Knutor och "galla" på ena bakbenet!

mumrikan

Trådstartare
Jag lånar en häst som tidigare tävlat framgångsrikt både i dressyr och hoppning, men som stått i över ett år för hälta på ena bak.
Han har ett tiotal "knutor" och är degigt svullen på vänster bak mellan has och kota. Ägarna kallar det för "dålig cirkulation" och har egentligen inte gjort så mycket åt det för de har andra hästar att rida så han har mest blivit bortglömd.
Egentligen trodde de att han fortfarande haltade vid ansträngning, och hade inte jag kommit förbi hade han kanske stått ytterligare ett år, men jag har nu tränat ett par gånger för tränare och det är snarare så att svullnaden försvinner efter träning (knutorna är dock kvar), någon markering eller orenhet i gångarterna (som är helt superba) finns inte alls.
Därför har jag fått klartecken att fortsätta träna och kanske tävla lite dressyr när vi båda kommit i form. Dock har jag lovat att vänta med att hoppa mer än enstaka hinder innan vi ser att han håller för det.
Någon som vet vad knutorna kan vara?
Vad man kan göra åt det?
Har själv inte sett "dålig blodcirkulation" se ut på det sättet.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

menar du att hasten ar svullen i benen innan traning, och sedan efter sa ar gallorna fortfarande kvar?

det har jag namigen sett, dalig circulation i benen ar ju en svullnad som forsvinner under motion, men gallor ar ju sa gott som permanenta nar de val har uppkommit, och syns mer sedan efter att svullnaden gatt ner.

du kan prova linda under natten for att hjalpa halla svullnaden nere.

vet du var haltan satt?
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Jo gallorna går ned lite efter ridning så som det brukar vara. Tycker väl iofs att det är konstigt är att han inte har dubbelsidiga gallor (på båda bak) utan bara på detta ena benet, det andra är mycket torrt och fint.
:confused: Men problemet är de tiotal "vindruvsstora" knutor som finns på framförallt insidan av benet (från has till kota). Han känner inte av dem vid rörelse, men när man tar på dem ömmar de lite.
Knutorna verkar inte vara som överben för de sitter mer "löst", som om de satt på ligament eller senor och inte på själva benet.
Jag tror att det var detta, vänstra bakbenet, han var halt på tidigare, men hans dåvarande ryttare är inte kvar nu och de övriga på stallet verkar inte minnas så mycket annat än att han var väldigt fin och duktig innan han blev halt.
Egentligen påverkar väl inte detta min ridning, men det vore ju bra om det fanns något man kunde göra för att hjälpa honom för kanske har han lite besvär av dem.
Jag ska komma ihåg att ta med kameran till stallet nåndag och fotografera av dem, så kanske nån lättare känner igen det.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

puttar upp detta lite för jag tycker det är konstigt det han har. (se bilder i inlägget ovan)
Veterinären (inte väldigt duktig men ändå) säger att det är "cirkulationssvikt" och inget jag behöver bekymra mig över eftersom han ju inte verkar lida av det.
Men dels så är det fult och dels så tror jag att han visst känner av det även om det inte påverkar vår ridning.
Någon specialkur med några örter att massera in eller nåt annat intressant tips?
Ingen som nånsin sett nått sånt innan???
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Vi har ett sto hemma(nu avelssto)som har precis likadant, hon fick det av mugg som gick över i rasp, och sedan blivit pemanent.
Hon är också mer hårig på det benet och det är mjuka svullnader...
Hon har dessvärre fått en rörelsestörning därav har hon gått till avel.
Du kan prova att ta bomull(mkt så det täcker hela området) indränkt i alsolsprit och sedan linda över natten, men ha det bara på an natt då du annars kan få lymfangit istället(fick det på en av mina då jag lindade 2 nätter irad...)Annars så vet jag inte, men motion och mkt utevistelse och prova att ha stallbandage under nätterna.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Tack ragge
Jag ska prova med bomull och alsolsprit.
Tydligen brukade han stå med stallbandage tidigare men ägaren säger att nu när knutorna är permanentade behövs det inte längre. (jag tror dock bara att de inte orkade linda när de inte hade någon skötare till hästen)
Men jag köper ett set stallbandage också för det kan ju aldrig skada iaf. Hade det alltid på min ponny, för efter en natt utan hade hon "elefantben" som iof gick ned efter 10 skritt men ändå.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Ok
Nu har han stått med stallbandage så gallorna och svullnaden är nere. Men nu ser man ju ännu tydligare hans knölar (försök se något på bilden ovan). Dessutom har har som små sår som varar och nåt som nästan ser ut som en svampinfektion.
Kan det vara rasp?
Vad kan det vara annars?
Alsolsprit verkar inte gå att få tag på här, eller iaf inte förrän jag vet vad det kan heta på spanska. Veterninären tyckte att jag lika gärna kunde göra ett bandage med jodopax eller sjukhussprit, men jag litar inte på henne för något säger mig att det skulle fräta sönder.
Vad tycker ni???
OBS att han inte lider av detta vid ridning.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Är det som små sår med skorpor på eller är det som gallor som ligger under huden?

Om det är små sår går det bra att lägga jodopaxomslag på. Min förra häst brukade få små krustor på benen under höstarna. Det var inte rasp utan vet trodde att det berodde på någon sorts allergi. Trots mängder av tester och byten av strö, foder etc återkom alltid krustorna. Det som hjälpte var att lägga jodopaxomslag över natten, (utspädd jodopax). Han fick ha det nån gång i veckan.Man fick hålla koll på det så att benen inte blev svampiga.

Är det istället gallor hästen har borde det bli bättre med massage/värme för att öka cirkulationen. Jag använder Back on Track stallbandage som har funkat jättebra på min hästs gallor. Nu verkade ju hästen ömma så man behöver ju inte massera direkt på gallorna. Genom att massera honom ökar ju cirkulationen o han får hjälp med att frigöra slaggprodukter.

Hoppas det går bra och att mina råd kansker ger dig något tips.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

mumrikan skrev:
Ok
Nu har han stått med stallbandage så gallorna och svullnaden är nere. Men nu ser man ju ännu tydligare hans knölar (försök se något på bilden ovan). Dessutom har har som små sår som varar och nåt som nästan ser ut som en svampinfektion.
Kan det vara rasp?
Vad kan det vara annars?
Alsolsprit verkar inte gå att få tag på här, eller iaf inte förrän jag vet vad det kan heta på spanska. Veterninären tyckte att jag lika gärna kunde göra ett bandage med jodopax eller sjukhussprit, men jag litar inte på henne för något säger mig att det skulle fräta sönder.
Vad tycker ni???
OBS att han inte lider av detta vid ridning.
jag skulle tro att det kan vara på "väg ut" det som varit i benet, om det har blivit små sår som varar skulle jag iallafall tänka att det måste ju ta vägen någonstans??!!:idea: :confused: finns det inget liknande apotek eller nåt där du bor?här finns iallafall "surgeon spirit" som jag hade på mig själv, det innehåller etanol & metanol...jag tror att du kan använda sjukhussprit bara det inte är för hög % sprit i det...om det ser ut som en svampinfektion kanske det har varit för varmt och instängt...jag skulle prova med spritomslag 1 gång i veckan speciellt om det varar sig, det är ju ett tecken på inflammation.
Rengör med ljummet vatten och mild tvål, låt benet sen torka och lägg på bandaget!
Hoppas det ordnar sig:smirk: :smirk:
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

ragge skrev:
jag skulle tro att det kan vara på "väg ut" det som varit i benet, om det har blivit små sår som varar skulle jag iallafall tänka att det måste ju ta vägen någonstans??!!:idea: :confused:

Låter ju rimligt. Kanske kan knölarna försvinna såsmåningom i så fall

ragge skrev:
finns det inget liknande apotek eller nåt där du bor?här finns iallafall "surgeon spirit" som jag hade på mig själv, det innehåller etanol & metanol...jag tror att du kan använda sjukhussprit bara det inte är för hög % sprit i det...

Jo men apoteken är mer som privata och har väldigt olika sortiment i varje. Tex några har mer nappflaskor etc än medicin. Men surgeon spirit var det nog typ de hade. Hon visste dock inte %-halten men det står säkert på flaskan.

ragge skrev:
om det ser ut som en svampinfektion kanske det har varit för varmt och instängt...

Vet iofs inte varför det skulle varit för varmt o instängt för han hade fram till i helgen stått helt utan bandage. Och här i Bolivia är det vinter så varmt är det INTE:(

ragge skrev:
jag skulle prova med spritomslag 1 gång i veckan speciellt om det varar sig, det är ju ett tecken på inflammation.
Rengör med ljummet vatten och mild tvål, låt benet sen torka och lägg på bandaget!
Hoppas det ordnar sig:smirk: :smirk:

Då skaffar jag den spriten då (hur hög % får den ha tycker du? I Sverige är väl sån sprit typ 90%-ig????:confused: :confused: ) och lägger omslag en gång i veckan så får vi se hur det blir.

TAck för hjälpen!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

köp sprit mellan typ 70-97% eller något...du kan ju fråga om man kan ha det på öppna småsår, annars är det bara att testa på dig själv!!!
Jag fattade det som att du lindat benet nu och inte förut på ett tag, så därför trodde jag att det kanske hade blivit varmt mm.:crazy: :crazy:
Skulle vara kul om du fortsatte sedan att berätta hur det går...
LYCKA TILL!!!
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

Använd flytande tvål och massera, massera och massera. Tänk på att spriten kan torka ur ordentligt så jag skulle först prova med att massera. Ser lite ut som rasp/lymfangit...

Lycka till.
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

seejii skrev:
Använd flytande tvål och massera, massera och massera. Tänk på att spriten kan torka ur ordentligt så jag skulle först prova med att massera. Ser lite ut som rasp/lymfangit...

Lycka till.

Ska försöka få tag på oparfymerad flytande tvål så masserar jag in det. (en ny medryttare ska provrida idag o imorgon, men jag testar på torsdag) Får se hur det går för han ömmar ju lite så jag får nog massera försiktigt.

Sen lägger jag spritomslag i helgen för då kan jag se till att det inte sitter för länge.

Jag börjar också tro att det är något rasp-liknande (vad kan det orsakas av om hästen aldrig går i lerig hage eller rids där det är lerigt?:confused: ).
Men lymfangit har jag aldrig tänkt på för den lymfangit jag sett tidigare har varit JÄTTEHEMSK :eek: med ben som en telefonstolpe och alldeles kletigt av var. Den hästen kunde inte ens böja på benet och vi höll på i månader med jodopaxomslag.

Fortsättning följer....
 
Sv: Knutor och "galla" på ena bakbenet!

rasp orsakas av bakterie, så det behöver inte vara lerigt mm...och han har inte lymfangit nu, men min häst fick det AV alsolspritsbandage som han hade i 2 nätter(därför du bara ska ha en...)och lymfangit är som du beskriver...telefonstolpe-stenhårt-varigt...
LYCKA TILL I HELGEN!!!
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Carolrita
·
C
Foder & Strö Jag behöver hjälp...är det någon som har något tips på hur man kan gå tillväga om hästen har fått foderutslag som har lett till ett...
Svar
9
· Visningar
1 692
Senast: CammyS
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp