Köpa häst som väver?

Sv: Köpa häst som väver?

Beror helt på vad jag kan erbjuda hästen. Vårt fullblod vävde hysteriskt i alla stall med spring. När vi flyttade till eget var det vara innan utsläpp på morgonen.

Han klarade inte ens de mindre stallen med flera människor som trafikerar, det blir ändå en hel del att titta efter.

Jag hade avstått om jag inte hade vettiga uppstallningsmöjligheter för en stressad häst.

Har eget stall med bara ett par hästar, så det är en lugn miljö där det bara är vi i familjen som håller till. Fördelen är också att jag själv kan anpassa utetider, men man vet ju aldrig om det räcker.

Märkte ni av om eran häst fick några fysiska problem av vävningen? Vissa hävdar att det inte sliter nämvärt på benen, men känns som det borde bli nån typ av förslitning?
 
Sv: Köpa häst som väver?

Hart haft både en vävare och en krubbitare ,båda fullblod från galoppbanan. Vävaren var född o uppvuxen på lösdrift vilket jag tyvärr inte kunde erbjuda,blev betydligt bättre när han flyttade till stort stall med massor av aktivtet och suverän hage. Så lite tvärtom upplevelse för mig.Ju mer som hände ju mindre vävde han. Mest i samband med utsläpp så han fick gå ut först. Hade inte tvekat att köpa en vävare om jag hade eget stall ,kan va svårt att få stallplats ,gäller även krubbitare. Många tror fortfarande att det smittar .
Krubbaren var också en tvärtom häst ,krubbade mycket mindre när han flyttade till mindre stall ,kortare utevistelse och tillgång till horsewalker ,mycket beroende av rutiner.Mamman var fanatisk krubbare ,även han uppfödd på lösdrift.
Båda hade i princip fri tillgång på hö inne spelade inte någon roll för dem om det fanns mat eller inte.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Har eget stall med bara ett par hästar, så det är en lugn miljö där det bara är vi i familjen som håller till. Fördelen är också att jag själv kan anpassa utetider, men man vet ju aldrig om det räcker.

Märkte ni av om eran häst fick några fysiska problem av vävningen? Vissa hävdar att det inte sliter nämvärt på benen, men känns som det borde bli nån typ av förslitning?

Det borde ju bero på hur mkt hästen väver om det kan tänkas slita eller ej på benen.
Personligen är jag inte rädd för det.

Fast oavsett om en häst är vävare eller ej kan man ju aldrig säga i förväg om hästen kommer att trivas hos dig eller ej även om du försösker vända ut och in på dig själv för att vara hästen till lags..

Min andra häst som inte visar några olater är tex väldigt svår att behaga eftersom jag inte har en blekaste om varför han gillar vissa stall och andra inte..
Det märks först när man väl är där.
 
Sv: Köpa häst som väver?

KL

jag blir lite beklämd över att ett stereotypt beteende, vilket både krubbitning och vävande, samt luftsnappning och vandrande, är, att de ekvivaleras med olat, av så många i tråden.

ett stereotypt beteende har inget med olat att göra. snarare är det en grav reaktion som uppkommer och sen befästs pga att ngt i hästens miljö hindrar den att utöva sina naturliga beteenden och därmed leder till otrolig stress hos hästen som den inte kan utagera. Det stereotypa beteendet blir ett utslags beteende pga det förhindrade behovet, och kan därmed aldrig klassas som en olat.

det finns jättenogsamma, väldigt genomgående studier senaste årtiondet (och då pratar jag inte om ngn liten skitstudie med typ 5 hästar som forskningsgrund) utan stora, över många år spända studier, med veterinärer och hela köret involverade i studierna, där man fasställer att 1) beteendet om det hamnar i stereotyp kategorin varken a) är smittande till andra hästar b) skadar hästen i sig, och c) att det rentav, för en häst som har detta beteende, är humanare att inte försöka dämpa symptom med hjälp av tvångsmedel så som krubbrem etc. Istället bör fokus vara på att erbjuda hästen en miljö - vad nu den må vara utifrån individen, som stimulerar hästen att få mindre och färre impulser att utöva det stereotypa beteendet.
För 30 år sen var metoden att operera bort de muskler i svalget på hästen som möjliggjorde att den kunde dra in luft, metoden mot krubbitning. och sen rem ovanpå. Då försökte man bara släcka beteendet och hade inte förstått varför det öht förekom.

att hästen skulle få skador pga att den väver, är en av de gamla antagandena och det finns ingen grund för det i sig enligt forskning öht.

däremot håller jag med de som reflekterat i tråden att självklart innebär det stereotypa beteendet en massa i fråga om hästköparens möjligheter att erbjuda en miljö som passar hästen, dvs mycket jobb i vissa fall och ändå inte säkert det fungerar.
för mig är det självklart att en häst med den statusen, självklart har ett reducerat pris marknadsmässigt, jmf med annars tänkta pris.
Inte konstigare än att hästar som inte är klockrena vid skoning, allmän hantering, lastning osv, självklart också blir subjekt till att man inte kan begära samma summa för hästen som om den varit helt okomplicerad i alla dessa mått mätt. sen finns det säkert många köpare och säljare som inte tummar på priset oavsett såna saker, men i min värld så helt klart är det en faktor att ta i beaktning, särskilt som marknaden ser ut idag. och sen som klart som köpare bör man ju förstå vad det är man köper och utifrån det förhålla sig till hur man upplever det i jobb och möjligheter runt en tex vävare, i fråga om merjobb att anpassa och sy till bästa miljö osv.

Här finns en bra artikel om stereotypa beteenden:
http://www.equerry.se/doc/upload/pdf/stereotypier02.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst som väver?

:bow:

Vad jag önskar att jag också var bra på att formulera mig i text, men ja, stereotypi och olat är två vitt skilda saker!
 
Sv: Köpa häst som väver?

Får lite samma känsla av denna häst, att den verkar trivas när det händer mycket = borde kunna bli bättre när man börjar jobba lite mer med den.

Men då märkte inte ni av nägra 'extra' skador på vävaren? Är ju skönt om det inte sliter så mycket på hästen som jag tidigare fått uppfattningen att det gör!
 
Sv: Köpa häst som väver?

Då kan jag sluta oro mig för slitningsskador, tack för det:-)!
 
Sv: Köpa häst som väver?

ja min slutade krubba i hagen när hon stod på stor anläggning med ridskola... dessutom var det ett mycket trafikerat å populärt motionsspår bredvid så det var ju lite "tv" hela dagarna, folk gick förbi, dagis, hundar på promenad, ridskolehästar osv.. hände något mest hela tiden :)

Fast att dessa olika beteenden inte påverkar hästen negativt håller jag inte alls med om.
Tänderna slits (nu har jag en planka med gummilist så att hon biter där = sliter inte på tänderna mot stålkanterna i boxen), ryggen spänns varje gång de biter å drar å hon blev markant spänd pga det (går i perioder, nu biter hon inte så hysteriskt utan mer av vana å lite som att "ta en cigg") :p

Ang. vävare så säger det sig självt att det inte är bra att vagga fram å tillbaka flera timmar... samma med boxwalker, gå runt runt runt...

men alla gör som de vill... jag är glad att min biter å inte blev boxwalker som både mamma å syster... (å de bor på landet å har det hur bra som helst... ingen stress där inte)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Tyvärr hade vävaren andra skador på frambenen som gjorde att han blev utdömd men det hade inte med vävandet att göra utan hans tid som galopphäst .Han blev inte merän 6 år så vad som hade kunnat uppstå längre fram är ju omöjligt att veta
 
Sv: Köpa häst som väver?

Nej och återigen , finns öht inga fynd att vävning i sig skapar skador på benen .
Sen förstår jag som jag skrev och öht ang stereotypa beteenden att det innebär en stress för hästägaren att se dessa . Men fortfarande har det lite att göra med hästen , förutsatt att de givetvis inte utvecklat beteendet pga hädtägarens hästhållning utan redan är en invand pga tidigare brister i hästhållningen, effekt ... Stress och press oavsett som sagt för hästägaren att läsa av när om och varför , beteendet ökar eller minskar . De mår inte dåligt av själva utövandet öht det är det som är komplexiteten . De får endorfiner och mår bra i själva utövandet när de utvecklat stereotypi . Viktig skillnad att särskilja i det komplexa sammanhanget .... Hästägarna mår dåligt av att se hästen utöva beteendet men det är inte beteendet i sig som bör skapa hästägares stress när det är ett faktum utvecklat hos hästen utan snarare att hela tiden behöva fråga sig vad som utlöser ökad aktivitet osv i olika sammanhang.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst som väver?

Låter inte som om denna unghäst har haft optimala uppväxtförhållanden.
Unghästar skall växa upp i flock på stora ytor med mycket gärna dygnet runt utevistelse för att bli trevliga och hållbara. Inget jag skulle lägga pengar på.

Denna hästen har vuxit upp i just stor flock, på lösdrift med stora och kuperade hagar. Det var i samband med att han började hoppa över staket som han fick stå inne mycket och då skapades vävningsproblematiken.

Daisy: Köööööp honom:D!
 
Sv: Köpa häst som väver?

Lovar att det kommer bilder på en lurvig vävare om det blir köp:D
 
Sv: Köpa häst som väver?

*KL*

Köpte själv en 2,5 åring med vävtendenser och det märktes tydligt när vi flyttade hem henne då det accentuerades under en period. När hon sedan funnit sig tillrätta "försvann" problemet.

Hennes problem kom av att hon har blivit felaktigt avvand som föl. Vävningen återkommer när hon blir stressad för något. T ex om hon står i en box och de andra hästarna går ut eller liknande.

Så länge hon är tillfreds och har något att sysselsätta sig med så väver hon inte.

Jag tror att det är viktigt att tänka igenom vilken stallmiljö man erbjuder en vävare. Rutiner verkar vara viktigt och mycket utevistelse eller gärna lösdrift. De behöver också sysselsätttning, min häst behöver mycket aktivering, annars aktiverar hon sig själv :p

Hennes vävning (nu väver hon inte så ofta) har inte påverkat hennes framben alls (kollad av klinik i våras för utredning totalt).

Det finns tyvärr mycket fördomar ang stereotypa beteenden så därför rekommenderar jag att man redan före inflyttning i ett stall berättar om hästens beteende för att undvika missförstånd och problem. Så har jag gjort och det har funkat bra! :) Upplever att det ofta är människorna som har problem med vävare och krubbitare, kanske beroende på att det är stressande för oss att se på? :crazy:;)
 
Sv: Köpa häst som väver?

kl

Men man ska ju ändå ta i beaktande att det kan bli problem med stallplats om man måste flytta. Jag t.ex. bryr mig inte om att det inte är smittsamt, jag hade ändå inte tagit in någon sådan häst i mitt stall, varken krubbitning, vävning eller boxvandring, helt enkelt för att jag blir knäpp av det. Så man är absolut inte välkommen överallt. Hade heller aldrig köpt en häst med detta beteende, skulle blivit oerhört stressad av det.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Fast då är man riktigt personligt agerande utifrån egen personlig stress om man som uthyrare inte tar in en sån häst även om man vet att det inte smittar osv ? Jag vet inga insatta nuförtiden som backar för det om det framgår direkt vid aspirant på boxplats ?
Det jag är noga med är isåfall åverkan på box inredning det får hästägaren självklart ansvara för men det har vi i avtal oavsett på alla inackar att det som anses som osedvanligt slitage bortom normalt slitage (specificerat ) ersätts av hästägaren . Samma i övrigt på anläggningen .
Aldrig haft problem utifrån det . Har heller aldrig sett mer slitage nämnvärt i box där krubbitare stått än andra boxar eftersom hästägaren då informerat i förväg och tex skruvat bort krubban i boxen efter info om läget och godkännande om läget .
Om ngn häst behöver gå först/fodras först pga stress oavsett stereotyp så har vi utrymme att tillgodose detta.
Aldrig varit problem utifrån det , men visst i sammanhanget vi har 8-9 hästar på anläggningen . Säkert blir det svårare utifrån hur mkt personal osv vill engagera sig med större anläggning men bortsett från det så nej , i sig förstår jag och känner inte igen att stereotypt beteende skulle fälla aspirant på boxplats i sig faktiskt i nutid .
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst som väver?

*KL*

Vill bara kommentera detta ang stereotypa beteenden och stallplats. Självklart är det ju upp till varje stallägare att avgöra om man inte vill ta in dessa individer. Det är bara så tråkigt med dessa fördomar :banghead:

Men jag måste säga att det i finns fler beteenden hos hästar som är betydligt allvarligare att hantera som stallägare. Ta t ex hästar som inte fungerar i flocken, hästar som sparkar eller bits, hästar som är träätare, hästar som är ouppfostrade o s v, o s v. En vävare eller krubbitare utgör ingen fara, framförallt inte för oss människor.

Så länge den som söker stallplats är ärlig och uppriktig med sin häst, så vad är problemet? Jag har stött på människor som kommer med hästar till sommarbetet som ska vara så trevliga flockindivider (enligt ägaren) och sedan visar sig sparka sönder och samman andra hästar. Sådant anser jag vara problem :(
 
Sv: Köpa häst som väver?

håller med... andras ouppfostrade j*A hästar har man ju fått nog av genom åren... hugg i ryggen, slit i tröjor, översprungen osv osv osv... eller de som står som huggormar så man knappt kommer in i boxen för att ge dem mat... sparkar när man ska lägga på täcke... huha...

men, jag förstår ändå stallägare som inte vill höra ett evigt krubbande...
Hos oss är 1 vävare 3 krubbitare av 6 hästar, 4 fullblod (alla har gått på banan) å 2 ponnies... stallägaren hör ju detta krubbande uppe i huset till å med...
Det kan ju vara lika irriterande som när grannan går med hälarna hårt i golvet eller någon sitter och trummar med fingrarna bredvid en på ett prov... även om det inte smittar så är det j*t irriterande. Så kan man få in andra snälla hästar med trevliga ägare så skulle nog till å med jag välja en sådan! (å med till och med jag menar jag att jag har ju själv en + har råkat ut för endel genom åren) :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 132
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp