Köp av häst, HJÄLP

Säljare än inga banker och är det ett företag som säljer på avbetalning så syns det på annonsen (tänk net on net mm).

Gör inte slut på alla pengar vid köp av häst, tycker själv största risken för skador är strax efter köp när hästen ska in i nytt stall med nya rutiner, nya polare och nytt ridsätt på nytt underlag.
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.

Att ha häst på foder eller avbetalning är som att be om tvister och konflikter. Det finns många bra hästar tillsalu som "kommer & går", går jag in på hästnet hittar jag i regel alltid någon jag blir väldigt sugen på ;) som skulle vara "perfekt". Ta det lugnt du och spara ihop en buffert som du tänkt ifrån början. Ett annat råd om du har svårt att hålla fingrarna istyr är att inte läsa annonser först det är dags ;)
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.

Det är lätt att bli förälskad i en häst och bara tänka med hjärtat men försök att vara realist och sätt dig ner och gör en budget. Ta också med en kompis när du provrider och då en kompis som vågar vara ärlig och lite kritisk. Sen har jag som regel att inte köpa hästen på plats utan alltid åka hem och fundera, jag har frångått denna regeln en gång och det ångrade jag sedan. I det fallet borde jag ha åkt tillbaka och tittat på ponnyn en andra gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Letar efter en a-ponny för framtida körning. Har nu hittat en 5åring som stämmer perfekt in på det jag söker personlighetsmässigt och...
Svar
11
· Visningar
2 480
Senast: Evolution
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Halloj! :) Jag har varit på jakt efter min drömhäst ett tag nu när jag fick provrida "the one" En otroligt fin häst som verkligen...
2
Svar
29
· Visningar
3 833
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp