara hälsosamt. Men är det någon gång det är viktigt att vara källkritisk, så är det där.

Så här säger en dietist på Livsmedelsverket:

– Kokosvatten är en källa till kalium, men inget annat. Och så finns det mangan, men det är en mineral som vi får i oss ändå. Vi behöver kalium för att kroppen ska fungera. Men äter du en varierad kost med mycket grönsaker och frukt då får du i dig det ändå, säger Veronica Öhrvik, dietist på Livsmedelsverket.

Är det vettigt att dricka kokosvatten?

– Du får bedöma det själv med det priset som kokosvatten har. Men näringsmässigt kan jag inte se att det är bättre än att du får i dig näringsämnen genom att äta vanlig mat.

https://kit.se/2015/11/11/21258/blir-vi-lurade-om-kokosvatten/

Det finns altid en massa "info" om sådant som påstås vara hälsosamt. Men är det någon gång det är viktigt att vara källkritisk, så är det där.

Så här säger en dietist på Livsmedelsverket:

– Kokosvatten är en källa till kalium, men inget annat. Och så finns det mangan, men det är en mineral som vi får i oss ändå. Vi behöver kalium för att kroppen ska fungera. Men äter du en varierad kost med mycket grönsaker och frukt då får du i dig det ändå, säger Veronica Öhrvik, dietist på Livsmedelsverket.

Är det vettigt att dricka kokosvatten?

– Du får bedöma det själv med det priset som kokosvatten har. Men näringsmässigt kan jag inte se att det är bättre än att du får i dig näringsämnen genom att äta vanlig mat.

https://kit.se/2015/11/11/21258/blir-vi-lurade-om-kokosvatten/
Fast det handlar ju inte om att hunden eller jag själv för den delen ska ersätta någon näring. Jag dricker det själv när jag inte har tid att gå och äta något litet men vill släcka törsten snabbt efter ridning. Har druckit det i ett år nu (inte dagligen) och om jag jämför kokosvatten med vanligt vatten så kräva det betydligt mer vatten för att uppnå samma effekt samt att det ibland inte tar bort yrseln.
Kokosvatten smakar kanske inte lika gott som vatten men det återställer kroppen.

Sen får hunden en bra, varierad kost och är i god kondition, välmusklad och fullt frisk.
Kommer nog inte köpa vatten speciellt ofta då det är rätt dyrt, ville mest ge hunden kokosvatten för att det känns så bra för mig själv efter träningen en sån varm dag.

Fast det handlar ju inte om att hunden eller jag själv för den delen ska ersätta någon näring. Jag dricker det själv när jag inte har tid att gå och äta något litet men vill släcka törsten snabbt efter ridning. Har druckit det i ett år nu (inte dagligen) och om jag jämför kokosvatten med vanligt vatten så kräva det betydligt mer vatten för att uppnå samma effekt samt att det ibland inte tar bort yrseln.
Kokosvatten smakar kanske inte lika gott som vatten men det återställer kroppen.

Sen får hunden en bra, varierad kost och är i god kondition, välmusklad och fullt frisk.
Kommer nog inte köpa vatten speciellt ofta då det är rätt dyrt, ville mest ge hunden kokosvatten för att det känns så bra för mig själv efter träningen en sån varm dag.
Billigaste sättet att återställa elektrolytbalansen efter träning är förmodligen det här: http://www.ica.se/halsa/artiklar/sa-gor-du-egen-vatskeersattning/

Tror inte att det är någon fara att ge någon gång så men känns väldigt onödigt. Dels för att hundar har andra näringsbehov än oss och del för att om hunden verkligen skulle behöva nått för att återhämta sig snabbare så skulle jag själv anse det viktigt att ge hunden något som är anpassat till just hund och som jag vet med fakta fungerar för just hund.

Fast jag vet vad som är mycket träning eller inte. Eller hur? Min hund är intensiv och simmar tills man drar upp henne ur vattnet. Vi har simmat länge nog
Det underlättar ju väsentligt om man kanske då skriver att "hunden har simmat intensivt och lekt ordentligt ute på gården" så att vi som svarar lättare kan få en bild av aktivitetsnivån.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 078
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat