Köpa häst från Irland

Bison

Trådstartare
Någon här som har gjort det)
Jag vet exakt vad det är för typ av häst jag vill ha och det verkar omöjligt att få tag i här i Sverige. Men på Irlänska salusidor hittar jag flera som stämmer in i mallen.

Vad kostar det att ta hem en häst därifrån?
Janske ska man spara ihop till en resa dit?
 
Sv: Köpa häst från Irland

Tog hem två stycken irländare för snart två år sedan. Hade tur ochbfickntag i tvånhelt underbara individer! Vet dock även folk som har fått hem hästar med kotledsinflammationer och liknande...

Jag blev rekommenderad ett företag som transporterar hästar som andra hade använt sig av tidigare. Har för mig att det tog 3 dagar att köra från Irland till Sverige i 11-hästarsbil. Mycket smidigt alltihop och är mycket nöjd då båda hästarna var relativt opåverkade av resan. Priset varierar beroende på hur många hästar de kör, har för mig att vi betalade 5000 för två hästar. Detta var dock ovanligt billigt fick jag höra.

Tycker definitivt att det är värt att spara ihop pengar för att åka till Irland och titta på hästar! Med lite tur kan man hitta otroligt fina hästar till förhållandevis låga priser, nackdelen är dock att man ofta inte vet någonting om derad bakgrund...
Även om man nu inte mot all förmodan skulle hitta hästen man letar efter är det en väldigt bra erfarenhet och jag lärde mig mer på de dagarna jag var där och provred än på ett år här hemma!
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja det skulle verkligen vara kul.
Jag vill ha en irish hunter, ganska ung så bakrunden är inte så intressant mer än att den ska gärna gått några jakter. En valack så stamtavlan är ointressant, ska ha bra galopp o ett kraftfullt hopp o gärna vara skäck o med dessa krav verkar jag kunna glömma hitta häst i Sverige.
Får fundera o kolla upp detta mer :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Nu vet jag inte alls vad det kostar, men det är ju rätt vanligt att folk tar hem hästar (främst ponnyer) från Irland. Om du funderar seriöst på det har jag en kontakt här i Östergötland som tar hem hästar därifrån med jämna mellanrum. Hon åker också dit rätt ofta och letar hästar åt andra, men hon inriktar sig främst på ponnyer. Hon kan säkert veta mer om transporter därifrån (eller kan man köra ihop med henne så att det blir billigare).
 
Sv: Köpa häst från Irland

Visst hade jag det, en käck liten valack. Perfekt storlek, trevlig modell o allt det där. Tävlat honom under hösten o plockat placeringar. Enligt alla så passar han mig perfekt, det tråkiga är bara att jag inte håller med.
Jag har inte fäst mig vid honom, de senaste månaderna har jag tagit varje chans att slippa åka till stallet o så ska det inte vara.

En till bidragande faktor är mina fötter. Bröt bägge med 7 månaders mellanrum o de är långtifrån bra. Jag struntade i läkarnas order, kastade kryckorna så fort gipset var borta o satte mig i sadeln igen.
Har väldigt ont till o från. Har varit nära att lägga mig på marken o gråta efter vissa hoppträningar. Har haltat mig runt bangången till andra klassen, bitit ihop o kört på o nu går det inte längre.
Läkare o sjukgymnast är överens, så länge som jag rider o tränar kommer jag inte bli bra.
Så nu kör jag sjukgymnastik flera dagar i veckan o ger det ett ärligt försök att bli bra

Drömmen har varit en irländare under flera år. Vet precis hur den ska se ut o hur den ska vara att rida. Sen gäller det bara att hitta den o det kan ju ta lite tid. Under den tiden tränar jag på o hoppas på att bli bra.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Du vet väl att skäckarna är lite knepiga;):D Så säger jämt min hovis om min skäck-apa om det är nåt "..det är bara för att hon är skäck"

Jag: "Hon är ju lite lynnig ibland..."
Han: "Det är bara för att hon är skäck"

Jag: "Hon har ju problem med det där med muggen"
Han: "Det är bara för att hon är skäck"

Jag: "Hon är ju inte så förtujst i *valfritt ord*
han: " Det är bara för att hon är skäck"

:D

Nu tillhör inte detta tråden, men om du hittar en skäck, så hade jag valt en med så lite vitt som möjligt av de enkla skälet att deras vita partier är känsliga.

Hoppas du hittar något!
 
Sv: Köpa häst från Irland

Jag hade med mig häst fram och tillbaka när jag bodde på Irland. De transporterna låg på ca 10-12 tusen men det är drygt 10 år sen. Transportörerna hjälper dig med alla papper.

Samma gäller på Irland som här vill du ha en sund/bra häst som hoppar väl kostar den mer.

Tror även att skäckarna ligger högre i pris.

Tycker definitivt att du ska åka dit och välja ut en häst istället för att gå via handlare.

De har auktioner där du kan göra riktiga "fynd" men det kräver att du har ett bra eget öga för vad som är sunt eller inte.

Ramona här på Buke har bott längre på Irland och jag tror även jobbat med hästar. Kan vara värt att kolla med henne för vidare tips...
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja, det är väl inget konstigt med det?
De skäckar jag tittat på har legat på samma prisnivå som de med andra färger. Jag söker ingen elithäst utan en trevlig allrounder.
Nu har min underbart snälla man lovat att vi ska åka över och titta på häst till mig. Ska bli galet kul och jag längtar som en tok :-)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Nix :)

Allt är logiskt.

När jag var på Auktion såldes riktigt snygga/bra "halvblod" för motsvarande runt 30-40 000 SEK, 3-4 åringar. Jag kommer inte ihåg om det även var Hunters med eftersom vi inte tittade på dessa.

Sen vet jag Hunters i 7-8 års åldern som varit stadiga och säkra jakt/hopp/fälttävlans hästar som gått för motsvarande 100-150 000 SEK vid privata försäljningar men vet även de som tingar betydligt högre peng.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja, så mycket pengar kommer vi inte att lägga.
Vi kommer antagligen åka till Flowerhill, de verkar ha vettiga hästar till vettiga priser + ett bra rykte.
Jag söker en cob typ, max 160cm, ska kunna gå lätt klass fälttävlan och 110cm hopp, så ingen supertalang alls men som sagt, omöjlig att hitta här.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Så kul!

Hoppas du hittar en pärla :).

Min senaste importerade jag från Österrike (Lipizzaner).

Nervöst var det men fungerade toppen.

Bra att veta är att A2 försäkring går att teckna utan Svensk veterinär besiktning så att den har ett visst skydd under transporten hem.

Min kom mitt i en snöstorm (så det tog längre tid än beräknat) och åkte på transportsjuka så det var nära vi fick köra raka vägen till Ultuna vid ankomst. Nu slapp vi åka in men det kan vara gott att vara lite säkrad om olyckan är framme.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja verkligen :-)
Tack för tips, det skriver jag upp direkt!
 
Sv: Köpa häst från Irland

Går det inte att teckna A1 försäkring? Det gjorde jag när vi köpte min danska import i början av 2000-talet.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Någon här som har gjort det)
Jag vet exakt vad det är för typ av häst jag vill ha och det verkar omöjligt att få tag i här i Sverige. Men på Irlänska salusidor hittar jag flera som stämmer in i mallen.

Vad kostar det att ta hem en häst därifrån?
Janske ska man spara ihop till en resa dit?

Vad vill du ha? Vad får det kosta?
Storlek, kön, ålder, färg etc. Känner ett par st här som säljer.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Vet inte om det är skillnad med Danska besiktningar och/eller olika bolag. (för du menar att du köpte och besiktigade i Danmark för införsäkring i Sverige utan Svensk vet besiktning?)

Jag har IF och de krävde Svensk vet besiktning för A1. Samma gällde när jag bodde på Irland med min häst ett par år, då var jag tvungen att göra om till A2 och besikta om vid hemkomst (dock gick han aldrig mer igenom besiktning).
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från Irland

Upp till 30 A1 kräver de flesta bolag ingen besiktning om det inte är travare eller galoppörer. Vill man ha ett högre belopp kan man fylla på med A2 för att åtminstone ha liv försäkring på hästen om något händer. Har alltid bara ringt mitt ombud när jag köpte något utomlands och fått igång försäkringen innan hästen transporteras hit.
Nu har jag så smidigt att mitt ombud bor granne så han tittar ner när hästen väl har kommit och gör en ombudsbesiktning här. Nu har vi inga hästar högt livförsäkrade iom att vi har många de flesta har sin största del som tävlingsförsäkring och det är en utbyggd A2 och kräver faktiskt aldrig besiktning oavsett belopp men så tar den heller inte förslitningsskador vilket ju är det som är det man främst hittar på en besiktning.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Vill ha en hunter av cobtyp, valack runt 160cm och gärna en skäck. En tuff häst med egen motor och bra galopp. Ska kunna gå 110cm hoppning och lätt fälttävlan. Från fyra år, pris runt 50k.
 
Sv: Köpa häst från Irland

nu har jag köpt mig min hunter. Valack född 2008, gått lite jakt under säsongen men inte gjort så mycket mer än så. Ska vara modig och säker i terrängen. Ca 160cm, lite omusklad för tillfället.
Reste från Irland igår :)
IMG_5606_zpsbd84fb7a.jpg


IMG_5612_zpsefc315d8.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 109
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp