Sv: Kobent bak
Jag är inte särskilt kunnig, men man ser väl till helheten? Om ditt sto t ex presterar fantastiskt så fungerar det ju uppenbart bra ändå? Om ditt sto har full pott på övriga egenskaper eller har andra unika egenskaper som en hästägare sätter stort värde på, men som är lite underrepresenterade inom sin ras, så har hon väl ändå ett stort avelsvärde?
Två frågor: (svara inte mej)
Vad är det för en avkomma du vill avla fram?
Ska du avla ett föl till eget bruk eller för marknaden, och isåfall vilken marknad? (Även om du avlar till dej själv ska du ha i bakhuvudet att du kanske ändå en dag tvingas sälja ditt föl, så då måste det vara rustat för verkligheten).
Nu vet jag inte exakt vad du menar med kobent (har inte kollat bilden), men om du menar att ditt sto står med hasorna ihop, lite utåtriktade fötter, så har man mer och mer kommit på tankarna att det är positivt, hästen behöver det utrymmet när den sätter under sej. Inom trav och isisar, som ju har extremt rörliga hästar, är det vanligt att hästarna är lite hastrånga och utåtroterade (om jag nu använder rätt fackuttryck

). Att bakbenen skulle stå rakt ner har bara varit ett estetiskt ideal, har jag uppfattat det som.