Köparens rättigheter när det går tokigt

Harbor

Trådstartare
Vi köpte en häst för två månader sen. Den har sista åren tävlats på hög nivå bl.a Horse show upp till 140 cm. Den hade varit till salu hela denna tiden som en proffessionell tävlingsryttare red den och tävlade. Den lyckades inte bli såld, så han som ägde hästen beslöt att sänka (det ganska höga priset) priset med en tredjedel. Då kom vi in i bilden och ville ha den.
Köpbesiktningen gjordes och hästen hade lite alla möjliga defekter, varav den största hittades på röntgen och ultra, ärrbildning och förtjockning av en gammal skada på ytliga böjsenan. Veterinären lät mig förstå att man vet inte hur den inverkar på framtiden. Den kan skadas på nytt eller sen inte alls. Säljarens representant (tävlingsryttarens hästskötare)påstår att hästen varit frisk och tävlats aktivt med hela tiden den varit hos tävlingsryttaren. När jag slutligen frågar veterinären om det lönar sig att köpa denna häst så svarar han bara att han inte tar ståndpunkt i sådant och att jag istället ska fråga vår egen "sakkunnig", tränare eller nån. Nu har vi ju inte en sådan vid det tillfället och vi, i vår dumhet, köper hästen och lever på hoppet att hästens goda hälsa fortsätter som tidigare.
Nu, 2 månader och 2 tävlingar senare så är samma sena skadad till 40% och veterinären (en annan) säger att den aldrig blir hopphäst mer.
Hur kunde det bli så här.....Visst skyller man ju sig själv men vi undrar nu ändå om vi har några rättigheter i detta? Eller är det så att när vi godkänt vet.besiktningen så får vi skylla oss själva? Jag misstänker dock att ägarna/ tävlingsryttaren inte har berättat hela sanningen. Och jag är bara en mamma till en dotter som rider och inte riktigt förstod de kliniska termerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

det låter som om ni har blivit tillräckligt underrättade för att kunna besluta att tacka ja eller nej till hästen. Köparen har alltid undersökningsplikt. Ni har undersökt hästen och godkänt dess skick. Vilket högst troligt gör att ni får behålla eller avliva hästen.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Ja, jag håller med. Just den formuleringen "lät mig förstå att man vet inte hur den inverkar på framtiden" lämnar till dig som köpare att fatta beslut om du vill ta risken eller ej.

Sen står det att du bor i Helsingfors och jag kan inget alls om finsk lagstiftning.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Håller med övriga, men med reservation för att jag inte har koll på hur det går till i Finland, men det låter som ni hittade en rabatterad häst och chansade. Chansningen gick inte hem.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Jag tycker ni har fått all tillgänglig information, fakta på bordet. Hästen var billig och ni valde att chansa, trots att ni visste riskerna.

Ibland går det, ibland går det inte. Nu gick det inte och hästen är trasig.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Vi har varit i kontakt med en advokat och fått lite råd, har även talat med säljaren/ägaren som var som ett stort frågetecken. Han kände inte till att hästen hade nåt fel alls. Skulle tala med tävlingsryttaren och återkomma.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Om du kan bevisa att säljaren har undanhållit relevant och viktig information som skulle inverkat på köpet, så finns det möjligheter i svensk lagstiftning.

Men det kan bli dyrt och med tanke på den information du givit (sänkt pris och medveten om att det finns brister som kan komma) verkar det ganska svårt. Att köpa en häst till ett lägre pris än marknadsmässigt gör att man får acceptera fler fel senare, det ingår i begreppet "förväntan på köpet".

Som sagt - finns det uppenbara saker i hästens historia som kan sättas i direkt samband med den uppkomna skadan OCH som säljaren inte berättat om OCH som du kan bevisa inte är förmedlat, kan du ta upp tråden. Bäst är då att ta kontakt med säljaren och helt enkelt förhandla om situationen.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Vi har varit i kontakt med en advokat och fått lite råd, har även talat med säljaren/ägaren som var som ett stort frågetecken. Han kände inte till att hästen hade nåt fel alls. Skulle tala med tävlingsryttaren och återkomma.

Fast.... även om säljaren var ett frågetecken så visste ju NI som köpare om problemet, direkt från veterinär.

Så ett dolt fel var det ju inte. Ni valde att chansa.

Ingen människa har röntgensyn så det händer ju både nu och då att defekter inte dyker upp förrän vid enförsäljningsbesiktning. Det betyder ju inte i sig att säljaren varit oärlig eller undanhållit information.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Att byta ägare är en stor förändring för en häst. Den byter ryttare, får ofta ny sadel och hovslagare, underlaget är nytt både i hagen och ridhuset, tränaren är ny. Det är som att bädda för skador om man inte tar det försiktigt. Inte minst för en äldre häst som har sina skavanker och vanor.

Jag tror faktiskt att ni får svårt att häva köpet av hästen eftersom ni var fullt medvetna om defekterna.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Det är möjligt. Sen måste vi fundera vad vi gör med stackaren.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Alltså har ni både en defekt hund och häst..? Med tanke på din tråd på hundforumet.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

TS har frågat i en annan tråd om hennes rättigheter när det gäller en hund med tandfel. Mycket rättigheter. Men iofs OT i denna tråd.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Suck. Hunden är min sambos och ska operera en käktand, och uppfödaren har erbjudit sig att ge någon ersättning. Det hör nu inte alls hit om min dotters häst, som är en helt mycket större och allvarligare sak. Värst vad ni snokar omkring.....
Skulle inte falla mig in att snoka i alla era andra trådar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Värst vad ni snokar omkring.....
Skulle inte falla mig in att snoka i alla era andra trådar.

Det finns absolut ingen möjlighet att folk läser på flera underforum och ser din andra tråd ändå?

Angående hästen. Ni tog en chansning med hästen och tyvärr gick det inte. För mig lyser varningslampor redan när hästen är nedsatt 1/3.
 
Senast ändrad:
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Håller med de andra i den juridiska frågan.

Vidare undrar jag vad senskada till 40% innebär?
Är det en överansträngning som kanske har sin orsak i ny ryttare? I så fall finns det kanske chans att få hästen frisk igen?
Har ni faktiska dokumenterade tävlingsresultat regelbundet på hästen under den här tiden? Det verkar ju märkligt att den annars på två månader ska hinna bli skadad, om den presterat på hög nivå ett par år?
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Har svårt att tro på det där med överansträngning. Hästen tävlade på 120-130 cm nivå före oss och dottern har bara deltagit lite försiktigt i 80 och 90 cm bana. Hoppat har de gjort en gång i veckan, däremellan dressyr och skogsturer. Hon är liten och lätt. Killen som tävlade hästen var stor och tung och de tränade hårdare.Men visst har jag ju också hört det med ny ägare, underlag, mat,sadel och hovslagare. Kanske svaret ligger däri.
Advokaten sa att det kan vara svårt att påvisa att de gjort fel, förutom på två punkter:" säljaren måste förklara för en orutinerad köpare så att hon/han förstår, om det är något med hästen" och "om de har vetat om att hästen har haft något problem utan att berätta det" och slutligen så borde det ha kommit fram i vet.besiktningen att hästen är till för hoppbruk, och det borde sen stått i protokollet, t.ex "det är osäkert hur hästen kommer att klara sig i framtiden som hopphäst p.g.a benet" I vårt protokoll stod ingenting sånt. Dotterns far har nu kontaktat säljaren och väntar ännu på svar. Han vill väl också förbereda sig kan jag tro.
40%ig skada betyder väl att 40% av senan är skadad , antar jag? Det brukar graderas såhär, och om det är över 25% så är det en svår skada.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Men ni fick ju klara besked om riskerna på veterinärbesiktningen? Mer än så kan ni väl rimligen inte begära?

Det hade väl inte gjort varken till eller från om säljaren sagt något, för köpet menar jag. Själv tar jag betydligt mer på vad veterinären säger än säljaren. Säljaren behöver ju faktiskt inte haft några problem. Det fanns en lång och utförlig artikel i Tidningen Ridsport för ett tag sedan om just detta - ryttarbyte och nya förutsättningar gör att många hästar skadas, trots att de varit helt skadefria hos tidigare ryttare.

Ärligt talat känns det som ni försöker hitta kryphål för att er chansning inte gick hem.
 
Sv: Köparens rättigheter när det går tokigt

Suck. Hunden är min sambos och ska operera en käktand, och uppfödaren har erbjudit sig att ge någon ersättning. Det hör nu inte alls hit om min dotters häst, som är en helt mycket större och allvarligare sak. Värst vad ni snokar omkring.....
Skulle inte falla mig in att snoka i alla era andra trådar.

Man lär känna folks nick o deras historier när man läser runt. Att random läsa kan väl knappast kallas att snoka? Vill man inte att folk ska veta något om en..så skriver man inte på nätet öht.

Jag hoppas ni hittar en bra lösning på hunden och hästen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 849
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 790
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp