Köpa häst i Danmark

MoQ

Trådstartare
Har sett lite annonser på hästar (halvblod) i Danmark och många verkar säljas till betydligt lägre pris än här i Sverige!
Någon som har erfarenhet av att köpa häst i Danmark,vad man ska tänka extra på mm.
Har aldrig tänkt tanken förut ,trots många år med egna hästar.
Men,nu när det snart är semester och tid för lite resor,kanske man vågar titta!
Tacksam för råd!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

åhh! ja är oxå i hästletartagen nu och har lite tankar ja med på att åka över. vore ju jättebra om vi kunde få lite svar från någon som gjort de:)
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det första du ska tänka på är att den danska kronan står högre än den svenska. Så att det blir något högre pris än vad som står i annonsen. Nästa bit är att om man köper häst i ett annat land än Sverige att man noga ser till att ha ett skriftligt avta och att i det det klart framgår enligt vilket lands lagstiftning man gör affären. Förskulle något gå snett, så är ju det sista man vill börja med att fösöka reda ut vilka regler som verkligen gäller.

Annars så är det inte så stor skillnad på att köpa där eller här. Kräver lite för transporten hit. Men det löser man enklast genom att anlita en transportfirma som sköter allt om man själv är osäker på det. Blir troligen billigast att göra det, för det kostar en del att ta häst över sundet. Både via bron eller med båt.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det första du ska tänka på är att den danska kronan står högre än den svenska. Så att det blir något högre pris än vad som står i annonsen.

Ett litet tillägg; En dansk krona motsvarar 1,20 i svenska kronor räknat.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Har ju relativt nyligen importerat en häst från DK.

Precis som Masse säger så är den danska kronan värd mer. När jag köpte stod den i 1,27 => en häst för 50 000 dk kr blir 63 500 sek.

Vad som också är viktigt att tänka på är att försäkringen kanske inte går att överföra till sverige. Det blir alltså en nyförsäkring.

Sen att köra över dem är inte så krångligt. Lite vet intyg bara och klart lättas är att ta en transportfirma. Min tränare körde dock hem hästen till mig med egen transport och vad som kan vara värt att kolla är de så kallade paketresorna. Det skulle ha kostat 11 000 kr att ta transporten tur och retur med färjan, men om man valde en paketresa där hotell ingick, kostade det 3000 kr. Fråga mig inte hur detta går ihop.

Jag rekommenderar att du väljer ett område och plockar ihop så många annonser inom en viss radie som möjligt. Försök också att kolla om det inte finns några stuterier inom detta område. De ligger ganska tätt i danmark.

Lycka till!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

jag har köpt häst från Danmark (iof ingen billig häst) men transporten va däremot billig. Transportfirman tog ca 2500 kr för att köra hästen från Danmark med färjan till Göteborg. Jag hämtade hästen i Göteborg. Innan han kom till sverige hade jag gjort vet- besiktning och försäkrat hästen i Sverige innan färden påbörjades. Ville att hästen skulle vara försäkrad under resan.

Vi skrev ett danskt och ett svenskt köpekontrakt på hästen så alla lagar etc gällde om det skulle bli problem.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Jag gjorde precis som du med försäkringen. Den började gälla samma dag som hemresan påbörjades.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

På vad sätt? Utveckla gärna!
Det jag är intresserad av är att köpa ett sto med stam,registrerad osv.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Krävs det mer än ett vanligt veterinärintyg?
Vilka kostnader är det mer än broavgiften?
Tänkte nog ta egen bil och trailer om jag hittar något!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

.

Sen att köra över dem är inte så krångligt. Lite vet intyg bara och klart lättas är att ta en transportfirma. Min tränare körde dock hem hästen till mig med egen transport och vad som kan vara värt att kolla är de så kallade paketresorna. Det skulle ha kostat 11 000 kr att ta transporten tur och retur med färjan, men om man valde en paketresa där hotell ingick, kostade det 3000 kr. Fråga mig inte hur detta går ihop.

QUOTE]

Lite nyfiken, vad skulle kostat 11.000kr? Låter helt sjukt mycket ju. När vi hämtade hem min holländska dam från Holland, hösten 2006, (Breda, nära belgiska gränsen) och vi räknade på att vi betalade ca 7500kr (högt räknat) för färja sve-dk, dk-tyskland och givetvis retur, bensin,mat och övernattning 1st natt. Då körde vi ca 115mil enkel väg tror jag.

Till ts, krävs det inte transportintyg för alla för att få transportera häst i Danmark? Det kan ju vara värt att kolla upp så att man inte åker på böter.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Det finns väl mer eller mindre seriösa säljare i danmark liksom i sverige.
Man kan ju undvika att köpa av hästhandlare om det inte är någon välkänd med gott rykte.
Kanske finns nåt danskt forum likn buke där du kan höra dig för? Bara en tanke...
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Krävs det mer än ett vanligt veterinärintyg?
Vilka kostnader är det mer än broavgiften?
Tänkte nog ta egen bil och trailer om jag hittar något!

Så här står det om intyget på Jordbruksverketssida:
Hästen ska åtföljas av:
- Hälsointyg
Hälsointyget ska utfärdas av officiell veterinär (distriktsveterinär) i avsändarlandet inom 48 timmar före lastning.
Kontakta veterinären i god tid inför besöket. Hälsointyg finns hos veterinären. Blanketten kan beställas hos Jordbruksverket endast av veterinären. Hälsointyget är giltigt i tio dagar efter utfärdandet. Under giltighetstiden (tio dagar) kan hästen resa obegränsat mellan EU-länderna samt Andorra, Färöarna och Norge. Hälsointyget ska behållas i minst sex månader för att kunna visas upp för officiell veterinär i samband med utfärdande av nytt intyg, vid ev stickprovskontroll eller vid smittspårning.
¨På den här länken kan du läsa om vad som gäller: http://www.sjv.se/download/18.1dea38210f1958afa380006473/HÄST+införsel-utförsel+061101.pdf
Tänk på att det kommer att krävas kompetensbevis och en godkändtransport för att köra hästen i Danmark. De har böter på 25 000 om man inte har det.:crazy:
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Krävs det mer än ett vanligt veterinärintyg?
Vilka kostnader är det mer än broavgiften?
Tänkte nog ta egen bil och trailer om jag hittar något!

Du måste ha ett intyg från en veterinär som inte får vara mer än 48h gammalt som säger att hästen får transporteras ur landet. Sen kolla upp om du måste ha transportstillstånd, andra regler där än sverige.

Sen ska man väl även fylla i resplan, där man dokumenterar vilken väg man ska köra, fylla i rasttider osv. Men vem kollar detta? Vi körde genom gränsen holland, belgien, holland-tyskland, tyskland-danmark och slutligen danmark-sverige utan att någon överhuvudtaget lyfte på ögonbrynet. Vi körde ju nattetid med hästen pga det var en lång resa och det är mindre trafik ute plus svalare för hästen i transporten.

Som jag skrev i tidigare inlägg kostade den resan oss ca 7500kr (högt räknat, vi vår två personer som åkte) att hämta hem vår häst, kan ju säga att jag aldrig gör om det utan då anlitar jag transportfirma om det skulle bli aktuellt. Men till Danmark skulle jag absolut köra själv. Men se till att ha någon hästvan med dig ifall hästen krånglar..

Lycka till
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Tänk på att det kommer att krävas kompetensbevis och en godkändtransport för att köra hästen i Danmark. De har böter på 25 000 om man inte har det.:crazy:

Shit pomefrite! Det var ordentliga böter, inget man chansar på så att säga!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Många rutinerade (ryttare på elitnivå) säger att hästarna därifrån inte är något att ha, de går sönder, på en gång tydligen.
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Tackar!
Blir det aktuellt kanske man kan deala med eventuell säljare att köra hästen i Danmark?
Annars får jag väl höra om någon i bekantskapskretsen har tagit kompetensbevis!
 
Sv: Köpa häst i Danmark

Många rutinerade (ryttare på elitnivå) säger att hästarna därifrån inte är något att ha, de går sönder, på en gång tydligen.

Haha det var väl det värsta jag har hört. Det är faktiskt så att det är RYTTAREN som förstör hästen och ingen annan,.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 084
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 138
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 646
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 670
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp