Köpa häst som väver?

Sv: Köpa häst som väver?

Men gör det något om den går runt i hagen? De är ju ändå gjorda för att röra på sig mycket. Eller vandrar den i stället för att äta (då kan jag förstå att det är ett problem)?


Precis som Messy skriver så är det ett stressat vandrande runt runt runt som t om syns i underlaget, där det syns vart han är och snurrar. Han går dessutom inte att bryta, låter kraftfoder och annat vara utan är helt inne i sitt snurrande, i skritt, passgång eller trav och kan hålla på så länge. Det är stressigt för mig som ägare att se att han gör, eller att han har gjort när man ser spåren efter, och det har varit likadant oberoende om han står på box eller i lösdrift. Det är dessutom en unghäst, som har gjort så sedan han var några månader, och han går med jämnåriga buskompisar och äldre hästar.

Men vad gör man liksom? De har en hage med ligghall, foder utplacerat på olika platser i hagen, har thermobar och är i övrigt frisk, men detta eviga vandrandet och stressen gör mig stressad, jag hade inte köpt en häst med de beteenden om jag kunde undvika det, faktiskt. Men det är ju inte en sådan häst som TS diskuterar.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Om hästen alltid har något att tugga på så att den hålls sysselsatt och inte behöver stressa upp sig precis innan fodring efter ett par timmar utan mat så tror jag att problemet bör vara ur vägen inom kort. Det är ju en beteendestörning som triggats igång för att hästen inte fått utlopp för sina behov.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Fast en del hästar väver när de vet att de ska få gå ut snart, då spelar maten ingen större roll, en del kan till och med väva vid grinden när de vill gå in. Eller till och med i transporten vilket är mindre kul kan jag meddela efter egen erfarenhet. Det är inte ett problem som försvinner lätt alla gånger, beror på hur djupt problemet är befäst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 132
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp