Könssjukdom

FJ_

Trådstartare
Jag har ett nordsvenskt sto som jag skulle vilja betäcka så småning om. Jag har inte tagit föl på någon häst tidigare så jag är grön inom detta område. Det är ju bara naturlig betäckning som gäller hos nordsvensken vad jag hört, men hur funkar det med ev. infektioner och könssjukdomar. Om en hingst har betäckt många ston, kan inte han sprida vidare en sjukdom då? eller hur förebygger man sånt?
 
Många hingstägare kräver att man måste ta prov på stona innan dom får släppast ihop med hingsten. Det lär förebygga en del i alla fall.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 237
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 335
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp