knott och solexem. HJÄLP!

G

Gelix

hästen har knottallergi och solexem och kliar
bort man och svans.

nu får han gå inne när knotten är ute som mest
och ha exemtäcke.. men kliar ändå sen.

är prob-shampo bra?

jag har hört att det ska hjälpa att tvätta hästen i äppelcidervinäger, stämmer det?

hur gör ni med exem och allergihästar?

Sv: knott och solexem. HJÄLP!

Vi har redan en lång tråd på eksemhästar här på sidan, där hittar du både bra saker o tokigheter.

På Gäverstad har de använt prob-schampot och varit jättenöjda för några år sedan, du kan prova. Har tänkt beställa själv till min eksemvalack. veterinären kan även skriva ut ett mjukgörande schampo, kontakta "vår" veterinär här i trakten som forskar om eksem och är hudkonsult så kan hon hjälpa dej. Har du varit hos henne o testat??

Jag använder äppelcidervinäger, köper flera dunkar från Börjes som har lite billigare i Emins än vad som säljs på Gg, det går åt en hel del. Hästarna får någon dl i maten oxå.

Tvättar, tar en dl till en halv hink vatten, ungefär, kall-ljummet vatten nu på sommaren o sköljer. Har haft i Horsol först, men hur mycket det hjälper vet jag inte. Horsol mjukar upp, men kostar mycket OCH om det hjälper är svårt se.

Har börjat ge foderjäst för eksemhästen är känslig i magen (fiser nått väldigt...) men det inte om det hjälper så mycket, tar lite tid innan man ser något. Viktigt med jämn o bra mat. Foderjäst är dammigt o blöter ut i betforn.

Chevalet är bra mot knott, bättre än Switch och har man en känslig häst kan Switch göra mer skada än nytta i eksemhästen (gör ont).

Tar en veckodos i en liten pipettflaska och tar på varannan dag längs mankammen o på svansen samt magvirveln.

Min eksemhäst har även kvalsterallergi så han får hösilage, torv eller dammfritt spån och så bra miljö som möjligt inne i stallet. Eftersom jag har honom hemma är det lätt ordna bra för min egen del.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve