ko träning

Buck

Trådstartare
min häst är dö rädd för kor, och jag har kollat runt hela vintern efter tips på hur jag kan få henne orädd^^ jag hittade många med samma problem men ingen lösning.
idag så pratade jag med min faster som håller på med western ridning och miljö träning och har fått några hästar orädda för får, grisar och kor genom att helt enkelt jaga dem med hästen^^, dvs hon travar /galopperar mot korna så att de blir rädda för hästen, så att hästen vinner över korna och får bättre själv förtroende, istället för att korna springer fram till staketet och skrämmer hästen.
tydligen så har detta fungerat väldigt bra så jag undrar nu, tror ni att det fungerar?

hon berättade också att en bekant till henne med en ko rädd häst helt enkelt hade släpt hästen i en ko hage och låtit den skena runder där i några dagar tills den vänjde sig, men det fungerade också. hästen blev botad på 3 dagar, dock så vill jag inte utsätta min polla för det då hon troligen kommer att hoppa ut ur hagen eller springa igenom staketet.

min granne har kor mitt emot vår vinterhage och fd sommar hage, så förra året då vi fick hästen så höll hon på att riva hagen + att hon blev halt och fick gå i en sjukhage hela sommaren. då började vi arrendera mark till en hage av vår andra granne på andra sidan gården där hästen inte ser korna. och för att komma till ett ridhus och paddock 900m bort där jag tränar för tränare så måste jag komma förbi kor på båda sidorna om vägen, och för att kunna rida ut på sommaren då det inte går att rida på åkrarna så måste jag förbi flera stengärden och några kor till. tror ni att min fasters metod kan fungera?

ge mig förslag på hur jag kan bota ko skräcken!!!

Sv: ko träning

Kan säkert fungera men vilken kobonde tror du ställer upp på att få sin kor jagade av häst och ryttare?

Jag hade låtit hästen gå en tid på ett större bete tillsammans med andra hästar och där det också finns kor. Om hästflocken är någorlunda stor tror jag att det ger tillräcklig trygghet för henne.

Men man måste ju så klart ha lite koll i början på hur det hela förlöper.

Mitt sto är hysteriskt rädd för kor med. Skrev här på Buke för att få råd förra året, utan resultat.
Men då hon gick på bete förra sommaren, släppte grannen på sina kor SAMMA dag som vi släppte våra. Blev mycket upprörd över att dom tajmade det så BRAAAAAA, med tanke på alla marker dom har...............men,men.

Hon sprang som en idiot i 4 dagar, trodde hon skulle ta livet av sig. Hon slog sig en del på benen, som jag fick tvätta rent morgon & kväll. Hon löddrade av svett & bettede sig som en hingst med näsborrarna trumpetande, trotts att dom andra i gruppen bara orkade springa med henne i en timme, fortsatte hon.

Jag satt & såg på detta spektakel i några timmar varje dag, ringde bättre vetande för att fråga om jag skulle ta hem henne el. inte. Men jag fick rådet att vänta ut henne...............mycket jobbigt.
Korna är ju så nyfikna med, så dom ville gärna vara där hästarna var, sida vid sida i hagarna, trotts att dom hade stora hagar på båda håll.

På kvällarna flyttade sig dock koflocken & hon fick lite ro & kunde slappna av. Men nästa morgon var dom uppe vid staketet igen, då blev det cirkus igen *ler*
Våran hage är på 7 hektar & det räckte att springa runt i + el i staketet med.
Anledning till min oro var att hon hade blivit betäckt & jag var rädd att hon skulle kasta fölet.
Eftersom det är vår enda sommarhage var jag tvungen att vänja henne, innan dess har jag försökt att gå förbi kohagar, men inte lyckats lugna henne. Hon är av den typen att hon stänger av & blir helt avstängd från yttervärlden, så man når henne inte. Jag hoppas att hon kommer ihåg korna till denna sommaren *ler*

Lycka till// Ewa

idag så pratade jag med min faster som håller på med western ridning och miljö träning och har fått några hästar orädda för får, grisar och kor genom att helt enkelt jaga dem med hästen^^, dvs hon travar /galopperar mot korna så att de blir rädda för hästen, så att hästen vinner över korna och får bättre själv förtroende, istället för att korna springer fram till staketet och skrämmer hästen.
tydligen så har detta fungerat väldigt bra så jag undrar nu, tror ni att det fungerar?

!!!

Vilken idiot låter någon släppa in hästen till sina kor/nötkreatur och låta dessa jagas/skrämmas för att ge hästen bättre självförtroende!? :mad: Jag blir riktigt arg då jag läser något sådant! Ses nötkreatur som någon sämre sorts individ vars välbefinnande ska stryka på foten för att någon vill träna sin häst!? Och vad är det för sorts människa som gör något sådant kan man undra!? :mad:

Antingen så umgås man på ett, för ALLA inblandade, vettigt vis där ingen kan ta skada! Eller så får man finna sig i att ha en ko-rädd häst!

Skulle ALDRIG, under några som helst omständigheter utsätta mina djur för detta! Att nötkreatur ska stressas och ev. skadas för att någons hobbydjur ska tränas! Fy sjutton!

Kicki :mad:

Vilken idiot låter någon släppa in hästen till sina kor/nötkreatur och låta dessa jagas/skrämmas för att ge hästen bättre självförtroende!? :mad: Jag blir riktigt arg då jag läser något sådant! Ses nötkreatur som någon sämre sorts individ vars välbefinnande ska stryka på foten för att någon vill träna sin häst!? Och vad är det för sorts människa som gör något sådant kan man undra!? :mad:

Antingen så umgås man på ett, för ALLA inblandade, vettigt vis där ingen kan ta skada! Eller så får man finna sig i att ha en ko-rädd häst!

Skulle ALDRIG, under några som helst omständigheter utsätta mina djur för detta! Att nötkreatur ska stressas och ev. skadas för att någons hobbydjur ska tränas! Fy sjutton!

Kicki :mad:

Jag håller med dig. Stackars kor, hur kan man bara tänka tanken!!!:(

Men jag tror inte det menades riktigt så som ni tolkar det... Eller i varje fall hoppas jag inte det...

Det räcker ju att man skrittar mot en koflock för att den ska flytta/dela på sig, och mer än så lär ju inte behövas.

Hästen märker att de flyttar sig. Korna lär knappast bli rädda eller ta skada av det.

Tvivlar starkt på att hon menade att man skulle galoppera runt och skrämma runt korna för att hästen skulle få bättre självförtroende.
Troligen skulle hästen bara bli rädd om där kom en massa springande kor ändå (även om de sprang bort från hästen)

Hade en varmblodstravare som kom från jägersro.Han hade aldrig sett en ko,blev hel stirrig(trodde tydligen att det var den onde) i hagen och sprang runt som en galning dock lugnade han ner sej rätt snabbt.Har du någon häst som är van vid kor kan det vara bra att ha en sån tillsammans med den korädda hästen så den får lite trygghet,även viktigt att man är lugn inombords själv så hästen känner att det inte är någon fara.Att jaga kor med häst framstår för mej som en gåta,vad vinner man på det??

Men jag tror inte det menades riktigt så som ni tolkar det... Eller i varje fall hoppas jag inte det...

Det räcker ju att man skrittar mot en koflock för att den ska flytta/dela på sig, och mer än så lär ju inte behövas.

Hästen märker att de flyttar sig. Korna lär knappast bli rädda eller ta skada av det.

Tvivlar starkt på att hon menade att man skulle galoppera runt och skrämma runt korna för att hästen skulle få bättre självförtroende.
Troligen skulle hästen bara bli rädd om där kom en massa springande kor ändå (även om de sprang bort från hästen)

Nej, jag hoppas inte heller att det var så det menades. Men det står i TS inlägg att fastern jagar korna genom att trava/galoppera mot korna så de blir rädda för hästen. Inte riktigt snällt mot korna i så fall.

Ta med en häst som inte är rädd för kor, och ha den med när man tränar med den rädda hästen så den får se att den andre är trygg. Gå förbi kossor så ofta som möjligt, på avstånd först givetvis men sen närmre, fokusera på att hon ska vara lugn och ta det väldigt lugnt själv, absolut inte stressa o avancera väldigt långsamt. Låt de ta lång tid.

Kan säkert fungera men vilken kobonde tror du ställer upp på att få sin kor jagade av häst och ryttare?

Med tanke på att det finns en uppsjö med bönder som lånar ut sina djur till boskapstävlingar så är det nog inga problem, dessutom jagar man ju inte livet ur djuren utan man låter hästen fösa dem, dvs hästen ska bara känna att -aha du flyttar på dig när jag kommer.

Jag har själv kontaktat bönderna runt omkring mig att få rida med deras djur då hästen ska lära sig cutta (valla) rätt och det är ingen som sagt nej, tvärtom, de tycker det ska bli jättebra då de kan få hjälp utav mig och hästen vid ev rymningar

Men skriver man så här, Citat: genom att helt enkelt jaga dem med hästen^^, dvs hon travar /galopperar mot korna så att de blir rädda för hästen, så att hästen vinner över korna och får bättre själv förtroende, istället för att korna springer fram till staketet och skrämmer hästen." slut citat. Så måste det ju vara det som menas, annars får man ju skriva att de hade skrittat mot djuren om det var det som gjordes.

Givetvis flyttar de sig om man kommer skrittande, jag har ju drivit mina djur både till häst och med våra BC. Så att driva djur är ju inget problem i sig, men som det beskrivs av TS så är det djurplågeri i mina ögon.

Kicki :laugh:

Med tanke på att det finns en uppsjö med bönder som lånar ut sina djur till boskapstävlingar så är det nog inga problem, dessutom jagar man ju inte livet ur djuren utan man låter hästen fösa dem, dvs hästen ska bara känna att -aha du flyttar på dig när jag kommer.

Jag har själv kontaktat bönderna runt omkring mig att få rida med deras djur då hästen ska lära sig cutta (valla) rätt och det är ingen som sagt nej, tvärtom, de tycker det ska bli jättebra då de kan få hjälp utav mig och hästen vid ev rymningar

Är skillnad på att driva djur och det som Ts beskriver har praktiserats i sitt första inlägg!

Kicki :laugh:

Ja vi får verkligen hoppas att hennes släkting inte praktiserar sådant ridbeteende på boskap utan rider på boskap som man gör inom western :crazy: Till Ts man ska rida fram till djuren lugnt och stilla och fokusera på de djuren man ska flytta, man alltså ska INTE flängrida utan som jag skrev lugnt och stilla, allt annat är idiotiskt både mot hästen men framförallt boskapen

wow vad många som svarade^^
märker nu att flera feltolkade mitt första inlägg som jag först befarat:/ man rider såklart inte inne i kohagen! man rider utanför på vägen och kräver att hästen går mot korna så att de blir "rädda"(ej panik slagna) och går iväg, man springer inte runt och jagar korna bara för att skrämma dem, (det är bara korkat).
då hästen får panik av korna och inte vet var hon ska bli av så är det ju bättre att komma i trav mot korna för att få dem att flytta sig bort från hästen och inte komma i skritt med en panik slagen häst som stegrar sig och håller på, det blir nog korna nyfikna på och kommer mot istället.

psykologin i detta är ju att få hästena att vinna över korna genom att driva bort dem istället för att bli jagad av dem. så att hästen känner att hon kan kontrollera hur nära korna får komma och att hon inte blir trängd av att ha korna uppe vid stängslet då man ska rida förbi.

jag skrev jaga i första inlägget då jag inte kom på ngt bättre ord, men driva är den rätta termen i sammanhanget.
och med att få korna rädda för hästen menar jag med att de ska respektera hästen och inte springa efter hela tiden(de är väldigt vana vid hästar då grannen har 3 ponnyer), utan gå undan då man rider förbi. de ska inte bli panik slagna varje gång de ser en häst. min faster bor på revinge hed där det går massor av kor och där det är många som rider, och då föreslog hon att jag skulle rida där först då jag kan parkera transporten på hennes gård och rida så att hästen ser korna på håll men kan alltid komma undan utan att springa in i ett el-stängsel.
jag kommer förstås att förvarna grannen att jag kommer att gå/trava mot korna så att de går undan/blir "rädda" (och jag håller mig på vägen).

Ta med en häst som inte är rädd för kor, och ha den med när man tränar med den rädda hästen så den får se att den andre är trygg. Gå förbi kossor så ofta som möjligt, på avstånd först givetvis men sen närmre, fokusera på att hon ska vara lugn och ta det väldigt lugnt själv, absolut inte stressa o avancera väldigt långsamt. Låt de ta lång tid.

jag ska be grannen ta hennes ko vana häst som drag hjälp, men då grannen har korna precis vid vår gård så kan man inte gå förbi korna på håll. (grannen ca 1km bort har också kor som pollan ser på håll lite då och då men de små prickarna ser inte ut som kor, dock så stirrar hon och steppar då vinden ligger på från korna 1km bort)

Hej, har du nån aning varför hon är rädd för korna? Om nåt har hänt menar jag? I det här fallet är det jätteviktigt att du med ditt kroppsspråk visar att korna inte är farliga, o det kan vara svårt eftersom du säkert sitter o spänner dig o väntar på att nåt ska hända. Jag tror att det bästa vore att låta nån orädd person börja om med koträningen på ett nytt ställe o med nya kor, allt för att bryta beteendet.
Min gamla häst är helt orädd för kor (o älgar) så hon har lärt de nya, även fullblodet från Täby accepterar korna, trots att han aldrig träffat några innan. Nu har jag en ettåring som aldrig sett kor, så jag ser fram emot maj när kossorna släpps på bete, få se vad som händer.
Lycka till med träningen:bump::bump:

De förslag om att rida förbi kor tillsammans med en kovan häst är bra, det ger ju din häst ytterligare trygghet :)

Sen kan du ju kanske släppa din häst i en hage jämte ett par kor om du har den möjligheten? Så kan hon gå och titta på dem hela dagarna och förstå att de var visst inte så farliga:)

Hej, har du nån aning varför hon är rädd för korna? Om nåt har hänt menar jag? I det här fallet är det jätteviktigt att du med ditt kroppsspråk visar att korna inte är farliga, o det kan vara svårt eftersom du säkert sitter o spänner dig o väntar på att nåt ska hända. Jag tror att det bästa vore att låta nån orädd person börja om med koträningen på ett nytt ställe o med nya kor, allt för att bryta beteendet.
Min gamla häst är helt orädd för kor (o älgar) så hon har lärt de nya, även fullblodet från Täby accepterar korna, trots att han aldrig träffat några innan. Nu har jag en ettåring som aldrig sett kor, så jag ser fram emot maj när kossorna släpps på bete, få se vad som händer.
Lycka till med träningen:bump::bump:

jag har ingen aning om varför hon är rädd för kor,förra ägaren märkte det då de var på tävling där de lagt fram hoppningen bredvid en ko hage. då de inte hade några kor i närheten annars så var det inget problem för dem.
jag får se hur hästen tar det när korna går ut i maj, hon kanske vänjer sig vid dem i år. förra året så var hon halt hela sommaren och det hjälpte inte hennes rädsla för kor direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama