Sv: Kobent valp.
Hmmm, jag vet inte om 9 av 10 är direkt kobenta, däremot så rör de bakdelen ganska mycket när de går, liksom svänger på rumpan. Vet inte om det är det som kan skapa en synvilla.
För övrigt, gällande första frågan, så anser jag att man inte bör oroa sig i onödan innan röntgen. Visst ska man vara försiktig och följa alla rekommendationer så klart.
Jag tycker det verkar läskigt att gå in och "träna upp" hunden i så ung ålder. Jag tycker du ska fortsätta som man gör med alla valpar, låta valpen röra sig fritt, se så att den inte blir överansträngd, göra lite roliga övningar och massa miljöträningar.
Sen om du på allvar är orolig skulle jag vända mig till en veterinär.
Uppfödare är ju alltid partiska och har de framtida planer för någon av valparna blir de extra uppmärksamma. Vet inte hur viktigt utställning och sådant är för dig, men är det inte viktigt och hunden mår bra tycker jag du ska göra det som känns bäst. (Det kan ju till och med tänkas att det inte blir nedslag på det om han växer till sig och du får honom att stå och röra sig fint) Kanske läsa lite på om "kobenhet"" så att om det skulle bli en diskussion med uppfödaren, om att det skulle vara ditt fel, kan du ge konkret fakta på att så inte är fallet. OSV
Lycka till!