Kobent bak

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 547
P

prallan

Hur allvarligt är det för aveln? Hur påverkar det hästen? Kallas det något annat i bedömningar?

Sv: Kobent bak

Beror på hur mycket....
OM hela bakbenen är lindrigt utåtroterade så är det ingen större fara, men är det en benaxelavvikelse i hasen så är det kanske inte riktigt lika kul...

En av mina märrar är det och hon brukar få 8or på benen. Hon rättar sig ganska mycket i rörelse, det syns mest när hon står still men dom har aldrig sagt något.

Om det är på en unghäst så brukar det rätta till sig ordentligt när de sätter de rätta musklerna i ridningen, OM det inte är benaxeln som är vinklad vill säga...

Beror på hur mycket....
OM hela bakbenen är lindrigt utåtroterade så är det ingen större fara, men är det en benaxelavvikelse i hasen så är det kanske inte riktigt lika kul...
Vad menar du då? Är det stoet som kommer att få det svårt i fölningen eller menar du något om bedömningen???

Sen finns det ju premieringsförrättare som erkänner sig anse att en viss utåtrotation snarare är bra, att den benställning som anses bäst traditionellt kanske inte är den optimala egentligen...

*uttalat på ett seminarium om hållbarhet hos våra hästar, på Flyinge*

Mitt sto är hjulig i bak men rör sig normalbrett och fick 7 på benen på kvaliteten.

Jag har försökt leta efter en bild på hennes bakben, men hittar tyvärr ingen.

Jag har lite hjärnsläpp:o :eek: Mitt sto är alltså inte hjulbent, utan kobent. Folk som ser henne tycker inte det är någon fara, hon rör sig bra, trampar fint under sig i traven, märks ingenting då. Här är en bild hur hon kan stå. Kan det bli problem för henne att bli riden??:confused:
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=7572&catid=502

Jag är inte särskilt kunnig, men man ser väl till helheten? Om ditt sto t ex presterar fantastiskt så fungerar det ju uppenbart bra ändå? Om ditt sto har full pott på övriga egenskaper eller har andra unika egenskaper som en hästägare sätter stort värde på, men som är lite underrepresenterade inom sin ras, så har hon väl ändå ett stort avelsvärde?

Två frågor: (svara inte mej)
Vad är det för en avkomma du vill avla fram?
Ska du avla ett föl till eget bruk eller för marknaden, och isåfall vilken marknad? (Även om du avlar till dej själv ska du ha i bakhuvudet att du kanske ändå en dag tvingas sälja ditt föl, så då måste det vara rustat för verkligheten).

Nu vet jag inte exakt vad du menar med kobent (har inte kollat bilden), men om du menar att ditt sto står med hasorna ihop, lite utåtriktade fötter, så har man mer och mer kommit på tankarna att det är positivt, hästen behöver det utrymmet när den sätter under sej. Inom trav och isisar, som ju har extremt rörliga hästar, är det vanligt att hästarna är lite hastrånga och utåtroterade (om jag nu använder rätt fackuttryck:angel: ). Att bakbenen skulle stå rakt ner har bara varit ett estetiskt ideal, har jag uppfattat det som.

Jag har lite ångest för att avla på mitt sto:crazy: Fast jag har hört från flera håll att det kan vara bra med sådan benställning. Har klantat mig? Blivande pappan har iaf bra ben:smirk:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 042
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
227
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
469
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka