Köpa häst som väver?

Daisy

Trådstartare
Har kollat på en häst (unghäst) som väver, verkar inte vara mycket men i samband med fodring och liknande.
Skulle ni kunna tänka er att köpa en häst som väver och är det i sådana fall något ni tycker drar ner priset?
När jag söker runt ang vävning så verkar det inte längre anses som något stort problem (av vissa) så jag kanske oroar mig i onödan :confused:?
 
Sv: Köpa häst som väver?

Nja.. tveksamt. Beror självklart på hur mycket den väver.
Har pratat med en veterinär om vävning tidigare, och hon sa att på längre sikt kan det påverka leder och senor (Om hästen väver mycket).
Även överbelastning på frambenen.
Vävning "smittar" ju inte, men det kan ju även leda till stress bland andra hästar i stallet, om en av dom ständigt står och väver.

Sen kan man ju fråga sig varför den väver? Kanske inte fått gå ute tillräckligt, eller stått i en stressad stallmiljö? Kan ju hända att det blir mycket bättre och mindre vävning när den flyttar till dig? Min häst bet i gallren och svalde luft när jag fick honom.. Men detta har helt försvunnit nu när han går ute betydligt längre i hagen :)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Nu har jag ju visserligen en krubbitare, men krubbitning är ofarligt och "smittar" inte.
Jag märker skillnad på min häst om hon trivs eller ej.
Är hon inte riktigt nöjd så krubbiter hon mer, är hon nöjd så är det nästan ingenting.
Torde vara likvärdigt med en vävare tänker jag.

Jag tycker inte "olaten" drar ned priset nämnvärt, är det en bra häst så är det en bra häst oavsett krubbitning eller vävning.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Jag hade hand om ett fullblod som vävde när han blev stressad, tex utsläpp och fodringar.
Vi ställde oss i ett mindre stall med fasta rutiner och han fick leksak som hängde vid boxöppningen och det lugnade honom för var alltid där han stod.

Priset tycker jag inte påverkas nämnvärt om hästen är bra i övrigt. Olaten i sig är inte "farlig".
 
Sv: Köpa häst som väver?

Har ett sto som vävde ganska mycket när hon kom hit, så snart hon blev det minsta stressad.
Nu, tre år senare, gör hon det i stort sett aldrig. Möjligtvis om det händer något större, som att det kommer en ny häst till stallet eller så.

Hon var t om iväg på en ganska stor tävling med övernattningar i främmande stall i somras, och jag såg henne inte väva någonting alls.

Så jag tror som övriga här, att miljön påverkar jättemycket och att det inte är någon fara om man är medveten om problemet och tar hänsyn till att det är en känslig häst.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Vävning är ju en stereotypi vilket betyder att hästen aldrig kommer bli av med det. Man kan däremot ändra hästens miljö så att den inte längre känner behov av att utföra det beteendet i samma utsträckning. Inga stereotypier smittar till andra hästar.
Jag skulle försöka kolla upp vad det är som gjort att hästen börjat väva från första början, kolla upp miljön, foder, hagvistelse, sällskap etc etc.. Och sen vara noga med att göra så mycket som möjligt för att hästen inte ska känna behov att göra det igen. Stereotypier är ju ett tecken på att något i hästens miljö inte är rätt...
 
Sv: Köpa häst som väver?

Är också lite orolig över slitage på benen, men veterinärena verkar lite oense där.

Svarar alla;
Hästen började väva när den stog inne mycket pga hagproblem, nu går den på lösdrift och då märks ingenting. Jag har själv ingen möjlighet att ha hästen på lösdrift men kan bestämma hur länge den ska vara ute.

Verkar som det inte är en sån stor sak/problem längre, skönt att höra!
 
Sv: Köpa häst som väver?

Tror du tänker rätt, är nog inget stort problem om du tar hänsyn till att det är en känslig individ det handlar om och anpassar miljö, rutiner och utevistelse efter det.

Mitt sto vävde när hon kom hit för tre år sedan, i stressade situationer, vilket var ganska ofta i början innan hon fann sig tillrätta.

Nu väver hon i stort sett aldrig. Står på stall, ute mycket, lösdrift hela betessäsongen (och lite till). Jättetrevlig men en känslig dam som behöver trygghet.

I somras var hon på en större tävling en hel helg med två övernattningar i ett främmande stall, och jag såg henne inte väva någonting.:)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Låter inte som om denna unghäst har haft optimala uppväxtförhållanden.
Unghästar skall växa upp i flock på stora ytor med mycket gärna dygnet runt utevistelse för att bli trevliga och hållbara. Inget jag skulle lägga pengar på.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Man kan tänka på att inte alla stall/stallägare/stallkompisar är lika välinformerade, det kan finnas stall där vävare inte är välkomna, där stallkompisarna får panik för att deras hästar ska bli smittade osv.
Så, även om det enligt modern forskning inte längre bör ses som ett problem så kan det ändå i praktiken innebära en del.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Låter inte som om denna unghäst har haft optimala uppväxtförhållanden.
Unghästar skall växa upp i flock på stora ytor med mycket gärna dygnet runt utevistelse för att bli trevliga och hållbara. Inget jag skulle lägga pengar på.

Njae det där är ju faktiskt ingen garanti att hästar inte börjar med olater.
Min kompis unghäst började krubbita när han flyttade ut på lösdrift bara några månader gammal.
Sina första månader i livet hade han stått i ett tävlingsstall med mycket liv och rörelse och verkade tycka det var toppen.
Stor fin lösdrift med jämngamla polare att leka lattjolajban låda med var visst inte lika spännande utan hästen verkade faktiskt rent av uttråkad och började med olater.

Men visst jag är också en förespråkare av lösdrift, men hästar är individer och lösdrift är tydligen inte alltid bäst även om jag vågar påstå att det oftast är det.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Orientalkatten: Min pålla växte upp med att gå i lösdrift med massa andra hästar på stora ytor, inge fel på hennes första år i livet. Vävde ändå vid flytt och var lätt attessad- handlar om individen med. Nu när hon kommut till ro och lärt sig rutinerna verkar det inte hända ofta :)
 
Sv: Köpa häst som väver?

Hennes mamma var en riktigt ordentlig vävare med lite head shaking syndrome uppe på det, brukade hitta henne med sår i huvudet för hon körde upp huvudet och "vävde"

kl
Vävning är för mig inget uteslutande fel, men tittar jag på två exakt likvärdiga hästar som jag tycker om lika mycket väljer jag först efter färgen och sen vävning.
 
Sv: Köpa häst som väver?

nope

har själv en krubbitare å är väl "aldrig igen" på den fronten... har varit medryttare på en vävare å periodvis fick h*n bindas upp...

det sliter på hästar att vara boxwalker eller vävare, krubbitning är rel ofarligt men sliter på mattes nerver ;)

köp en utan olater, finns många sådana :D
 
Sv: Köpa häst som väver?

Om det inte varit något extremt speciellt bra med denna hästen så hade jag köpt någon annan.

Aldrig jag betalat fullpris för en vävare. Det hade fått vara en annars riktigt bra häst till ett riktigt bra pris.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Beror helt på vad jag kan erbjuda hästen. Vårt fullblod vävde hysteriskt i alla stall med spring. När vi flyttade till eget var det vara innan utsläpp på morgonen.

Han klarade inte ens de mindre stallen med flera människor som trafikerar, det blir ändå en hel del att titta efter.

Jag hade avstått om jag inte hade vettiga uppstallningsmöjligheter för en stressad häst.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Jag hade inte köpt då jag börjar stressa oxå är som dom smittar av sig på mej så nä inga hästar med olater i mitt stall.
 
Sv: Köpa häst som väver?

Beror helt på vad jag kan erbjuda hästen. Vårt fullblod vävde hysteriskt i alla stall med spring. När vi flyttade till eget var det vara innan utsläpp på morgonen.

Han klarade inte ens de mindre stallen med flera människor som trafikerar, det blir ändå en hel del att titta efter.

Jag hade avstått om jag inte hade vettiga uppstallningsmöjligheter för en stressad häst.

skönt att det funkade för er!!

Vill bara flika in att vi stod i lugnt stall å där kom det in en häst å h*n vävde på nätterna å allt gjordes för den.. ute långa dagar osv...
Det jobbiga med olater är att man vet ju inte innan hur eller OM man kan bryta dem :(

Min krubbitare har ju varit mer eller mindre genom våra 9år... upplever henne som bäst nu utan rem de senaste åren... visst, hon biter som en idiot vid mat, men hon kan sova inne å ute utan att ha det som "sin grej" varenda j*a sekund som det var ett tag... å märkligt nog har hon bitit som minst när hon fick gå själv i liten sthlm-ruta... som mest med 2 andra som inte var "bästis" med henne... nu går hon med sin absolut bästa kompis i stolor hage - inget bitande... men krubbar inne, men kan även stå inne helt själv å snarka 2-3h...

Kort å gott, man blir psykiskt störd som ägare.... å så stressad å ledsen när det eskalerar, för det gör det periodvis... :(
 
Sv: Köpa häst som väver?

Köpte ett fullblod som vävde vid fodringsdags enligt säljaren. Då jag har ett litet eget stall med lösdrift såg jag det inte som något stort problem. Hon vävde när jag kom med maten, tar in dom på box varje dag för individuellt fodring, och hon vävde när det var dags att gå ut.
Vilket blev knappt en minut åt gången. Hon fick ju alltid maten först och fick gå ut först.

En sak jag observerade eftersom jag har ett litet stall och ser rakt in i stallet från vardagsrummet och även kameraövervakade över henne då hon skulle föla, var att efter ca 5 timmar på box började hon väva oavsett tid på dygnet, årstid eller väderlek. Nu bor jag ganska avskilt så här är ingen trafik eller något spring, undantaget stallkatten då, men annars helt tyst och lugnt men hon började väva ändå. Så de fick helt enkelt bara var inne 3-4 timmar vilket i och för sig var mer än nog sen fick de gå ut i sin ligghall igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 132
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp