Kobent valp.

Raven_

Trådstartare
Har en rottis kille på 6 mån som är rätt så kobent bak. Uppfödaren hoppade på mig och tyckte att det kunde bero på att han ej får gå i kuperad terräng (vilket vi gör så gott som dagligen, skog o mark) Vill inte överanstränga höfter genom för hård träning.

Kommer det växa till sig eller har ni några tips?

Sv: Kobent valp.

Det kan ju säkerligen rätta till sig, svaret lär du få när du höftledsröntgar honom. Uppfödaren bör vara mer orolig för ev HD statistik på sina hundar än att hoppa på dig om att hunden inte fått gå tillräckligt i kuperad terräng. Det är knappast ngn giltig orsak till att din hund är kohasig!

Tycker du att det är ett problem så rådfråga ngn klinik - det kanske är möjligt att kontrollröntga på förhand. Annars röntgar jag så sent som möjligt för korrekt resultat, de växer ju rätt länge.

Jo man tycker ju det. Hon påpekade att det skulle ge nerslag på utställning, han ska ge några kullar och hon vill väl ha goda resultat.
Fast jag kan tycka att det är brukset som är övervägande :angel:

Han verkar inte ha några som helst problem, springer och leker och rör sig fritt utan några problem. Han är lite vinglig men är som sagt bara strax över 6 mån.

Men är inte väldigt många rottisar kobenta?
9 av 10 som jar har sett har gått väldigt lustigt med bakbenen :crazy:
Antingen är det jag som stöter på lustiga individer eller så är det vanligt?

Min tik är inte särskilt kobent, däremot så har rottisar ett helt annat rörelsemönster än t ex schäfern så i mina "schäferögon" så kan hon se rätt rolig ut när hon springer:)

Har du sett en rottis springa genom högt gräs någon gång? Jag asgarvar varje gång jag ser hennes framfart - som en gummiboll, med ett stort leende o med örona flaxande upp o ner:D

De sitter lite annorlunda också tycker jag, lite sådär nonchigt på snedden med lilla rumpan o bakbenen rätt ut i sidan. Det FINNS ingen charmigare ras än rottisar:love:

Att valpen är kohasig har inget att göra med ifall den har höftledsfel.
Jag har en tik av storvuxen ras som är ganska så mycket kohasig och hon har jättefina A- höfter.Det är bara min tik i hela kullen som ser ut så och uppfödaren har en teori om att det kan vara för att jag lät henne hoppa och studsa för mycket vid lek när hon var valp, men jag vet inte det jag.

Låter ju inte speciellt troligt, din uppfödares teori :crazy: Då borde ju hela hunden se skev ut.. och vilken hund tål inte sånt?? Porslinshund? ;)

Vår leonbergertik blev fransysk som attan fram, och inte hade hon studsat för mkt. En domare sa att om vi hade extrem tur (hon va 6 mån då) kunde det räta ut sig lite, hon tyckte vi skulle klättra mkt med henne i backar för att stärka musklerna. Vi bor där det är väldigt platt så trots god vilja blev d inte mkt klättrande, men nog rätade det ut sig en del med tillväxt. Men jag tror på genetiken jag :angel:

Hmmm, jag vet inte om 9 av 10 är direkt kobenta, däremot så rör de bakdelen ganska mycket när de går, liksom svänger på rumpan. Vet inte om det är det som kan skapa en synvilla.

För övrigt, gällande första frågan, så anser jag att man inte bör oroa sig i onödan innan röntgen. Visst ska man vara försiktig och följa alla rekommendationer så klart.
Jag tycker det verkar läskigt att gå in och "träna upp" hunden i så ung ålder. Jag tycker du ska fortsätta som man gör med alla valpar, låta valpen röra sig fritt, se så att den inte blir överansträngd, göra lite roliga övningar och massa miljöträningar.
Sen om du på allvar är orolig skulle jag vända mig till en veterinär.
Uppfödare är ju alltid partiska och har de framtida planer för någon av valparna blir de extra uppmärksamma. Vet inte hur viktigt utställning och sådant är för dig, men är det inte viktigt och hunden mår bra tycker jag du ska göra det som känns bäst. (Det kan ju till och med tänkas att det inte blir nedslag på det om han växer till sig och du får honom att stå och röra sig fint) Kanske läsa lite på om "kobenhet"" så att om det skulle bli en diskussion med uppfödaren, om att det skulle vara ditt fel, kan du ge konkret fakta på att så inte är fallet. OSV

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 053
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 185
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka