pepp

Trådstartare
Har haft ont i höger axel lite till och från nu. Men nu är det hemskt! Testade ligga på spikmattan igår kväll, ingen skillnad.

Det gör ont kring revbenen också när jag tar djupa andetag.
Kan en knuta göra så att det gör ont även där?? Tror problemet kan ligga kring skulderbladet kanske, är där jag brukar ha mest.

Har iallafall kontaktat en massör, vill ju kunna sucka och gäspa utan att det gör ont :(
 
Jag skulle nog även föreslå att du går till en fysioterapeut, sjukgymnast eller liknande. Jag fick för några år sen riktigt ont i axlarna, troligen pga av kontorsarbete i kombination av att jag är rätt stel (mkt ovig). Har då (via tidigare sjukförsäkring) blivit remitterad till fysioterapeut/sjukgymnast där jag fått behandling bestående av massage, akupunktur samt rörelser att göra hemma. Behandlingen hjälpte mig. Jag ser dock till att gå på massage relativt regelbundet samt så försöker jag gå på yoga (rekommendation från fysioterapeut/sjukgymnast) och liknande pass en gång i veckan.

Men så ont som du har hade jag inte. Jag skulle i ditt fall kontakta fysioterapeut eller sjukgymnast.
 
Jag går till en kiropraktor. Jag brukar sitta fast i bröstryggen när jag känner som du, typ att man inte kan ta riktigt djupa andetag.

+ @att
Tack för svar! Kanske skulle kika om det finns nån vettig kiropraktor här...

Har inte varit på massage på säkert 5 år snart, extremt slarvig med det :(

En på jobbet visade en stretchövning i en dörröppning, och så stramade det rejält kring bröstet!
 
Jag får hemska knutor i skuldrorna av stelhet och kontorsarbete. För mig hjälper regelbunden styrketräning (känner direkt om jag hoppat över två pass på raken), regelbunden massage och att några ggr i veckan trycka ut skuldrorna på en foamroller och med triggerboll. ÄLSKAR foamrollern och triggerbollen!
Försök också tänka varför knutorna uppstår? Sovställning, arbetsställning? Alla åtgärder för att få bort knutorna lindrar ju enbart symptomen, inte orsaken till att de uppstår.
 
Jag får hemska knutor i skuldrorna av stelhet och kontorsarbete. För mig hjälper regelbunden styrketräning (känner direkt om jag hoppat över två pass på raken), regelbunden massage och att några ggr i veckan trycka ut skuldrorna på en foamroller och med triggerboll. ÄLSKAR foamrollern och triggerbollen!
Försök också tänka varför knutorna uppstår? Sovställning, arbetsställning? Alla åtgärder för att få bort knutorna lindrar ju enbart symptomen, inte orsaken till att de uppstår.

Träna borde jag börja med också... tränade regelbundet tidigare.

Ändringar i jobbet har blivit mer dammsugning samt att jag även sitter i posten - montont stämplade med höger arm bl.a.

Riktigt såhär illa har det nog aldrig varit :(
 
Jag skulle nog gissa på att en låsning i bröstryggen om det känns så då du andas etc. Jag hade gått ill kiropraktorn i första hand. Axeln är knepigare för mig som lekman att veta om kiro kan fixa eller om det är "någon annans jobb".

Jag fick förresten en massage-maskin för rygg och nacke av sambon(som är kiro) i julklapp. Ääälskar den! Kör oftast en stund varje dag.
Jag tränar för lite, sitter för mkt vid datorn, har skador i rygg och nacke. Så jag brukar kräva behandling regelbundet av sambon. Med den här maskinen så behöver jag det otroligt mycket mer sällan och jag behöver inte ta smärtstillande direkt heller.

Kan vara ngt att kika på kanske iom att du ju jobbar fysiskt om jag inte minns fel?
 
Jag skulle nog gissa på att en låsning i bröstryggen om det känns så då du andas etc. Jag hade gått ill kiropraktorn i första hand. Axeln är knepigare för mig som lekman att veta om kiro kan fixa eller om det är "någon annans jobb".

Jag fick förresten en massage-maskin för rygg och nacke av sambon(som är kiro) i julklapp. Ääälskar den! Kör oftast en stund varje dag.
Jag tränar för lite, sitter för mkt vid datorn, har skador i rygg och nacke. Så jag brukar kräva behandling regelbundet av sambon. Med den här maskinen så behöver jag det otroligt mycket mer sällan och jag behöver inte ta smärtstillande direkt heller.

Kan vara ngt att kika på kanske iom att du ju jobbar fysiskt om jag inte minns fel?

Jag testade just en sån idag :) vi har en på jobbet! Satt med den hela lunchen, kanske får försöka använda den mer regelbundet så länge den är ledig 😊
 
Jag rekomenderar Osteopat! De är dyra men ack så effektiva! Och det är väldigt mjuka rörelser, inte så mycket knäckande. Jag går några gånger / år för att rätta till mina höfter och nacke
 
Jag brukar få en knuta som sitter i kanten på mitten av det högra skulderbladet. Den brukar faktiskt komma i samband med att jag styrketränar tungt. Men fyfasen vad den gör ont. Det strålar liksom upp i huvudet m.m. vanlig massage gjorde inte ett skvatt på den. Utan det som hjälpte va ja triggerpunkt eller vad det heter. Hen tryckte på knutan och jag fick röra runt armen i olika ställningar.
 
Jag brukar få en knuta som sitter i kanten på mitten av det högra skulderbladet. Den brukar faktiskt komma i samband med att jag styrketränar tungt. Men fyfasen vad den gör ont. Det strålar liksom upp i huvudet m.m. vanlig massage gjorde inte ett skvatt på den. Utan det som hjälpte va ja triggerpunkt eller vad det heter. Hen tryckte på knutan och jag fick röra runt armen i olika ställningar.

Exakt så känns det! Det är thaimassage jag bokat in, tänker att det löser det mesta...
Var det sjukgymnast du gick till?
 
Exakt så känns det! Det är thaimassage jag bokat in, tänker att det löser det mesta...
Var det sjukgymnast du gick till?
Vet iaf att hen inte är sjukgymnast. Är i grunden personlig tränare, sen är frågan vad mer hen har för utb. :angel: men är väl även massör om jag inte minns fel.
 
Har du ingen kompis som kan bearbeta knutan någon minut lite akut? Jag har alltid knutar i ryggen, mer eller mindre. Brukar be sambon trycka på dom. Alternativt ställa mig mot ett hörn i typ en dörröppning och trycka knuten/skuldran mot kanten. Det hjälper. Även typ en boll i storlek av en golfboll kan man lägga sig på. Den ska ligga på golvet och så får man försöka hitta åt knuten.

Thaimassage hjälper säkert. Jag upplever att kiropraktik hjälper längre än massage dock.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 788
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 341
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 080
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp