Köpa häst i Danmark

Sv: Köpa häst i Danmark

Många av de som köpts därifrån har varit hästar som varit oridna, nästan ohanterade.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det är väl upp till köparen att kolla sådant

Till TS
du behöver inte kompetensbevis i DK om du kör som privat,dom har ändrat reglerna då det blev helt fel ,jag kör där titt som tätt och höll själv på att sätta i halsen när jag hörde det första gången men det tog bara ca 1 mån så ändrade dom,så du kan lugnt köra o hämta din nya kuse.;) lycka till o hoppas du hittar vad du söker
 
Sv: Köpa häst i Danmark

jag köpte häst från ett handelsstall i Danmark och med på köpet fick jag kvarka. Det blev inget billigt köp i slutänden....den handlaren har fina hästar men jag vågar inte köpa därifrån någon mer gång.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Många av de som köpts därifrån har varit hästar som varit oridna, nästan ohanterade.

Nu börjar jag undra lite om dina påstående. Först är det elitryttare som får hästar som går sönder. Sedan är det hästar inte svarar till den utbildnings nivå man vill ha. Den ekvationen går inte riktigt ihop.

Är man en elitryttare så kan ju också avgöra hur en häst är att rida och inte sjutton testar man inte hästen innan.

Men det är med Danska hästaffärer precis som med alla andra hästaffärer. Man får vad man betalar för. Bara för att en häst är billigare i ett annat land så innebär inte det automatiskt att den är mycket bättre än någon annan häst i samma prisklass.
Det finns också både seriösa och oseriösa hästhandlare i Danmark precis som det finns här och t ex i Tyskland.
Den danska hästen ligger ju väldigt nära både den svenska och de tyska, det ju ofta samma stammar på dem. Inte kan man ju heller med bästa vilja i världen påstå att t ex hingstarna från Blue Horse är dåliga, outbildade eller ger kassa avkommor.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

jag köpte häst från ett handelsstall i Danmark och med på köpet fick jag kvarka. Det blev inget billigt köp i slutänden....den handlaren har fina hästar men jag vågar inte köpa därifrån någon mer gång.
ja för kvarka finns ju inte i Sverige :grin:
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Hmm....jovisst finns kvarka i Sverige. Ha,ha jag kan inte låta bli att skratta åt kommentaren. men min tanke är nog att det är ett stort stall och stor genomströmning av hästar. Eftersom en häst bevisligen har varit smittad med kvarka är det risk för att han har smittan i stallet. Så det är en för hög risk att utsätta mig för i a f.
jag tror inte danmark har samma regler för smittsamma sjukdomar som vi har m isolering och sanering mm. sen skiljer det rätt mycket mellan olika län här i sverige också har jag upptäckt. :-(
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Tänk på att det kommer att krävas kompetensbevis och en godkändtransport för att köra hästen i Danmark. De har böter på 25 000 om man inte har det.:crazy:


Det där med kompetensbevis gäller väl inte för privatpersoner?

Immer
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Vad skönt!
Känns bättre att själv hämta hästen tycker jag!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Lite nyfiken, vad skulle kostat 11.000kr? Låter helt sjukt mycket ju. När vi hämtade hem min holländska dam från Holland, hösten 2006, (Breda, nära belgiska gränsen) och vi räknade på att vi betalade ca 7500kr (högt räknat) för färja sve-dk, dk-tyskland och givetvis retur, bensin,mat och övernattning 1st natt. Då körde vi ca 115mil enkel väg tror jag.
Det var färjan från Gbg som skulle kosta det. Med mitt inlägg ville jag bara visa att man inte ska ta första bästa prisuppgift man får. Går nästan alltid att hitta billigare. Nu fick vi betala 3000 kr inkl hotellrum istället, en kostnad vi delade på. Viss skillnad :grin:....
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Ang att hästar från Danmark skulle hålla dåligt måste jag nog protestera lite. Jag red själv ett danskt halvblodssto under 6 år. Hon avlivades vid 26 års ålder pga att hennes ägare skulle flytta utomlands och inte ville omplacera en så gammal häst. Då hade hon alltså köpts in från Danmark 13 år gammal och gått medelsvår hoppning i flera år både i Danmark och i Sverige, gått som körhäst i Danmark och varit min läromästare i dressyr under 6 år. Ganska hållbar tycker jag. Men att hon bytte "gren" kanske också bidrog till att hon höll? *funderar*
Flera av ridskolehästarna på vår ridklubb var också från Danmark och de var inte sjukare än några av de andra.
Det är ju frågan om individer liksom svenska hästar.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Nej,det tror inte jag heller!
Danskarna ligger minst lika långt framme i sin avel som vår svenska!
Jag har inte bestämt mig för om nästa häst blir dansk.Jag vill bara höra mig för lite!
Tack för alla svar!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

håller inte alls med dig att dom skulle gå sönder! hästhållningen i Danmark kan många ggr vara betydligt bättre än vad den är i sverige. Många danskar är mycket måna om sina djur och många djur går tom utan stängsel på stora marker. När jag va i danmark senast la jag märke till hur otroligt väl omhändertagna deras djur va i den trakten jag va.

däremot ska man inte lita på vad säljarna säger.
dom kan ljuga om hästens meriter.
jag trodde jag fick en väl grundriden häst, riden i form i alla gångarter. inte mer utbildad än så, men iaf alla gångarter i form.
hästen va inte inriden upptäckte vi när vi skulle rida den hemma.
han va sutten på stillastående några ggr, men riden va han absolut inte. det första han gjorde va att ställa sig på bakbenen och drog en ryttare i backen när denne skulle testa o rida ut i skogen. Han gick inte fram för ngn hjälp alls.
Men jag är van vid unghästar, så jag fattade efter några gånger att han inte va inriden. (första gångerna trodde man ju hästen testade bara innan man fattade läget)

så jag fick sätta mig o rida in en 5 åring.
jag hade beräknat att han skulle kunna va startklar en LC dressyr när han kom, men det va han ju absolut inte.

Men,,,visst va jag lite irriterad först. Mest för att jag tänkte på hur illa det kunnat gå om hästen hade sålts till en utan unghästvana.
Men sen ryckte jag på axlarna och brydde mig inte så mycket.
Jag har hellre en helt färsk och oförstörd individ, än en individ som är felriden.

Men jag fick en kvalitétshäst i övrigt.
Jag hade letat länge efter just en sådan häst, o den fanns inte o få tag på i sverige, så det va slumpen som gjorde att jag fann hästen i Danmark.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Min pålla kommer ursprungligen från danmark, som fyraåring. Nu är hon snart 19 och rena ungdomen, aldrig vart skadad, aldrig halt. Gått msv hopp, la dressyr och även en del fälttävlan. Avkommor har hon också. En jättetrevlig häst!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Har aldrig hört att hästar från danmark skulle vara sämre däremot är det väl som ngn sa man får det man betalar för.
Jag har dock hört att man ska kolla upp nogrannt om man ska köpa framförallt en riden häst i tyskland. De har inte riktigt samma hästhållning där och hästarna står ofta inne väldigt mkt under sin uppväxt och även senare och detta kan påverka hållbarheten negativt.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

kl

Måste fråga, vad är det som säger att vi i Sverige har en sån jäkla bra hästhållning? Alla klagar på andra länder och utgår från att Sverige har den bästa hästhållningen, vart har man fått det ifrån?
Åldern på hästar? Hur ofta de är skadade? Hur räknar man ut det?
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Utomlands har de ofta hästarna på stora anläggningar med mycket fin miljö. tyvärr kanske hästarna bara får vara ute begränsat antal timmar men jag vet inte om hästarna blir så mkt mer hållbara här i sverige där många får gå ute i jätteleriga små hagar. Vi har ju många enhästsuppfödare (inkl. mig själv men jag har försökt att lösa det) också och där går unghästen oftast ihop med äldre hästar och får oftast inte tillräcklig stimulans för att bygga upp och stärka sig ordentligt.
så jag tror inte vi är så perfekta hästhållare vi heller....sen har vi hårda djurskyddsregler men oftast bygger de på massa mått hit och dit. Inte om hästen verkligen hanteras rätt.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Lyfter fram tråden igen,då jag ånyo är i hästköparläge och hittar dåligt med hästar i Sverige!

Är tyvärr medveten om vår sorgliga kronkurs!

Fram med era erfarenheter nu!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Jag hade INTE chansat om det rör sig om mycket pengar. Främst för att jag inser att en tvist hade kostat 6 gånger så mycket som hästen.

Personligen tycker jag att man får vansinnigt mycket häst för pengarna härhemma just nu, oavsett vad man söker efter finns en uppsjö, många med färsk röntgen och välutbildade, filmer och bra underlag att gå igenom innan. Det är svårt att sälja häst i Sverige nu, och det märks rätt väl på säljarens ansträngningar tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 138
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 646
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp