Köpa häst i Danmark

Sv: Köpa häst i Danmark

det finns några riktigt bra salustall i Danmark där man får otroligt mycket häst för bra pris.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Och jag tycker INTE att jag hittar någonting som tilltalar mig!
Provade 4 hästar i fredags och 3 var bara rent skräp!
Jag pratar inte om gamla travare,utan om halvblod med full stam och så trevliga (enl säljarna):devil:

Den siste jag provred är jag dock intresserad av att prova igen:laugh:
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Min islandshäst kommer från Danmark.

Det är ännu viktigare än i Sverige att man skriver ett så heltäckande avtal som möjligt. Varför? För att det är betydligt dyrare och svårare att driva en rättsprocess i ett annat land, oavsett vilket land det gäller. Jag har hört att det ska vara enormt svårt att få rätt mot en dansk säljare för en icke-dansk köpare. Var också försiktig så att inte språket skapar oklarheter. Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Rent administrativt krävs ett hälsointyg från en Embedsdyrelæge (motsv. ung. distriktsveterinär). Utresan måste påbörjas senast 48 timmar efter att intryget har utfärdats. Det ska sparas i 6 månader. På Fødevarestyrelsens hemsida står vad du behöver veta. Det finns två hälsointyg, ett dyrare om hästen ska flyttas permanent till Sverige och ett billigare om det bra är tillfälligt, t.ex. vid tävling. Ryktesvägen har jag fått reda på att det tydligen är väldigt många hästar som "råkat" stanna kvar i Sverige efter ett "tillfälligt" besök ;) Hästpasset ska givetvis också följa med hästen.

Jag fick höra att det krävs en färdplan oavsett resans längd, men en sådan sätter man enkelt ihop. Transporten måste vara märkt med "Djurtransport", "Hästtransport" eller liknande. Kan du låna en Brobizz av någon och bil+transport inte överstiger 6m kostar inte överfarten på bron många hundralappar. Räknas som en vanlig bil. Undvik att tanka i Danmark om du kan. Bensinen är drygt en krona dyrare per liter med nuvarande kurs. Många bäckar små... :)

I övrigt gäller samma undersökningsskyldighet som i Sverige. Har du möjlighet att vara med vid veterinärbesiktningen är det precis som här en god idé att vara det.

Bankväxlar används inte i Danmark. Kontant betalning är det mest gångbara. Se till att betalningsformen skrivs in i avtalet och att säljaren skriver under på att han/hon mottagit betalningen.

Lycka till! :)
 
Sv: Köpa häst i Danmark

I Tyskland och Holland är det mycket vanligare att man inte har hästar på hage än här i sverige! Visst finns det rötägg här med,men där är det snarare regel än undantag medans i Sverige är det snarare undantag än regel-det är skillnaden.Hästarna är ofta stressade och har tex problem med att gå ute i hage eller ridas ut då dom blir osäkra när dom inte har väggar runt sig tex. Krubbitning är också vanligare där än på våra svenskfödda hästar.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

jag brukar kolla en del på danska annonser, inte för att jag ska ha nån häst men tycker det är kul. tycker priserna varierar väldigt mkt beroende på om det är proffs eller privat som säljer. i sverige är alla lika dyra typ. men i danmark kan man få en fin msv häst för 60-70.000.

men jag har svårt att tro att det är så lönsamt att köpa från danmark nu eftersom kronan står i 1.50 ^^

danska hästhållningen är överlag okej, dom får oftast vara ute mkt. min gammla ridskola tog in mkt danska hästar. ett problem som gick igen var att hästarna blev betydlig hetare när dom kom hem och fick bra hö! i danmark odlas mest säd så det är vanligt att ge hästarna halm istället för hö. kanske en sak att ha i tankerna om man vill ha en snäll och lugn häst...
 
Sv: Köpa häst i Danmark

KL

Jag har numera köpt ett par tyska hästar och jag är mycket nöjd med alla dom. Men jag skulle inte köpa en äldre från tyskland i första taget pga det är få som får gå i hage. Min senaste är dock lantbruksuppfödd så han har gått ute mycket med kossor och hästar blandat.
Brukar också kolla lite på danska sidor men jag har inte kommit mig för att köpa ngn än iaf.
Btw transporten från Tyskland till gårdsplanen i Örebro gick på 5500 inkl alla intyg osv. Jag tycker det var riktigt skönt att få honom hemlevererad och tror att han stod mkt bättre på lastbilen än vad han skulle gjort i trailer.
Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Och vad menar du med det?
Tycker du inte att hästar som är 6-13år och sägs vara utbildad ca LB dressyr bör gå att rida i alla gångarter samt hålla ett stöd i munnen?
Annars skall man inte gå ut med att hästar är välutbildade och klara för start!
Rent lurendrejeri!
Ena stället (mot mina principer hästhandlare) hade visat hästen några timmar tidigare,utan att tala om det!
Det tycker jag är dåligt!
Om säljarna är ärliga med vad de har för hästar till salu,så slipper man åka land och rike runt för att titta på skräp!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det beror ju helt på ryttaren hur den rider. Hästarna i danmark är inte sämre än dom svenka. Sånt snack ska du inte lyssna på.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

*kl*
Tycker mig ha sett många danska hästar på ridskolor, så dom kan ju inte vara helt usla.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

*KL*
Undrar bara om man inte behöver betala importavgift eller motsvarande?
Är det bara priset på hästen, resan och ett danskt veterinärintyg som högst är 48 timmar som gäller?
Behöver man byta in passet mot ett svenskt och vad koster det isf?
Duger den Danska veterinärbesiktningen för våra försäkringsbolag eller måste en svensk vet göra om den? Hur är det med hästlicens? Gäller den oavsett vilket land den är löst i eller måste man skaffa en ny svensk?
Hur är det med vaccinationerna? Har vi samma regler kring dem?
Någon som har svar på allt detta?
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Jag har inte svar på allt men en del av det du frågar :)
Jag tror inte det finns ngn så kallad importavgift mer än avgiften det kostar att ta sig med hästtransport över till sverige. Det kan nog skilja en del i pris. Ska du vara med och starta i årgångschampionat och liknande behöver du ett svenskt regerstreringsnummer men du behöver inte helt nytt pass. Är det i ASVH du ska ha passet har jag för mig det kostar 500 + att du behöver en ID-kontrollant innan.
Det är nog olika om veterinärbesiktningen gäller eller ej den kan nog gälla tillfälligt för resan men för mitt försäkringsbolag var jag tvungen att besiktiga om. Jag har iof köpt ifrån Tyskland. Men jag vet ett annat försäkringsbolag som hade godkännt den tyska iom att de hade en tysktalande veterinär. Det är nog olika som sagt.
Jag har svårt att tro att ett utländsk hästlicens gäller i Sverige. Det är väl avgifter som går till Svenska Ridsportförbundet så man måste nog lösa en ny gissar jag. Om vaccinationen bara har skötts ordentligt med grundvaccinering osv behövs den inte göras om.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

*KL*
Undrar bara om man inte behöver betala importavgift eller motsvarande?
Är det bara priset på hästen, resan och ett danskt veterinärintyg som högst är 48 timmar som gäller?
Behöver man byta in passet mot ett svenskt och vad koster det isf?
Duger den Danska veterinärbesiktningen för våra försäkringsbolag eller måste en svensk vet göra om den? Hur är det med hästlicens? Gäller den oavsett vilket land den är löst i eller måste man skaffa en ny svensk?
Hur är det med vaccinationerna? Har vi samma regler kring dem?
Någon som har svar på allt detta?


Köpte häst från Dk och nej, det tillkommer inga importavgifter öht.
(EU är bra vettu...)
:)

Mitt försäkringsbolag (det Stora) godtog den danska vet.besiktningen och han var försäkrad från det att jag skrev på köpekontraktet. Kändes skönt eftersom det var en bit att åka hem.
Jag hämtade honom själv, körde bron och det var inga problem alls.

Om hästen inte har ett EU-godkänt pass måste du skicka in det befintliga och få ett nytt från ASVH. Annars registrar du bara importen hos dem.
Priser & regler hittar du på http://asvh.se/regist/allm_reg.htm

Är inte helt hundra, men ändå ganska säker på att du måste lösa ny licens. Den är ju utfärdat inom Svenska (danska) Ridsportförbundet.
Man jag kan ha fel på den punkten.

Beträffande vaccinationerna så vet jag inte, jag gjorde mina på nytt när jag fått hem honom...

Tyckte att det var förvånansvärt smidigt att köpa häst utomlands, och kommer definitivt ha ögonen öppna för andra länders marknader när jag ska leta nästa gång. Om nu bara valutakursen gör att det är värt det...
:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 138
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 646
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp