Köpa häst, är priset för högt satt?

Fitnessx

Trådstartare
Ska köpa min första häst. Valack, 170 cm, 11 år, 170 cm tävlad 1 m hoppning och medelsvår c dressyr med godkänt resultat. Priset är 90 000, är det rimligt tycker ni som har koll? Som sagt första hästköpet så har inte riktigt koll på priser. Jag har inga problem att lägga 90 000 men vill ju inte betala överpris heller.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tycker att det beror lite på om hästen har kapacitet för högre klasser eller om det är på den nivån den är som bäst. Om det är utbildad högre men ännu inte tävlat högre..
Om den inte har placeringar i 1m hoppning eller msv c dressyr går det säkert att pruta en del på priset. Som säljare hade jag nog lagt ut den för runt 90.000 men som köpare hade jag nog tyckt 70-80.000 varit mer rimligt.:)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Det låter dyrt, min häst då 8 år kostade 45000. Gått 130 hoppning och bra stam. Dock vår priset nedsatt från 120000.. lite lagom söt fux, buköppnad, svårriden och svårhanterad. + sen var det vår granne som jag jobbade hos som sålde henne och då blev det väll ngn liten rabatt pga det också.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag tycker att det låter som ett helt rimligt pris så länge hästen är ändamålsenligt byggd och är frisk.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nja, "tävlad" i hoppning låter som att det inte finns några resultat på hästen. Kolla upp den i tdb? Ingår någon utrustning?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag tycker det är dyrt, även om hästen har placeringar i 1m.

Är det en svenskfödd häst? Hur ser skadehistoriken ut?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Det låter dyrt, min häst då 8 år kostade 45000. Gått 130 hoppning och bra stam. Dock vår priset nedsatt från 120000.. lite lagom söt fux, buköppnad, svårriden och svårhanterad. + sen var det vår granne som jag jobbade hos som sålde henne och då blev det väll ngn liten rabatt pga det också.

Utifrån hur du beskriver din häst så tycker jag inte ens att priset på din häst är jämförbart. Att du betalt 45.000 för din som blivit buköppnad, är svårriden och svårhanterad, och att du dessutom fick rabatt för du kände säljaren gör ju priset i förhållande till hästen TS beskriver irrelevant O_o Du skriver ju dessutom att den från början skulle ha kostat 120.000, vilket skulle kunna ha varit fullt rimligt för en åttaåring som gått 130 om det var en frisk och okomplicerad häst :)

TS: Enbart utifrån hästens ålder och utbildningsnivå kan priset mycket väl vara rimligt. Men det finns så mkt andra faktorer att ta hänsyn till så som kapacitet, gångarter, hoppteknik, temperament och skadehistorik osv. En 11åring säljer man kanske oftast inte på potensial och utvecklingsbarhet, men om hästen är stadig i Msv C så tycker jag ändå att priset kan vara fullt normalt.

Om man kollar yngre hästar som tävlar så kan prisvariationen vara enorm för hästar som tävlat på samma nivå i förhållande till ålder. En 6åring som tex tävlat 130-hoppning skulle kunna säljas från allt mellan 80.000 upp till miljonen. Det har ju mkt o göra med om hästen är begränsad på den nivån eller om det är en häst med GP-potensial. Och mkt beroende på vem som säljer hästen, en häst som varit i tävling hos elitryttare blir i regel betydligt dyrare per automatik.. :)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag tycker också det låter rimligt förutsatt att hästen är problem- och skadefri :)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Om den är frisk, snäll och okomplicerad så tycker jag att det snarare är billigt än dyrt
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tycker det låter dyrt med tanke på att det är mer köparens marknad nu än säljarens. Tror du kan hitta en häst med samma meriter för hälften eller lite mer..
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tycker det låter dyrt med tanke på att det är mer köparens marknad nu än säljarens. Tror du kan hitta en häst med samma meriter för hälften eller lite mer..
Visa mig en häst i sina bästa år och som har en attraktiv storlek, t ex 170 cm, som tävlar msv c dressyr & 1 m hoppning som kostar 45 000 kr. Jag förutsätter att både hästen som TS är intresserad av och den hästen som du kommer att ta som exempel är friska och inte har någon allvarlig olat eller annan stor nackdel.

Till TS: Om hästen är frisk och allmänt trevlig så tycker jag priset är billigt. Nästan så billig att man kan undra varför.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Nej, det låter som för mycket pengar för den hästen. Men det är svårt att sitta här och avgöra utan info om hur mkt tränad den är eller att ha sett video på den.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Visa mig en häst i sina bästa år och som har en attraktiv storlek, t ex 170 cm, som tävlar msv c dressyr & 1 m hoppning som kostar 45 000 kr. Jag förutsätter att både hästen som TS är intresserad av och den hästen som du kommer att ta som exempel är friska och inte har någon allvarlig olat eller annan stor nackdel.

Till TS: Om hästen är frisk och allmänt trevlig så tycker jag priset är billigt. Nästan så billig att man kan undra varför.

Jag skrev att jag tror. Skrev inte att det verkligen är så, men det är inte lätt att sälja häst nu och det finns väldigt mycket hästar till salu.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Gissar att du inte blivit mycket klokare på de svar du fått. Men som du säkert förstått så kan det vara ett bra pris och ett överpris beroende på allt som de innan skrivit. Dock tror jag inte att du skulle kunna hitta en jämförbar häst för hälften som någon nämde. Det ser jag som högst otroligt faktiskt.

Men viss prutmån kan det ju finnas. Allt beror ju på omständigheter. Men kolla TDB, be att få ringa försäkringsbolag och kolla hästen ordentligt. Verkar allt grönt så är det högst rimmligt pris i alla fall.

Lycka till!! :)
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Jag är iofs islandsmänniska men tycker det låter billigt, om pålle är juste och hel då.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Till TS: Om hästen är frisk och allmänt trevlig så tycker jag priset är billigt. Nästan så billig att man kan undra varför.

Hästen har en lös benbit som visades på röntgen redan när förra ägaren köpte honom. Enligt vet inget som påverkad. För övrigt har hästen aldrig varit halt (ägaren haft den sen treårsålder)
Hästen är väldigt sparsamt tävlad kanske därför den är "billig"?
Har ngn vinst och någon placering 1 m hoppning och inga placeringar alls i dressyr, bara godkänd.
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Tack för alla svar är lite klokare nu!
Hästen är extremt trevlig att rida! Väldigt snäll och okomplicerad i alla lägen, fint byggd trevlig modell. Bra temperament inga olater.

Det enda som gör mig tveksam nu år den lösa Benbiten? Har inte mkt koll på sånt men enl vet skulle den inte på Påverka och har heller inte gjort det senaste 7 åren. Finns det risk att den helt plötsligt börjar påverka?
 
Sv: Köpa häst, är priset för högt satt?

Personligen tycker jag det låter som mycket pengar.
det är ju svårt att säga om eller när benbiten kan börja påverka hästen
Har du kollat hästen försäkring angående reservationer?
Till vilket belopp är hästen försäkrad? Själv skulle jag aldrig betala mer än vad hästen är försäkrad för.

Som någon annan slrev så är det köparen marknad idag, och man kan komma över bra hästar till en liten peng.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 379
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 616
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 470
Ekonomi & Juridik Hej! Efter mycket funderande och en hel del budgeterande i excel så är jag mer och mer inne på att köpa häst. Det jag söker är en...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp