Köpa häst som väver?

Sv: Köpa häst som väver?

men, jag förstår ändå stallägare som inte vill höra ett evigt krubbande...
Hos oss är 1 vävare 3 krubbitare av 6 hästar, 4 fullblod (alla har gått på banan) å 2 ponnies... stallägaren hör ju detta krubbande uppe i huset till å med...
Det kan ju vara lika irriterande som när grannan går med hälarna hårt i golvet eller någon sitter och trummar med fingrarna bredvid en på ett prov... även om det inte smittar så är det j*t irriterande. Så kan man få in andra snälla hästar med trevliga ägare så skulle nog till å med jag välja en sådan! (å med till och med jag menar jag att jag har ju själv en + har råkat ut för endel genom åren) :)


I början när jag hade min krubbitare tyckte jag det var lite drygt, numera noterar jag det knappt när hon gör det..

I min värld är det en konstig grej att haka upp sig på..
 
Sv: Köpa häst som väver?

jag blir stressad å känner mig som en dålig matte.... in i boxen å "hej då ses imrg" för min del :p
 
Sv: Köpa häst som väver?

Jag hade absolut kunnat tänka mig att köpa häst som väver. Jag har lösdrift med beteshagar och jag är hyfsat övertygad om att den typen av stereotypier mildras när hästen får gå ute och göra det hästar skall -beta och umgås. Hade dock inte köpt om jag skulle stallat in den på box halva dygnet.

Sen visst förstår jag att det finns säkert undantag som fortsätter med sina stereotypier även på lösdrift.
 
Sv: Köpa häst som väver?

jag blir stressad å känner mig som en dålig matte.... in i boxen å "hej då ses imrg" för min del :p

Men så ska man ju inte känna heller :)
Men jag kan tänka mig att det kanske beror på hur hästen beter sig med sin krubbitning eller vävning?

Som min ser ju inte direkt stressad ut till vardags utan hon äter lite, krubbiter lite, äter lite igen, dricker lite, biter lite osv och upplevs inte stressad utan det är bara hennes rutin.
Jag har också rutiner när jag äter och "måste" äta vissa saker i en viss ordning och inte blanda med annat :p

Däremot när hon inte trivs och är lite stressad så krubbiter min häst på ett helt annat sätt.
Då biter hon mer och mer intensivt och det känns såklart inte bra i "mamma hjärtat" :(

Men som tur är vet jag numera ungefär hur hon vill ha det för att trivas så hon slipper bli stressad i onödan.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Följer med detta med intresse, då jag e nyfiken på en häst som boxvandrar för eventuellt köp.
Kan vara bra att få lite synpunkter på olika "tics" de har.
Ursäkta utrycket det va de första jag kom på....;)

Vad man läser så kräver de mycket utevistelse och rutiner och sysselsättning.
 
Sv: Köpa häst som väver?

kl

En bekant, icke hästmänniska, tyckte det var gulligt :meh: när fullblodet vävde. Det tyckte verkligen inte jag ;)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Vad man läser så kräver de mycket utevistelse och rutiner och sysselsättning.

halv-KL...

Det är lite sanning med modifikation... Jag har sett hästar som "boxvandrar" i hagen, går runt runt...

Sen det där med stora hagar lång utevistelse... min var som lugnast när hon stod på stor anläggning med 20 hästar runt sig i "sthlm-rutor"... Hon hade sin hage, ingen kunde göra något dumt eller ta hennes mat, men massa sällskap runt å mycket att titta på.

Ibland är inte det man tror är bäst för dem som är det...

Samma när hon var liten på galoppen, då gick hon med storasyster som inte var så snäll med henne, så hon drog längst bort i hagen å pratade med de på andra sidan staketet istället :D Hon gillar staket mellan sig själv å sitt sällskap :D
 
Sv: Köpa häst som väver?

KL
Jag hade inte köpt en vävare eftersom jag haft en. Anledningen till det är att jag blir så stressad av det själv. Jag tyckte så synd om hästen, det var verkligen jobbigt att se. Det verkar som att de stereotypa beteendena går i arv, det tycker jag är intressant.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Man kan tänka på att inte alla stall/stallägare/stallkompisar är lika välinformerade, det kan finnas stall där vävare inte är välkomna, där stallkompisarna får panik för att deras hästar ska bli smittade osv.
Så, även om det enligt modern forskning inte längre bör ses som ett problem så kan det ändå i praktiken innebära en del.

Fast då är frågan om man vill stå i det stallet om ägaren/hästägarna inte har bättre kunskaper :)


KL


En av mina har vävtendenser ibland men eftersom han går på lösdrift märks det enbart när han står uppställd/ev box/släp osv. Det är en häst med mycket nerv & energi och triggas när han märker att något utöver det vanliga är på gång eller flocken är orolig.

Jag har en polsk häst också som förut ibland betedde sig som att hon jagade möss. Stod maniskt och stirrade (ni vet så där spänt/uppblåst) ner i marken och plötsligt drämde hon ner en hov som om hon sett en mus som hon försökte ha ihjäl. Så kunde hon stå i timmar. Detta började lite smått när hon stod på en stor anläggning med dålig utevistelse och eskalerade när hon åkte iväg på vattenträning men försvann helt efter att hon kom hem till lösdriften. Nu är hon dräktig och har inte gjort så en enda gång på 2 år :)

Så mitt svar är, skulle absolut köpa vävare, krubbitare osv. Självklart påverkar det priset men det är det ju så mycket annat som också gör, till det positiva och negativa. Och något jag uppskattar kanske inte någon annan gör, bara något så enkelt som storleken på hästen :)
Och som alla säger, påverkar självklart huruvida vad man själv har att erbjuda om man kan köpa en häst med sådana "problem".
 
Sv: Köpa häst som väver?

Kan meddela att min flicka inte vävt på länge på morgnarna! Tränaren sa att hon skulel hålla koll, och har inte märkt av det på länge. Hon har de ti sig, men när hon nu vet rutinerna blir hon inte lika stressad. Så det kan absolut "bli bra" sålänge hästen får regelbunda rutiner och hagkompisar den trivs med!

Kan säga att hon är känslig individ, har varit någon vecka där hon skyggat undan i boxen när man kom osv, kunde gå undan varv om man gick emot henne i boxen. Släppt ihop med en hagkompis hon inte trivdes med och förknippade antagligen att man kom med grimma som ut i hagen.. För sen vi särade på dem har hon på en gång varit sitt glada nyfikna och kontaktsökande jag :)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Jag har en polsk häst också som förut ibland betedde sig som att hon jagade möss. Stod maniskt och stirrade (ni vet så där spänt/uppblåst) ner i marken och plötsligt drämde hon ner en hov som om hon sett en mus som hon försökte ha ihjäl. Så kunde hon stå i timmar.

Det kanske var möss i boxen :D jag hade en liten musstig i en av mina boxar tills stallkatten flyttade in. Och min gamla häst betedde sig synnerligen märkligt åt en gång, då hade en igelkott flyttat in i boxen. Kan säga att den skrämde närapå ihjäl mig då halmen helt plötsligt började röra på sig när jag skulle mocka
 
Sv: Köpa häst som väver?

halv-KL...

Det är lite sanning med modifikation... Jag har sett hästar som "boxvandrar" i hagen, går runt runt...

Sen det där med stora hagar lång utevistelse... min var som lugnast när hon stod på stor anläggning med 20 hästar runt sig i "sthlm-rutor"... Hon hade sin hage, ingen kunde göra något dumt eller ta hennes mat, men massa sällskap runt å mycket att titta på.

Ibland är inte det man tror är bäst för dem som är det...

Vi hade en "vallare" som kom från en ridskola. Den stackars hästen som vallades har blivit mycket gladare sen vallaren flyttade. ;). Stor hage och utevistelse var inte lösningen,
 
Sv: Köpa häst som väver?

Det var nog det i första boxen men svårt och tro att dom flyttade med henne 20 mil eller följde med ut i hagen :p
 
Sv: Köpa häst som väver?

halv-KL...

Det är lite sanning med modifikation... Jag har sett hästar som "boxvandrar" i hagen, går runt runt...

Sen det där med stora hagar lång utevistelse... min var som lugnast när hon stod på stor anläggning med 20 hästar runt sig i "sthlm-rutor"... Hon hade sin hage, ingen kunde göra något dumt eller ta hennes mat, men massa sällskap runt å mycket att titta på.

Ibland är inte det man tror är bäst för dem som är det...

Samma när hon var liten på galoppen, då gick hon med storasyster som inte var så snäll med henne, så hon drog längst bort i hagen å pratade med de på andra sidan staketet istället :D Hon gillar staket mellan sig själv å sitt sällskap :D

Jag har ju en som gör så, "box-vandrar" men i hagen...
 
Sv: Köpa häst som väver?

Men gör det något om den går runt i hagen? De är ju ändå gjorda för att röra på sig mycket. Eller vandrar den i stället för att äta (då kan jag förstå att det är ett problem)?
 
Sv: Köpa häst som väver?

Men gör det något om den går runt i hagen? De är ju ändå gjorda för att röra på sig mycket. Eller vandrar den i stället för att äta (då kan jag förstå att det är ett problem)?

alltså de (som jag har sett) går runt-runt-runt på en liten volt... inte normalt "ströva runt å titta/beta"... mer maniskt.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Men gör det något om den går runt i hagen? De är ju ändå gjorda för att röra på sig mycket. Eller vandrar den i stället för att äta (då kan jag förstå att det är ett problem)?

de jag sett går på en upptrampad stig, maniskt hela dagarna, ibland kan det vara fram och åter, ibland är det i en åtta. Har sett hästar som gjort detta hela dagen mer eller mindre i hagen trots att de går på en underbar vall med fantastiskt bete i ljuvligt väder utan insekter, lugn och frid i omgivningarna osv, och stall och förhållanden , ingen extrem värme/blåst/regn osv, de gör det oavsett. Dock tycker jag det oftast vad jag sett är hästar som inte riktigt landat i ny miljö som gör just vandringarna. alternativt så är ngt stressande för dem i miljön i sig. Krubbandet och vävningarna tycker jag är mera vanebeteende när de väl utvecklat det, de kan väva/krubbita tillochmed när de egentligen är lugna om de fått vanan.

jag tycker vandring som stereotypt beteende är betydligt värre än krubbitning och vävning om man måste jämföra. krubbbit och vävning skapar ju endorfiner dvs hästen mår rätt bra för stunden i beteendet det är ju därför beteendet befästs och blir en "drog" för dem... Det gör inte riktigt vandrandet på samma sätt enligt min erf. utan där är det mer regelrätt stress och introvert apati mitt i stressen som det handlar om och som kickar in vid stressade situationer oavsett vad nu den hästen är stressad för i sig.... men såklart - svårt att nyansera i sig på begripligt sätt här på forumet ffa när många som inte riktigt är insatta i stereotypa beteenden kanske läser, så jag undviker att spinna vidare på detta tror jag av risk att ngn ska missläsa för mycket....
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst som väver?

där håller jag med!

sen finns det ju grader i helvetet på krubbitning... min ser ju för dagen ganska nöjd ut med sitt bitande, äter lite- suger lite - äter lite till.. mer som en rutin...
men på den tiden de tog hennes mat i hagen så gick hon ju bort till sin stolpe och stod där hur länge som helst... då var det ju mer "ångestbitande" än "njutbitande"...

svårt det där... hur man än gör... :(
 
Sv: Köpa häst som väver?

Och till Messy.

Då förstår jag. Jag har aldrig sett det beteendet så därför blev jag fundersam. Jag associerade det mer med att hästarna går omkring i hagen på sommaren när det råkar vara mycket mygg och liknande vartefter en del hästägare får panik och måste ta in hästen. Själv har jag alltid tänkt att det är bra att de rör på fläsket.
 
Sv: Köpa häst som väver?

:) ah nä det klassas nog som mer normalt ;) halvbloden kan röra på fläsket å stackars fullbloden får man packa in i flugtäcke å spraya ner så de inte tappar de få grammen de har på kroppen :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 132
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp