Knypplare?

pinky

Trådstartare
Hur många gånger har man som hästmänniska inte frustrerat gått ut med att man härmed skall sluta med hästar och börja knyppla istället?
Varför välja, säger jag! :banana:

Är det fler som knypplar här? :) Vad gör ni i så fall, och hur länge har ni hållit på?
 
Nix, skulle aldrig komma på tanken att lära mig och har heller aldrig sagt att jag ska sluta med hästar och knyppla istället. :laugh:
 
Jag provade i slöjden på högstadiet och tyckte det var superkul! Funderar av och till på att börja igen, men kommer alltid fram till att jag inte vet vad jag skulle göra med spetsen. Då känns det rimligare att brodera eller glaskonsta eller göra något annat som jag har "nytta av" :)
 
:D Jag tittar på svärmors knyppeldyna som jag har tagit hand om och funderar på om jag inte ska ta och lära mig det... Men så lockar stickningen eller virkningen lite och jag lämnar knyppeldynan... Men någon gång ska jag lära mig! :D
 
Hur många gånger har man som hästmänniska inte frustrerat gått ut med att man härmed skall sluta med hästar och börja knyppla istället?
Varför välja, säger jag! :banana:

Är det fler som knypplar här? :) Vad gör ni i så fall, och hur länge har ni hållit på?

Knypplar inte, men vi knypplade i slöjden på mellanstadiet och jag var rätt duktig. Jag minns att jag tyckte att det var rätt kul, om än rätt enformigt. Som att sortera gem ungefär. :)
 
Hur många gånger har man som hästmänniska inte frustrerat gått ut med att man härmed skall sluta med hästar och börja knyppla istället?
Varför välja, säger jag! :banana:

Är det fler som knypplar här? :) Vad gör ni i så fall, och hur länge har ni hållit på?

Jag! Eller inte just nu, var några år sen, men är väldigt sugen på att börja igen. Knypplade mest frimönster, alltså inte långa spetsar. Utan mönster och blommor etc som man sen kan dekorera med på kuddfodral, kläder m.m.

Vad knypplar du?
 
Jag testade första gången att knyppla i högstadiet på syslöjden och sen lånade jag min mormors knyppeldyna under lång tid och knypplade hemma.

Hade gärna tagit upp det igen men funderar på vad man kan knyppla för kul så det inte bara blir en massa lång spets. När jag knypplade tidigare gjorde jag just mest längre spetsar i olika utföranden och använde dessa som armband, band runt fotleden osv. Det mesta av de spetsarna blev dock liggandes på hög och aldrig använda.
 
Jag testade första gången att knyppla i högstadiet på syslöjden och sen lånade jag min mormors knyppeldyna under lång tid och knypplade hemma.

Hade gärna tagit upp det igen men funderar på vad man kan knyppla för kul så det inte bara blir en massa lång spets. När jag knypplade tidigare gjorde jag just mest längre spetsar i olika utföranden och använde dessa som armband, band runt fotleden osv. Det mesta av de spetsarna blev dock liggandes på hög och aldrig använda.

Man kan knyppla en massa saker, smycken, julgransprydnader, mönster, kläder etc. Enklast att använda sig av en plan skiva och inte en knyppeldyna då dock.
 
Jag! Eller inte just nu, var några år sen, men är väldigt sugen på att börja igen. Knypplade mest frimönster, alltså inte långa spetsar. Utan mönster och blommor etc som man sen kan dekorera med på kuddfodral, kläder m.m.

Vad knypplar du?

Haha, kul att ni var fler! :)

Jag är total nybörjare (gör "Flätspets" just nu, så jag är väl ungefär halvvägs genom övningsspetsarna i kursplanen.) men har hela livet varit fascinerad och velat lära mig. Det började när jag hängde med mormor på syföreningsauktionerna när jag var liten, men det har liksom aldrig funnits läge eller möjlighet att prova.
Ingen i min familj har hållit på med just knyppling, förutom uppenbarligen en gammelmoster i Jämtland som jag ska "ärva" dynan av nu. Otroligt kul!

Jag och en kompis går en kurs på 10 tillfällen, och där dyker upp folk jag känner igen men inte umgås med annars. Inga personer jag anade höll på med knyppling. :D

Har man lite talang för det logiska och systematiska är det inte alls så svårt som det ser ut! Jag lärde mig snabbt att både läsa textbeskrivning och följa mönster, är nästan besviken på hur odramatiskt det är.

Äntligen har jag lite högre mål och ambitioner i livet; att knyppla Danska Hjärtan och det där fina äpplet som jag såg på internet. :up: ;)
Jag tänker att mamma kan ha nytta av lite fina spetsar när hon syr åt sina barnbarn, annars vet jag inte vad jag ska göra med spetsarna? Siluettavlor när jag börjat med mönsterknyppling, kanske?
 
Jag testade första gången att knyppla i högstadiet på syslöjden och sen lånade jag min mormors knyppeldyna under lång tid och knypplade hemma.

Hade gärna tagit upp det igen men funderar på vad man kan knyppla för kul så det inte bara blir en massa lång spets. När jag knypplade tidigare gjorde jag just mest längre spetsar i olika utföranden och använde dessa som armband, band runt fotleden osv. Det mesta av de spetsarna blev dock liggandes på hög och aldrig använda.

Användningen är ju det kluriga, men jag funderar på att göra lite enklare, smala spetsar att knyta runt ljus och ljuslyktor och piffa till burkarna om man ger bort t.ex. torkad svamp som present.
Samarbeta med någon som syr och vill använda spets? :)
 
Knypplar inte, men vi knypplade i slöjden på mellanstadiet och jag var rätt duktig. Jag minns att jag tyckte att det var rätt kul, om än rätt enformigt. Som att sortera gem ungefär. :)

Men när knypplades det i skolorna egentligen?

Jag är född 79, och på 80- och 90-talen knypplades det då sannerligen inte. Mamma är född 55, och de knypplade. När slutade man?
 
Men när knypplades det i skolorna egentligen?

Jag är född 79, och på 80- och 90-talen knypplades det då sannerligen inte. Mamma är född 55, och de knypplade. När slutade man?

Jag är född -75, alltså 1975. Vi fick knyppla någon gång på mellanstadiet, eller om det rent av var redan i tredje klass.
 
Ja jag kan men har uppehåll just nu.
Lärde mig på 80-talet på en textil utbildning. Har 2 dynor så är både lång spets och platta på g.
Född 64 och fick aldrig lära mig i grundskolan.
 
Jag knypplar! Just nu en vitsippan. Jag tycker det är väldigt roligt. Konstigt nog är det socialt tycker jag, knypplare är trevliga! I helgen var vi på föreläsning med Gunnel Landtblom som är barnbarn till Elsa Petterson. Vi var ca 60 damer och en man som satt som tända ljus och riktigt nördade in oss.
Mina siameser är också väldigt knyppelintresserade och sitter som tända ljus och tittar utan att röra.
Vitsippan ska jag montera på tyg till armband. Sedan ska jag göra nån uddspets i silke att sätta på stickade handledsvärmare. Sjukt snyggt blir det insåg jag när en i min grupp visade sina förra veckan. Nästa grej jag vill ha är ljuslyktor med knypplade spetsar från svenska spetsar. Har också sett en grym scarf jag vill göra och är sugen på en metallknypplingskurs. Finns mycket tycker jag som inte riktigt har lust att producera dukar. Jag gillar min dyna som är en kopia på en Christinadyna där en kan vrida arbetet och byta till en plan platta,
Vi knypplade inte i skolan i Värmland men det sägs att i Östergötland gör de det i slöjden. Vet inte om det stämmer.
I sommar ska jag unna mig en vecka i Vadstena och knyppla dygnet runt. Är nån sugen att hänga på? Sägs vara galet kul och utvecklande!
 
Men när knypplades det i skolorna egentligen?

Jag är född 79, och på 80- och 90-talen knypplades det då sannerligen inte. Mamma är född 55, och de knypplade. När slutade man?

Jag är född 89 och lärde mig knyppla i syslöjden på högstadiet. Var inget som alla gjorde utan var jag och en tjej till som undrade vad tusan det var som stod uppe på skåpen (knyppeldynor) så testade på det :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
633
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 059
Senast: Enya
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 878
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp