Köp av häst, HJÄLP

Ebbinilsson

Trådstartare
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.
 
Jag vet inte hur möjligheterna är för att få ett lån på 50 000kr som behovsanställd? Jag tjänar ca 30 000 före skatt och kommer bli erbjuden fast from 1/9. Går det att ta lån?
 
Om du har anställning så fråga banken om du får låna pengar till hästköpet.
Jag vet inte hur möjligheterna är för att få ett lån på 50 000kr som behovsanställd? Jag tjänar ca 30 000 före skatt och kommer bli erbjuden fast from 1/9. Går det att ta lån?
 
Jag vet inte hur möjligheterna är för att få ett lån på 50 000kr som behovsanställd? Jag tjänar ca 30 000 före skatt och kommer bli erbjuden fast from 1/9. Går det att ta lån?

Tjänar du så pass bra som så ung och inte har några lån eller svindyr hyra borde du kunna få ihop 40k rätt snabbt? :)
 
Tjänar du så pass bra som så ung och inte har några lån eller svindyr hyra borde du kunna få ihop 40k rätt snabbt? :)
Absolut! Jag skulle ju haft råd om hästen dykt upp på annons i januari hm.. Det enda som sitter lite i vägen är ett kameraköp jag nyss gjort samt en resa som är bokad i vinter. Annars hade jag haft 40 000kr typ nästa månad. Som det ser ut nu kommer jag inte ha 40 000kr innan årsskiftet. Tanken var ju att köpa häst i vinter.
 
Kolla med banken om du kan få 50 000 i kredit på ditt lönekonto, så ditt bankkort blir ett kreditkort.
 
Låna pengar någonstans men försök inte att använda säljaren som bank. Att svara på hästannons och provrida men sen inte ha pengar kan göra att du uppfattas som oseriös.

Det finns också väldigt många risker med att ta hand om en häst som inte är ens egen. Vem ska betala för skador uppkomna vid ridning, vad händer om hästen dör o s v? Det är alltid tryggast med att hästen är ens egen när man tar hem den.
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.

Jag tycker allt låter väldigt impulsivt och naivt.
Jag hoppas jag har fel.

Men att vara så säker på att det är drömhästen utan att ha sett den live och inte ha pengar och prata om avbetalning.. Allt får klockor att ringa för mig.

Hoppas du verkligen vet vad du gör och inte förhastar dig!

Ska du köpa så rek jag att låna på annat vis. Jag hade aldrig sålt till någon som inte har råd med köp. Det kan komma såna stora utgifter som hästägare. Så man måste ha buffert. Det får mig att inte vilja riskera sälja till någon som kanske inte har det.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Om du inte har pengar till inköpet, vad gör du då om hästen sen skadar sig? Behöver en ny sadel? Jag hade inte vågat köpa häst utan att också ha en ordentlig buffert kvar när hästen är köpt.

Hur säkert vet du att du kommer få tillsvidareanställning? Har du papper på det redan nu? I annat fall hade jag inte vågat köpa men jag är kanske extrem som sparade motsvarande vad hästarna skulle kosta varje månad i flera år innan jag köpte dem. Jag vill inte hamna i den sitsen att jag måste sälja för att jag inte har tänkt och varit impulsiv. Saker händer ändå i livet så man bör ha en bra utgångspunkt från start iallafall.

Ordna upp din finansiering först och provrid hästar sedan. Att ens fråga om avbetalning hade gjort att jag om jag var säljare hade sagt hej då till dig. Jag hade tänkt att finns inte pengarna till inköp så finns det heller inga pengar till utrustning, hovslagare, vettigt stall och foder, veterinär osv. och då hade jag inte varit intresserad av att sälja.
 
Jag tycker allt låter väldigt impulsivt och naivt.
Jag hoppas jag har fel.

Men att vara så säker på att det är drömhästen utan att ha sett den live och inte ha pengar och prata om avbetalning.. Allt får klockor att ringa för mig.

Hoppas du verkligen vet vad du gör och inte förhastar dig!

Ska du köpa så rek jag att låna på annat vis. Jag hade aldrig sålt till någon som inte har råd med köp. Det kan komma såna stora utgifter som hästägare. Så man måste ha buffert. Det får mig att inte vilja riskera sälja till någon som kanske inte har det.

Hoppas det löser sig för dig!
Håller helt med dig.
Det känns som att många köper häst alldeles för hastigt såhär på sommaren.
Tro mig, det finns många fina hästar där ute.
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.

Jag hade inte börjat prata om avbetalning EFTER jag varit och provridit, det måste ske innan. Som säljare hade jag blivit förbannad, men innan dess är frågan fri. Som säljare hade jag inte gått med på det, alldeles för mycket kan hända innan hästen är betald. Likaså att föreslå att ha den på foder när man väl är där - nej, sådant får man fråga vid första kontakten.
Pruta 10 000 kr tycker jag också är magstarkt. Men det beror ju på säljarens situation.
Har du fast anställning och inga andra betalningsanmärkningar så bör ett banklån inte vara omöjligt och det bästa alternativet för alla.
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Det var inte riktigt meningen att hitta en häst här och nu utan jag satt mer eller mindre och slösurfade på hästnet när denna häst dök upp. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.
Problemet? Jag tog studenten i juni och har sedan dess arbetat. Pengar för att ha en häst i månaden är inga problem alls. Jag har en fast anställning, eget boende etc och jag har koll på ekonomin. MEN, det är klumpsumman som är problemet.
Hästen kostar 40 000 och med sadeln 50 000. Eftersom jag bara arbetat sedan mitten av juni har jag ju då inte dessa pengar, men samtidigt känner jag att jag verkligen inte kan låta denna häst passera mitt liv.
Så nu till frågan: Hur kan man lösa detta? I annonsen står det att priset är förhandlingsbart med rätt köpare och om möjligt vill jag få ner priset med sadeln till 40 000kr.
Tror ni att det är möjligt att tillsammans ta fram ett bra kontrakt där man kan ange att hästen ska vara betald typ 1/4-17? Delbetalning? Foder på 6-12mån? Hjälp mig! Som sagt är månadskostnaden inga problem överhuvudtaget.
Jag hade inte köpt. Jag förstår att det är svårt när det är drömhästen, men det kommer fler.
Som @TinyWiny sa, så vad gör du om hästen skadar sig? Har du råd att betala veterinärvård? Om man har otur och hästen skadar sig illa blir det snabbt många tusen även med försäkring.
 
Tänk lite till. Varför skulle en säljare välja att sälja sin häst till dig om du inte kan betala hästen på en gång och dessutom vill pruta? Skulle du säga till mig som säljare innan att din situation ser ut som den gör skulle du inte få komma och provrida. Jag skulle säga till dig att jag kan återkomma om ingen vill köpa hästen på mina villkor.
Skulle du säga till mig efter provridningen att du vill avbetala och dessutom pruta så skulle jag be dig flyga och fara och dessutom bli förbannad för att du tog upp min och hästens tid när jag kunde ha använt den till en seriös spekulant med pengar. Pruta kan man kanske försöka göra men att dessutom inte kunna betala hästen skulle jag tycka var väl magstarkt.
 
Hej!
Jag har hittat mina drömmars hästar, en häst som jag verkligen har fallit för pladask. Jag vet att det är rätt häst och nästa vecka åker jag 25 mil för att provrida.

Detta har jag/vi trott mer än en gång, och också åkt många mil för provridning. När vi kommit fram har det ofta(st) visat sig vara något helt annat än vi trott utifrån annonstext och samtal med säljaren. Skadad, inte igång, extremt svårriden eller så enkelt som att de kvaliteter som säljaren anser att hästen har har inte vi sett etc. Eller så har det bara inte "klickat" mellan ryttare och häst. Mer än en häst har t o m visat sig vara såld när vi kommit på avtalad tid. Vill du ha fler exempel så kan du läsa tråden om bisarra provridningar.
Lärdom - du vet inte att det är hästen som du vill ha förrän du har sett den. Dvs ingen idé att gräma sig över annonser som verkar lockande om du inte har möjlighet att köpa just nu.
 
Hade en köpare börjat prata om avbetalning, hade jag brutit kontakten direkt, väldigt oseriöst.

Tycker inte du låter redo ännu. Köper du hästen för 40-50 000 kr och den skadar sig strax efter och det kostar stora summor, vad gör du då? Har du fått papper skrivna på att du har fast jobb from i höst?
Låter vågat att chansa på att köpa en häst när du har bokat resa, köpt kamera ( =mkt utgifter) och inte har pengarna på kontot ännu. Nya hästar kommer.
 

Liknande trådar

Hästvård Letar efter en a-ponny för framtida körning. Har nu hittat en 5åring som stämmer perfekt in på det jag söker personlighetsmässigt och...
Svar
11
· Visningar
2 480
Senast: Evolution
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 481
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Halloj! :) Jag har varit på jakt efter min drömhäst ett tag nu när jag fick provrida "the one" En otroligt fin häst som verkligen...
2
Svar
29
· Visningar
3 833
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp