Köpa häst

alethe

Trådstartare
Jag funderar mycket på att köpa mig en häst men vill ju så gärna inte stå där sen och inte ha råd med den. Skaffar jag en häst ska det vara så länge den lever förutsatt att det inte händer oväntade saker i ens liv.

Vi är båda 27 år med fasta jobb.
Jag och min sambo får ut tillsammans 40-45 tusen/månad. Med allt som betalats har vi väl kvar 20-30 tusen. Känns det som en rimlig summa att gå runt på med en häst ? Jag bor i Göteborg och letar Stallplats både i grannkommunerna. Hur mycket kostar det för er som har stora hästar (ej ponnys) runtomkring här ?
 
20-30 000 kommer ni garanterat klara hästägandeskap med goda marginaler! :)

Bor visserligen i Norrland så har ingen aning vad uppstallning, foder mm. kostar där nere. Men som sagt, ingen tvekan om att ni kommer ha råd att ha en häst.
 
Jag funderar mycket på att köpa mig en häst men vill ju så gärna inte stå där sen och inte ha råd med den. Skaffar jag en häst ska det vara så länge den lever förutsatt att det inte händer oväntade saker i ens liv.

Vi är båda 27 år med fasta jobb.
Jag och min sambo får ut tillsammans 40-45 tusen/månad. Med allt som betalats har vi väl kvar 20-30 tusen. Känns det som en rimlig summa att gå runt på med en häst ? Jag bor i Göteborg och letar Stallplats både i grannkommunerna. Hur mycket kostar det för er som har stora hästar (ej ponnys) runtomkring här ?

Dom stallplatser jag sett i götet, ligger på ungefär samma priser som i örebro, man kan ju ha häst på väldigt många olika sätt, min kostade mig runt 6000kr i månaden, då stod jag på anläggning där allt ingick, försäkring, hovslagare, veterinär och lite träningar är inkluderade i priset. Ingen utrustning dock! Så 20-30,000kr ska ni klara er på :) mitt tips är att hellre ha en bra veterinärvårdsförsäkring men ganska låg livförsäkring, den kostar ganska mkt!
 
Har inte i närheten av de pengarna kvar när jag betalt vad jag ska, har inte det innan räkningarna är betalda ens och klarat att ha häst i många år. Hade jag jag haft de summorna över varje månad när allt annat är betalt hade jag haft 2 hästar ;) Men vad man har råd med beror ju också på vad man prioriterar så klart, man rättar ju gärna munnen efter matsäcken på bägge håll. Men jag tycker definitivt att ni har förutsättningar rent ekonomiskt och med god marginal.
 
Jag funderar mycket på att köpa mig en häst men vill ju så gärna inte stå där sen och inte ha råd med den. Skaffar jag en häst ska det vara så länge den lever förutsatt att det inte händer oväntade saker i ens liv.

Vi är båda 27 år med fasta jobb.
Jag och min sambo får ut tillsammans 40-45 tusen/månad. Med allt som betalats har vi väl kvar 20-30 tusen. Känns det som en rimlig summa att gå runt på med en häst ? Jag bor i Göteborg och letar Stallplats både i grannkommunerna. Hur mycket kostar det för er som har stora hästar (ej ponnys) runtomkring här ? Ge gärna alla tips och råd ni har :)
 
Du behöver inte oroa dig alls för att ha råd att hålla häst med den ekonomin om du har det på en "normal" nivå.
Att ha häst kan ju vara relativt billigt till hur dyrt som helst om man vill.
De flesta av oss har det på någon mittemellan nivå, dvs välja billigare alternativ när det är lämpligt men vissa saker får kosta desto mer för att det har man igen i längden.
Då finns det även pengar över för dig till både sparande och att kunna göra andra roliga saker med.
 
Jag har definitivt inte de pengarna över när allt är betalt. Jag och min sambo bor inne i centrala Göteborg och har ut ungefär samma som er runt 40 000-45 000 och har väl i runda slängar innan hästen är betald ungefär 13 000-16 000 över men då har vi satt över pengar på matkonto etc. Sen kostar hästen (som är uppstallad i lerums kommun) inkl försäkring, skoning, mat, övriga behandlingar, stallhyra, lite träningar etc runt 5500-7000 i månaden lite mer under intensivare tränings/tävlingsperioder. Då står jag i ett stall där alla in/utsläpp och fodringar ingår med ridbana/ridhus och ett stall med i övrigt de flesta faciliteter.

Så summan av det hela: med den ekonomin borde det inte vara några problem men det beror ju helt klart på vad man avser göra med hästen, hur man skall ha den uppstallad och hur mycket pengar man vill ha över till annat och hur känslan är kring pengar och vad man anser är att ha råd. Det är ju väldigt individuellt.
 
Dom pengarna har jag inte på långa vägar ens innan jag har betalt räkningarna(jobbar 75%) och jag har två hästar (en D-ponny och en shettis), inga problem om man ser till att spara lite för outsedda utgifter.
 
Vi har just nu ut ca 40 000kr, har lite dyra huskostnader och pendlingskostnader men klarar gott och väl av att ha 1 häst. Han kostar 2500-6500kr per månad beroende på vad det är för skit som händer ;). Vi tävlar inte men åker på en del kurser. Budgetera för 6500kr om du är en "normal hobbyryttare".

I Göteborgs-området (Hisingen/Hisingsbacka och norrut) finns det många snorbilliga stall, billigare än häruppe, om du inte vill ha några särskilda faciliteter utan bara mysiga hagar och ridvägar.
 
Köp hur många hästar du vill! :rofl:
Jag har typ hälften så mkt pengar och tre hästar (två stora och en b-ponny) Visserligen på gård, men har haft två installade i Göteborg också, med samma ekonomi. Är dock rätt ekonomisk, har buffert, men aldrig pengar över till något annat. Vill iofs inte ha något annar heller! :p Däremot tänker jag börja tjäna mer pengar så att jag kan köpa exakt alla sadlar jag vill ha och åka på fler träningar/kurser osv! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 415
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 809
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 325
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp