Köra olagligt?

Dolce

Trådstartare
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
Fast varför skulle man automatiskt köra olovligt bara för att man inte har utökat B-kort eller BE, menar du?
 
Jag har blivit stoppad. De vägde aldrig men frågade mig vad ekipaget vägde, vad transporten vägde, vad hästen vägde - och avslutningsvis; Får du dra detta? är du säker? (han stod med uppgifterna framför sig och testade mig bara).
Ja - jag körde lagligt ;) har ej utökat B, eller BE - men kör ett ekipage som jag får.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar
Som @bettysmatte sa innan, man kör ju inte olovligt med transport bara för man inte har utökat eller BE, man får helt enkelt anpassa ekipaget efter behörigheten man har.
Jag har inte blivit stoppad för att väga mitt ekipage någon gång. Jag har bara B-kort men kör lagligt (har kontrollvägt ekipaget fullastat, dvs med häst, utrustning osv i).
 
Har själv inte blivit stoppad men tre 'ekipage' från mitt stall har råkat ut för det. Ett av ekipagen kontrollvägdes, resten var det frågor om lastvikt, släpvikt, tågvikt osv.

Har själv bara B-kort (även om planen är att ta utökat) och kör lagligt (lätt släp+lätt häst)
 
Jag har blivit stoppad med släp. Denna gång inte vägd men kollad muntligt i samband med alkotest.

För övrigt bara blivit stoppad för alkotest ca 6 ggr under 30 år. Aldrig annan koll annat än något uppenbart (som trasig lampa) i samband med alkotesten.

Fler koller vore finfint!
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Jodå, polisen stoppar visst hästtransporter. De har stått med våg vid en rastplats här i Dalarna när det varit större tävlingar och MÅNGA har åkt dit.

Jag tycker reglerna för släp är idiotiska på många sätt men nu ser de ut som de gör och det är ens skyldighet som förare att veta vad man får köra och om ekipaget ryms inom reglerna.
 
Hejsan!
Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar hästekipage för vägning? Kan det stämma? Har ni blivit stoppade med släp någon gång?
Sedan tänker jag på försäkringen på bilen och på släpet och hästen, den kan väl inte gälla vid olycka om man har kört olovligt?
Tack för svar

Med "bara" B-körkort får man köra bil+släp med sammanlagd totalvikt på upp till 3 500 kg fullt lagligt, så det är verkligen inte så att alla med B-kort som kör med hästtransport gör det olagligt!

Jag har blivit stoppad i poliskontroll när jag kört med hästsläp, men då har det varit "vanlig" kontroll med alkotest och visa körkort.
 
Om jag skulle dra liknande slutsatser utifrån min bekantskapskrets så har de flesta BE, några utökat. Några få har bara B, men har koll på sitt ekipage. Jag har också blivit stoppad och kontrollerad, men då jag har BE har det ju inte varit något problem.
 
Jag har blivit stoppad två gånger för längesedan. På samma dag. För att det såg fel ut :rofl:

Det var ett helt korrekt B-ekipage.

(Men jag hade BE).

Ingen vägning utan bara papperskontroll.
Det är mer än tio år sedan nu.
 
Jag har blivit stoppad med släp. Denna gång inte vägd men kollad muntligt i samband med alkotest.

För övrigt bara blivit stoppad för alkotest ca 6 ggr under 30 år. Aldrig annan koll annat än något uppenbart (som trasig lampa) i samband med alkotesten.

Fler koller vore finfint!

Jag blev kollad (alkotest) många gånger de första åren jag hade körkort (1-2 ggr/år). Nu kommer jag knappt ihåg senaste gången jag fick blåsa. Skitdumt.
 
Med "bara" B-körkort får man köra bil+släp med sammanlagd totalvikt på upp till 3 500 kg fullt lagligt, så det är verkligen inte så att alla med B-kort som kör med hästtransport gör det olagligt!

Jag har blivit stoppad i poliskontroll när jag kört med hästsläp, men då har det varit "vanlig" kontroll med alkotest och visa körkort.
Det där stämmer verkligen inte! Du får aldrig dra mer än vad som står på registreringsbeviset, även om du inte kommer upp i 3,5 ton om du bara har B. Med min förra bil var det ok att dra mitt släp med B, med nuvarande måste man ha BE eller utökat.
 
Stoppad men en transport som var nervägd så fick strula lite med papper innan vi fick köra vidare (och en häst som absolut inte kunde stå kvar i ett släp som stog sitll)
Det är vanligt de stannar typiska BE ekipage för att kolla körkort
Däremot har jag en fd stallkompis som är stannad och vägd med överlast, de fick ringa ditt ett nytt släp lasta av ena hästen (på kontrollplats längs motorvägen)
 
Okunskapen/förnekelsen verkar vara oväntat stor hos hästtransportförare. Man tycker ju hästens liv borde vara viktigast, och det livet sätter man ju på spel när man kör olagligt.
 
Jag har blivit stoppad men är alltid noga med att följa alla regler. Jag behöver mitt körkort för kunna jobba.
Däremot är jag väldigt medveten om hur många som kör olagligt. Man kör olagligt även med utökat B eller BE kort. Så sent som igår såg en som lastade två stora hästar i en släp med maxlast på 630 kilo d v s klar överlast. Samma med B-korts lastbilarna. Hur ofta ser man inte dom som lastar två hästar? Dessutom en massa utrustning och kanske upp till fem personer. Överlast!
 
Oj, jag har precis motsatt upplevelse, alla jag känner som kör häst har antingen BE eller har varit väldigt noga med att köra ett ekipage som funkar med B-körkort.

Har nog bara hört en gång att en kompis kört olovligt, och det var bara hem till stallet när ordinarie förare fått åka ambulans och hästen behövde hem, i det fallet måste jag säga att jag nog mycket väl hade kunnat göra samma sak.
 
Olovlig körning blir det om man drar ett hästsläp som egentligen ska dras med utökat B eller BE, men man själv har bara B.
Det hänger ihop med totalvikten på släpet.
Är totalvikten inom vad man får dra med B och släpet är lastat tyngre blir det överlast, däremot om totalvikten överstiger vad man får dra med B, då är det olovlig körning.

Olovlig körning - innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort.

Det är skillnad på överlast och olovlig körning.

Är man osäker så är släpvagskalkylatorn väldigt bra och rekommenderas skarpt, får man exakta svar.
 
Inpass: överlast kan bli olovlig körning om ekipaget egentligen kräver annan behörighet med överlasten.

Jag blir ofta kontrollerad, för jag har ett ekipage som man på 100 meters håll ser att det kräver högre behörighet. Har blivit kollad både med hästsläp och jobbutrustning.

En bekant blev av med körkortet när hon blev stoppad. Redan på pappret var det fel, så det behövdes ingen vägning. Maken fick komma och hämta henne, förbud att fortsätta färden med fel behörighet.
 
Olovlig körning blir det om man drar ett hästsläp som egentligen ska dras med utökat B eller BE, men man själv har bara B.
Det hänger ihop med totalvikten på släpet.
Är totalvikten inom vad man får dra med B och släpet är lastat tyngre blir det överlast, däremot om totalvikten överstiger vad man får dra med B, då är det olovlig körning.

Olovlig körning - innebär att en person utan behörighet kör en bil eller annat fordon som kräver körkort.

Det är skillnad på överlast och olovlig körning.

Är man osäker så är släpvagskalkylatorn väldigt bra och rekommenderas skarpt, får man exakta svar.
Och fel behörighet upptäcks enkelt vid vägkantskontroller, de som ofta görs ihop med rutinblåsningar osv.
Medan överlasten kräver våg som väl bara finns med vid riktad specialkontroll.
Kanske stoppar man överlaster som helt uppenbart är orimliga med ögonmått, men då måste det nog vara väldigt mycket?
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 801
Senast: iNHALE
·
Fordon I lördags lämnade jag in min bil på verkstad och fick en lånebil av samma verkstad. När jag väl kört hem med lånebilen (ca 1 timmes...
Svar
14
· Visningar
1 813
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 038
Senast: Messy
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
7 176
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp