Köpa häst från Irland

Sv: Köpa häst från Irland

nu har jag köpt mig min hunter. Valack född 2008, gått lite jakt under säsongen men inte gjort så mycket mer än så. Ska vara modig och säker i terrängen. Ca 160cm, lite omusklad för tillfället.
Reste från Irland igår :)
IMG_5606_zpsbd84fb7a.jpg


IMG_5612_zpsefc315d8.jpg

Grattis! Vilken snygging! :love: Har det gått smidigt att titta på hästar och fixa import och sådär?

Sen måste ju alldeles för nyfikna jag fråga, om en bidragande faktor till att du inte trivs med din andra/(förra?) häst är dina egna fötter, gör en ny häst det bättre då? :confused:
 
Sv: Köpa häst från Irland

tack!

nejlica> Han är köpt osedd, importen har gått bra än så länge, haft jättebra kontakt med säljaren, fick veterinärintyget faxat så jag kunde fullförsäkra honom direkt. Han en kontakt i Skåne som hjälpt mig med transportfirma, han kommer även vila ett par dagar hos henne innan vi hämtar upp honom.

Den största anledningen var att jag inte tyckte om hästen men frakturerna bidrog även dem. Nu har jag tränat stenhårt hos sjukgymnast i tre månader, höger fot är bättre, vänster blir nog aldrig bra. Jag får lära mig leva med den eller operera.
Den stora skillnaden är att jag slipper pressen utifrån att träna och tävla. Jag har flyttat från det tävlingsinriktade stallet till ett litet där det bara är en häst till. Jag kan göra allt i min egen takt och så mycket jag känner att jag klarar av.
Han är ung och vi har många år på oss, han har inte presterat ett jota och vi har inga förväntningar att leva upp till. Snarare tvärtom, en tävlingskompis sa direkt, men en skäck, den kan ju inte hoppa!
Så för min del får folk gärna tro att han är kass.
Jag gillar unghästar och ser fram emot att kunna forma honom efter mig på ett annat sätt, låter säkert helknäppt men något i mig vill bara ha den här hästen.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Jag förstår helt din känsla.

Skulle ha en ridbar häst och köpte en snart 2-åring..

Blev kär när jag såg honom och det förstärktes när jag åkte och tittade på honom.
Han kommer om 3 veckor.

Man måste bli kär i sin häst för att trivas med den, det ska ju vara roligt att åka till stallet.

Lycka till med honom :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja det märkte jag väldigt tydligt med den förra, jag borde ju ha lärt mig men inte.
Tyckte inte om honom när jag såg honom i stallet, tyckte han var dötråkig att rida och var säker på att jag inte ville ha honom. Så hoppade jag honom och han var fantastisk, det + de bra resultaten han hade gjorde att jag köpte. Nu kunde jag ju komma ut och tävla, var en i gänget, visa att jag minsann oxå kan. Visst kunde jag, rosetter med från nästan varje tävling, sen att jag höll på att kräkas varje gång, var gråtfärdig och längtade hem.
Så helt fel anledning att köpa hästen. Jag började aldrig tycka om honom, en fantastisk hoppmaskin och tävlingsindivid men han var verkligen inte min häst.
Jag vet att jag chockade många, jag har fått så många komentarer om hur bra han är och hur bra vi passar ihop men det är inte sant, jag har haft en falsk fasad hela tiden, jag har försökt vara någon jag inte är.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Lite samma känsla som jag hade för min gamla häst då.

vi passade bra ihop och hon var underbar men vi hade olika förutsättningar. Hon var dressyrhäst och jag ville ut i skogen.
Klart hon funkade till det men hennes bästa sidor fick aldrig komma fram. Hon såldes till en vän som rider dressyr.

Nu köpte jag mig en C-ponny som kommer vara en allroundhäst. Dessutom första hästen jag kommer komma upp på utan stege. Jag är inte så lång.

Det klickade när jag fick träffa honom, tror vi kommer trivas bra i varandras sällskap :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Jag ville rida fälttävlan och köpte en tittig räddhare, bra tänkt...

Lycka till med din nya :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ibland tänker man lite fel.
Tur man kan rätta till sina misstag.

Tack, och lycka till med din :)
Ska bli roligt att se bilder på er sen!
Han ser väldigt trevlig ut, lugn och nyfiken.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja det är ju det. Jonatan har det toppen hos en tjej som verkligen tycker om honom, hon har velat köpa honom i ett halvår så hon fastnade verkligen för honom.

Ska bli kul att följa dig med!
 
Sv: Köpa häst från Irland

Åh, vilken fin häst! Hoppas resan från Irland går bra! Lycka till med nya hästen :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Grattis till nya hästen :)

Hoppas att det blir rätt den här gången och att ni kommer att trivas ihop :)
 
Sv: Köpa häst från Irland

Så för min del får folk gärna tro att han är kass.
Jag gillar unghästar och ser fram emot att kunna forma honom efter mig på ett annat sätt, låter säkert helknäppt men något i mig vill bara ha den här hästen.

Frågan är om det är hästen i sig eller det mer kravfria liv ett byte till denna häst innebär ? ;)

Skönt att du vågade flytta, och tagga ner. Det kanske blir roligt igen.
 
Sv: Köpa häst från Irland

Nyfiken om du åkte till Irland och kollade på hästar? Vet att du pratat om det i nån tråd? Såg att du köpte denna osedd,men nyfiken på om du var dit öht och kikade/provred några hästar? Några bra/dåliga stall? Hur var utbudet? Trevliga människor? Gick det smidigt att importera den här? Hur funkar betalningen? Och vart det jättedyrt?
 
Sv: Köpa häst från Irland

Ja det märkte jag väldigt tydligt med den förra, jag borde ju ha lärt mig men inte.
Tyckte inte om honom när jag såg honom i stallet, tyckte han var dötråkig att rida och var säker på att jag inte ville ha honom. Så hoppade jag honom och han var fantastisk, det + de bra resultaten han hade gjorde att jag köpte. Nu kunde jag ju komma ut och tävla, var en i gänget, visa att jag minsann oxå kan. Visst kunde jag, rosetter med från nästan varje tävling, sen att jag höll på att kräkas varje gång, var gråtfärdig och längtade hem.
Så helt fel anledning att köpa hästen. Jag började aldrig tycka om honom, en fantastisk hoppmaskin och tävlingsindivid men han var verkligen inte min häst.
Jag vet att jag chockade många, jag har fått så många komentarer om hur bra han är och hur bra vi passar ihop men det är inte sant, jag har haft en falsk fasad hela tiden, jag har försökt vara någon jag inte är.

Starkt av dig att erkänna det tycker jag.

Det är så många som känner så som du men upprätthåller fasaden tills de tröttnar helt.

Har själv lite samma känsla med nuvarande häst men inser att det är längtan efter den gamla (irländare) som gör att mina krav är för höga. Det är inte lätt att hitta en superstjärna igen när man väl haft den. Hon står kvar i stallet, den gamle 21år nu och är pensionär men känslan av att sitta på henne vet jag aldrig kommer åter. Och den nya är väldigt trevlig att rida på alla vis men trots det går det inte att jämföra och längtan blir ett hinder.

Nu har jag bestämt mig för att ge det en chans och det ska jag :D
 
Sv: Köpa häst från Irland

Det är nog en kombination. Jag hoppas verkligen att detta blir bra.

Fibusen Jag åkte inte över, planen var att göra det men så hittade jag den på en salusida och blev fast. Han stod i ett lite större jaktstall med väldigt bra referenser. Jag har haft bra kontakt med säljaren hela tiden och har aldrig varit orolig.
Genom kontakter blev jag rekommenderad en transportfirma som jag valde. Han beräknas komma till Sverige idag eller imorgon. Ska vila en dag eller två hos en bekant innan vi hämtar hem honom.
Har fått bra priser rakt igenom.

Rubytoo Tack, det känns bra att erkänna, att inte behöva låtsas mer. Jag trodde faktiskt att jag inte ville hålla på med hästar mer men jag saknar det något enormt. Inte tränandet men pysslandet, kunna rida ut barbacka, åka till terrängbanan och rida ett varv för att det är kul.
Nu ska jag göra allt i min takt och jag ska göra det jag tycker är roligt. Jag ska verkligen försöka sluta bry mig om vad andra säger och tycker. Det är mitt liv och mitt intresse!
 
Sv: Köpa häst från Irland

Åh en sån snygging!! :heart
Grattis!
Varför finns det inte sådana hästar i Sverige? :)
Får man fråga vad du betalar i transport till Sverige?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 109
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp