Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

När jag skrev LB och 1 meter så menar jag vad han var tävlad i, ber omursäkt om jag beskriver allt väldigt oklart men jag är ju inte så fruktansvärt duktig och därför skriver jag här om era åsikter och tycken. Att säga att han är helt utan kondition var nog att ta i men när ja prov red så red jag honom S V E T T I G, för att just för att jag provade de mesta, så Inge absolut fantastisk kondition kanske :)
Och ingen pisk heller för den delen, jag hopade ett kryss 3-4 gånger på 40cm gör att se vad han kunde, jag gjorde ETT galoppombyten för se om han kunde också. Äger såg på då jag red och tyckte de var klokt de jag gjorde med honom. Häst plågare är jag inte och något vett i skallen har jag! Man märket starkt när en häst säger stopp.

Nej, jag tror inte du är hästplågare, men man kan råka överanstränga ändå för att man inte vet vad som är lagom. Men ägaren borde veta det och säga till om det är för mycket.
Men som sagt, vill du hoppa så är det kanske inte rätt häst. Det sliter hårt på kroppen med hoppning. Hästen är i åldern då många hästar får sluta hoppa banor, och du vill att han ska börja med det nu...
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jag tackar o bockar för alla era svar! :D Som sagt allt har varit till hjälp och nu måste jag bara ta mig en funderare på vad som kommer hända härnäst med hästköp :)
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jag vill ju mest rida i skogen och ha som kul med min häst :) Sedan kanske någon dressyr träning och med alt hoppning så menar jag hoppa någon gång då och då på låg höjd, e så fruktansvärt hopprädd så jag brukar sällan hoppa över 40 cm :p
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jag vill påstå att om man kan rida en häst hårt en timme på sommaren, eller ns rider hästen snabbare än makligt skritt, så är det konstigt om den inte blir svettig, oavsett om den har bra kondition eller inte. Kondition mäter du bättre med andhämntning än med svett. Nu tycker jag väl inte du verkar ha ridit så värst hårt men enligt din beskrivning har hästen ok kondis inte dålig.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jag vill ju mest rida i skogen och ha som kul med min häst :) Sedan kanske någon dressyr träning och med alt hoppning så menar jag hoppa någon gång då och då på låg höjd, e så fruktansvärt hopprädd så jag brukar sällan hoppa över 40 cm :p

Ja då är det en annan sak, tyckte du skrev om lätta banor.
Men tänk på att du får en fin unghäst, en arab i ung ålder osv för 19000.
Det ÄR inget billigt pris, pruta om du köper den
Sadelköp MÅSTE du räkna med, den kan bli helt oridbar om du rider med felaktig sadel. Du får Max 500 för en plastsadel.

Det låter som om du redan bestämt dig för köp. Lycka till!
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Ash så dum jag är! :banghead: Ung och dum man slutar aldrig lära..... Har inte ens haft en tanke på att jag red honom då de var ganska varmt ute, klart han svettas mer då :banghead:
Men om vi då säger att han har en hyffsat bra kondition var tror ni utifrån allt att han kan vara värd, de e så fruktanvärt svår att förstå sig på häst affärer :S
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

*KL*

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att en häst blir svettig efter en timmes blandad ridning där man inte skrittat hela tiden. Det kan de väl bli även om de har "superkondis".

Personligen känner jag mig mindre skeptisk än de flesta som har skrivit i tråden. En grundutbildad, äldre häst som man verkligen känner att man gillar och som vad jag förstår är okomplicerad i hanteringen och inte har någon omfattande skadehistorik låter som en mycket bra förstahäst i mina öron. Att det över huvud taget ingår utrustning är väl inte så illa. Jag tror aldrig jag ens fått med en grimma.

Om jag aldrig haft häst och köpte en 16-åring skulle jag kanske räkna med att ha den i 2 - 4 år med främsta syfte att ha kul och lära sig hur det är att ha egen häst. Jag ser faktiskt inget omöjligt i att tävla en sådan häst i 90 cm - 1 m-klasser med ambitionen att få lite erfarenhet och ha roligt. Eller brukar man låta halvblodshästar få pensionsliv i 16-årsåldern? Jag har bara haft kallblod själv och för dem är 16 år ingen ålder. Är de bara skadefria så kör de som vanligt när de är 16.

Det finns dock ett par "men" som jag ser det.

1. Vad avses med att hästen inte är "igångsatt"? Är den helt avställd? Hur länge? Varför?

En häst kan ju vara avställd för att dölja en skadehistorik, tänker jag. Och visst kan det vara mer riskfyllt att sätta igång en äldre häst.

2. Hur allvarliga är hovproblemen? Det är något som kan bli dyrt och medföra konvalescens.

Dessa två frågetecken behöver rätas ut samt att om man vill fortsätta med köp en ordentlig veterinärbesiktning.

Går det att få tag på tidigare ägare/ryttare som kan ge mer info?
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Haller helt med dej..... 16 ar utbildad LB ar i mina ogon igen laromastare = billig. Hovproblem = billig. Inte igangsatt = billig. Laromastare = MINST utbildad i dressyr ST George 16 - 20 ar icke akut skadad = mycket dyr samma hast i aldern +20 = overkmligt pris laromastare utbildad MSV 16-20 ar = prisvard laromastare laromastare +20 utbildad MsV = runt 20 000:- Jag gav 8 000:- for en 22 arig lipizzanare -2 000:- da jag kunde salja hennes fina j passande sadel. Efter drygt 1 ar upptackte jag att hon verkligen var sa valutbildad i dressyr som jag fick en hint om vid provridningen = svar dressyr. Vi hade henne i nastan 6 ar och hon var en sagolik laromastare till sambon och hennes medryttare och en underbar dressyrhast jag kunde finslipa mina dressyrkunskper tillsammans med. SA ska en LAROMASTARE vara i mina ogon. Den hast TS beskriver ar inte vard sa mycket som saljaren vill ha, bjud 10 000:- om du ar sa kar i den annars bjud runt 6-8 000:-.......
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Jag tycker egentligen att det är ointressant huruvida du betalar 5000 eller 20 000 för hästen. Inköpspriset är en så liten kostnad jämfört med vad det kostar att äga hästen.

Det jag istället tycker att du ska lägga allt krut på är att undersöka om hästen kommer att hålla för det du har tänkt dig.
Varför är den ur kondition - är de ärliga om hästens tidigare skadehistorik?
Vad menar du med "dåliga hovar"? Är de så dåliga att de kommer orsaka problem i framtiden?

Gör en grundlig veterinärbesiktning, och låt gärna en hovslagare titta på fötterna innan du bestämmer dig.
Eftersom du gillar hästen tycker jag att du ska köpa den även till "överpris" (det är ju inte många tusenlappar det rör sig om), men det du INTE ska göra är att stå med en trasig häst om ett halvår. Ju mer man tycker om hästen, desto tråkigare är det om man inte kan ha den till det man tänkt.
 
Sv: Att köpa eller inte köpa? Tacksam för svar!

Håller helt med Luleå.

Tycker själv att det är oviktigt om priset är lite över/under-pris så länge man har råd och det inte rör sig om en himla massa pengar. Eller om man har för avsikt att sälja hästen inom en något snar framtid. Då är det inte så viktigt att man gör ett "kap" det viktiga är att man hittar en häst som man trivs med och som passar för det man ska använda den till. Däremot är det viktigt att man har insikt om hälsan och hur hovarna ev. är? Sedan så skulle jag nog säga att en häst som orkar med en timmes ridning är i kondition. ( strunt samma om den blir svettig, min blir svettig av att gå i hagen på sommaren) Eftersom den troligtvis måste varit i hyffsat kondition om TS kunde provrida så pass länge utan att köra slut på hästen så är frågan varför den inte har muskler? - Antingen har den ont /låsningar någonstans som hindrar den från att sätta muskler eller så är den felriden. -Eller dålig foderstat - oavsett anledning så kan det ha påverkan på hållbarheten .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 311
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 007
Senast: jorgensvensson66
·
A
Ekonomi & Juridik Halloj =) Jag har ett väldigt stort problem! För lite mer än 1 år sen blev jag fodervärd på min häst. Jag har haft mycket god kontakt...
Svar
11
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp