Knottror av dåligt hö?

Husmusen

Trådstartare
Jag har ett problem...
Min häst har fått ganska många knottror över halsen samt "under" svansen. Vet inte riktigt vad hon fått det ifrån (veterinären har varit ute och kollat på henne och ska lämna en slags rengöringsvätska som hon ska tvättas med) men nu verkar det som att det kan komma från ett dåligt hö. Vi var nämligen tvugna att utfodra med ett lite äldre hö under någon vecka mellan höleveranserna, och det verkar bli mer och mer troligt att det är därifrån det kommer.

Så, till min fråga - är det någon som vet om man kan balansera upp/ tillföra något i den nuvarande foderstaten (nu står hon på "rätt" hö igen) för att få knottrorna att gå ner. Dom sitter nämligen kvar trots att vi bytte tillbaka för ca två veckor sedan.
Ska fråga veterinären direkt också, men jag tänkte om det är någon här som kanske har någon bra idé...? *tacksam*

P.s. Hon verkar inte känna av knölarna själv, reagerar inte om man trycker på dom eller så. D.s.

/Mi :cool:

Sv: Knottror av dåligt hö?

Vilken typ av "knottror" är det? Nässelutslag? Hårda knottror?

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 713
Senast: Dopy
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Corax
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama