köpa jordbruksmark?

DarkInNight

Trådstartare
Behövs det något särskilt tillstånd eller liknande för att köpa loss en bit åker från en bonde?

Jag är privatperson och vill bara köpa till lite angränsande mark för att använda som hästhage.
 
Ingen som vet?

Enligt en bekant så var det i princip omöjligt att köpa loss jordbruksmark om man inte själv är bonde.

Är det så? :(
 
Ingen som vet?

Enligt en bekant så var det i princip omöjligt att köpa loss jordbruksmark om man inte själv är bonde.

Är det så? :(

Jag förstår inte, varför skulle man inte få köpa sådan mark som icke bonde?

Sedan kanske det finns vissa restriktioner i hur den får användas sedan om den inte är kopplad till jordbruksfastighet, vilket i sig kanske kan försvåra att göra den till hästhage om det krävs något tillstånd för det pga hur omgivning ser ut och vad för slags bestämmelser som gäller där.
Samt att man kanske inte kan räkna med vissa bidrag etc.

Jag vet då väldigt många som har jordbruksmark utan att för den delen vara bönder.
Dock brukas den inte för jordbruk och det går inte djur på alla heller, så det kanske är sådant man isf måste kolla upp.

Däremot ja, så kan det ju vara rätt omöjligt att köpa just sådan mark för att det är få bönder som släpper mindre markarealer.
 
Följer tråden lite :-)
Vet själv inte att det skulle vara ett hinder i just den bemärkelsen du menar.
Snarare är nog problemet att få bonden att sälja... Att gå dit och säga 'jag vill köpa den här marken' är nog inte så bara :-P
Sen ska det väl styckas av från bondens övriga mark och så vidare, hur funkar sånt? Det känns varken lättvindigt eller gratis?
 
Ang att stycka av så pratade jag med lantmäteriet för ett tag sedan och om det är större än en "villatomt" så kostar det från ca 50.000 och uppåt beroende på hur stort det är och om det ligger servitut eller annat på marken som man behöver ta hänsyn till och så.
Så förutom marken i sig så tillkommer en betydlig summa till....
 
När vi flyttade ut på landet köpte vi bara ett hus och köpte till ca 1 hektar av en granne till vinterhage och stallbygge. Behövdes inget speciellt tillstånd.
Vi fick betala 16000:- för marken och kostnaden för avstyckningen till lantmäteriet kostade 24000:-.
Nu finns det rätt mycket mark här och var inte så svårt att köpa loss en bit. Har även ca 4-5 hektar sommarbete som vi lånar mot att vi sköter det.
 
Men så skönt att det inte verkar vara några konstigheter att köpa mark av bonde, jag blev liksom lite tagen på sängen när jag fick höra det av honom.

Då ska jag forska vidare och sen försöka övertala någon av bönderna med anslutande mark att det är en jättebra ide att sälja till mig :D

Någon med superbra argument? :idea:
 
Men så skönt att det inte verkar vara några konstigheter att köpa mark av bonde, jag blev liksom lite tagen på sängen när jag fick höra det av honom.

Då ska jag forska vidare och sen försöka övertala någon av bönderna med anslutande mark att det är en jättebra ide att sälja till mig :D

Någon med superbra argument? :idea:

Lättast är väl att säga att du söker mark och att du gärna köper? :)
Är det intressant lär denne fråga hur mycket du är ute efter och om inte lär du kanske få erbjudande om arrende. Arrende kan för övrigt vara nog så bra om man får till ett som sträcker sig i många år.
Just med tanke på att många inte vill släppa små markbitar och att det kan innebära stora kostnader att stycka av och ibland också restriktioner sen i hur marken får användas..Får man till ett arrende till en jordbruksfastighet finns många fördelar många gånger alltså
 
Senast ändrad:
När vi köpte gården 1989 behövdes förvärvstillstånd av lantbruksnämnden, det försvann 90-91 någon gång.
Idag behövs bara förvärvstillstånd i det som klassa som glesbygd, och det är inte många ställen, definitivt inte i södra Sverige. Gå in på Jordbruksverkets sidor för att se om den aktuella marken klassa som glesbygd.
Det är betydligt fler som tror att de bor i glesbygd än det faktiskt är :D

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 892
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 120
Senast: mamman
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 976
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp