Köpa hingst

ylvamarita

Trådstartare
Jag har ett sto och är intresserad av att köpa en nsv hingst som ska kastreras innan jag tar hem honom. Han är 5 år. Har en vän som tycker att jag inte ska köpa honom då det blir problem att ha honom ihop med mitt sto. Jag är medveten om att jag får ha dom i separata hagar från början men funderar på hur det ska gå att ha honom i boxen bredvid henne. Han är inte speciellt hingstig av sig enligt nuvarande ägare. Vad tror ni, köper jag mig problem?
 
Sv: Köpa hingst

Självklart ! Köper man häst över huvud taget, så får man alltid problem... ;)

Det tar flera månader innan hormonerna går ner efter kastrering. Vissa äldre hingstar som kastreras fortsätter att vara "hingst i huvudet" hela livet.

Om ägaren säger att han inte är så hingstig så är ju nästa fråga: Hur mycket kontakt har han egentligen med ston i dagsläget ? Andra hingstar ? :angel:

Sedan är hästar individer och vissa trivs inte tillsammans oavsett kön. Håll till godo med detta uppmuntrande svar. :D
 
Sv: Köpa hingst

Han har fyra ston på andra sidan vägen men ingen annan hingst i närheten. Anledningen till att jag vill ha just honom är att han är så otroligt snygg och verkar väldigt trevlig samt verkar kunna bli en väldigt bra dressyrhäst. Alternativet är att hitta en valack i stället men hittar inte någon sådan som verkar tillräckligt intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa hingst

Min häst hamnade med en hingst förra vintern. Den attackerade min valack med blodiga hugg. Till slut ringde jag ägaren och sade att nu sätter jag betesbegränsare på din häst. Då kastrerade han honom, och allt blev bättre på studs. Första veckan hade han nog ont, för han gick med små steg och var lite hängig.
Veckan efter var det mer fart igen, men han var inte lika stridslysten längre. Fortsatte med småbett bara, men inga döda-hugg.
 
Sv: Köpa hingst

Förra våren köpte vi en då fyraårig valack, som kastrerats under hösten året innan. Han var väldigt hingstig och försökte betäcka stona (som började brunsta första dagen han kom), så vi fick dela på dem. Så fortlöpte det hela sommaren, stona i en hage och grabbarna i en annan när det brunstades.
I år har hormonerna lugnat sig. Stona blir visserligen fortfarande brunstiga men han betäcker inte längre, och de har gått tillsammans hela sommaren.
 
Sv: Köpa hingst

En hingst eller nyskuren valack som flyttas kan ändra beteende totalt. Från att ha varit snäll, foglig och inte ett dugg hingstig, till m e m monster som bestiger, hugger och forcerar hagar.

Det är ett risktagande du gör, är du beredd att stängsla om och att ta problemet om det INTE går att ha honom bredvid stoet?
 
Sv: Köpa hingst

Vad är det som gör att du tycker han är snygg? Är det mycket hingstkaraktär så finns det en risk att den försvinner när du skär honom.
 
Sv: Köpa hingst

Om det är en häst som jag verkligen gillar och vill ha så hade jag alla gånger provat och sett hur det går! I värsta fall får man sälja igen. Oddsen är inte bättre eller sämre för något av alternativen. Har du tur fungerar det bra, har du otur kommer det inte att fungera.

Jag kastrerade tex min unghäst först när han var tre. Några veckor innan kastrering hade han börjat visa intresse för stona i hagen på andra sidan vägen. Några veckor efter kastrering togs han in på stall med blandade hästar utan problem. Han går numera i hage med ett sto och en valack.

Även om jag vet att det förekommer så har jag aldrig stött på någon eller hört om någon i min närhet som har fått en besvärligare häst efter kastrering än vad den var innan.
 
Sv: Köpa hingst

Min häst var nykastrerad när jag köpte honom som 6 åring.
Förvandlades från snäll pålle till väldigt brötig. Tände på vartenda sto. Utmanade hingstarna när han stod i gången. Inga valacker fick gå bredvid stona när vi red. Han var hingstigare än hingstarna. Detta var i början på februari. Släppte ihop honom med pojkarna i slutet på mars när de 2 hingstarna inte längre gick ihop med valackerna. Kändes inte speciellt lämpligt med tanke på skaderisken. Det var inga problem alls, den som bestämde i hage satte honom på plats direkt, de andra flyttade raskt på sig och då tyckte han dom var tämligen ointressanta. När vi sedan släppte på sommarbeten så gick det inte att bara ha enkelstaket mellan valacker och ston. Mycket vallande och staketbevakning.
Denna sommar har intresset för ston svalnat. Inga problem med enkelstaket eller att rida med hingstar, ston eller valacker. Leda honom med sto inga problem eller åka i transport tillsammans med ston eller hingstar.
Fortfarande mycket häst men snäll och lätt i all hantering.
 
Sv: Köpa hingst

Jag ser inget överhängande problem eftersom du är beredd på att hästarna kan få gå i skilda hagar . Det alternativet hade jag definitivt kört på till en början och inte ens provat att släppa ihop dem .
 
Sv: Köpa hingst

Tack allihopa för alla era erfarenheter. Jag har lite att fundera på! Om jag köper honom får dom gå i vars en hage på vardera sidan om vägen över vintern. Mesta problemet blir nog i stallet som är litet med bara 2 boxar bredvid varandra. I allra värsta fall får jag väl sätta honom i grannens lösdrift som står tom.
 
Sv: Köpa hingst

Han har raka, fina ben, en fantastiskt fint musklad kropp och perfekta proportioner. En riktig snygging! Var tänkt att sparas som hingst men är ett par cm för liten
 
Sv: Köpa hingst

Svar till Bison : Han har raka, fina ben, en fantastiskt fint musklad kropp och perfekta proportioner. En riktig snygging! Var tänkt att sparas som hingst men är ett par cm för liten
 
Sv: Köpa hingst

Boxar bredvid varandra är nog inga problem; de kommer ju inte åt varandra ändå ;)
Kan du tänka dig att ha dem i separata hagar så är det väl bara att "köra" ... :) finns många valacker som betäcker (fast de varit valacker sen 1-2år) så även om du köper en "gammal valack" så behöver det inte betyda att det blir "lugnt" i hagen. Sålde min super snälla valack, men när han släpptes i samma hage med ston blev han inte rolig... ändrade sig helt, men blev "sig själv" direkt han fick gå med valacker igen.
 
Sv: Köpa hingst

Sen är det oxå så att vissa ston verkar få fram beteendet för vissa valacker. En kompis hade en valack som blev valack tidigt, han kunde inte gå med mitt ena sto, för han blev helt till sig och skulle betäcka. Men han har gått med andra ston både före och efter utan några sådana tendenser.

Så man vet aldrig hur det ska gå riktigt.
 
Sv: Köpa hingst

Jag tycker du ska köpa! Men jag hade kastrerat och låtit honom stå kvar hos säljaren tills han är läkt, för att han inte ska få allt med flytt och kastrering på en gång. Lycka till :-)
 
Sv: Köpa hingst

Visst kan det gå, men det kan ta tid, för vissa går det fort och de är som om de alltid varit valacker, andra är hingstar flera år efter. Men visst kan man prova om man har möjlighet till att låta det ta tid!

Det som jag tänkte på lite vid sidan av var angående själva kasterationen, jag skulle inte kastrera nu, rötmånad och flugor och skit, jag hade väntat tills det blivit lite kallt, för att minska risken för infektioner. Jag hade ej heller flyttat en ny kastrerad med öppet sår, du har inte samma bakterieflora hemma hos dig som den hästen normalt är van vid, vilket också ökar risk för infektioner. Bara ett tips för att slippa onödiga infektioner.
 
Sv: Köpa hingst

Du får nog lika många olika svar som det finns valacker. Man kan egentligen aldrig veta på förhand hur en hingst blir som valack och min erfarenhet är att åldern inte har någon jättebetydelse, inom rimliga gränser. En gammal hingst kan har lagt sig till med ett visst beteende och detta försvinner ju inte med kastration. Jag jobbade i travsporten i många år och där kastrerades hingstar från 1-2 åringar upp till 7,8,9 års ålder, ibland mer om en hingst såldes som ridhäst. En femåring (som i ditt fall) kan "bli valack" betydligt snabbare än en tvååring, det beror på individen.

Min kallblodstravare kastrerades som treåring och var då rejält hingstig. Han gick sen med ston fram till han var 13 år, DÅ började han betäcka i samband med ett stallbyte. Eftersom du ändå tänkt ha dem i separata hagar så ser jag inget problem. Är det en trevlig häst nu så lär han med stor sannolikhet vara det även som valack.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 964
Senast: Roheryn
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 622
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp