Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Tas allt som slaktas på KV tillvara och blir till livsmedel?
Att skicka hästar till sista vilan och slakt görs väl där?
Vi kan beställa s.bil som kommer och hämtar här.

Nej, de utför även avlivningar där. (Jag tycker man ska skilja på begreppen avlivning och slakt)

Men - i de fall man vill att hästens kött ska tas tillvara och bli livsmedel finns det inget alternativ i Skåne.

Vi kan också beställa slaktbil i mina trakter, men jag skulle inte ens komma på tanken att sätta någon häst levande på en sådan bil.
Det finns f ö annonser i bl a ATL och Land varje vecka där någon önskar köpa slakthästar :( Uppenbarligen finns det en marknad för detta.

Men jag tror inte att dessa hästar särbehandlas utan är under samma dåliga behandling.

Nej men slaktbilen bultar och tar sedan med sig hästen - att skicka med en levande häst på dessa bilar= Aldrig

Jag tycker att slaktföretag ska få finnas kvar men stå under bättre kontroll än vad som är just nu.

Som jag (och flera med mig) skrivit i den här tråden så finns det ingenting som säger att man behandlar hästarna illa vid själva slakten. Som hästägare följer man självklart med sin häst och ser till att allt går rätt till.

En stor poäng där tycker jag! Varför är det ok att göra sig av med problemet, dvs ge bort en häst som inte går att använda? Och sedan skylla på alla andra när det visar sig att hästen gått till slakt, eller ännu värre, skickats på någon vidrig slakttransport till utlandet.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag hört/sett/läst att man ska aldrig sälja en ponny för mindre än 5.000:- eller en häst för mindra än 10.000:-. Och lik förb så ger folk bort sina hästar och blir sedan förvånade att det var uppköpare till slakt som tog hästarna!
Vad är det för fel med att låna ut hästen på foder? Då tar man ju sitt ansvar att man har koll på vad som händer hästen! Visst, det kan gå åt skogen även hos en fodervärd, men man har i allafall rejält mer koll än om man ger bort hästen!

... kanske för att fodervärden fortfarande kan återlämna hästen till ägaren och man som ägare vill vara av med problemet?

Jag tycker som du, att som hästägare får man ta det tuffa beslutet, inte bara ge bort och sedan skylla på någon annan när värsta farhågan blir besannad.

... kanske för att fodervärden fortfarande kan återlämna hästen till ägaren och man som ägare vill vara av med problemet?

Jag tycker som du, att som hästägare får man ta det tuffa beslutet, inte bara ge bort och sedan skylla på någon annan när värsta farhågan blir besannad.

Du har nog inte förstått hur det hänger ihop lovisaleonora....

Läs denna länk - dagsfärsk.

http://www.nsk.se/article/20090804/NYHETER/385879774

Du kommer att få läsa mycket om Knorrevången en tid framöver.....

Du har nog inte förstått hur det hänger ihop lovisaleonora....

Läs denna länk - dagsfärsk.

http://www.nsk.se/article/20090804/NYHETER/385879774

Du kommer att få läsa mycket om Knorrevången en tid framöver.....

Gud vad jag blir glad av att läsa artikeln. Det är så skönt att myndigheterna tar det här på allvar och inte att det nonchaleras bort som en "stackars små blåögda hästtjejer som får skylla sig själv"-grej. Jag följer med spänning....

Gud vad jag blir glad av att läsa artikeln. Det är så skönt att myndigheterna tar det här på allvar och inte att det nonchaleras bort som en "stackars små blåögda hästtjejer som får skylla sig själv"-grej. Jag följer med spänning....

Jag är också jätteglad :D

Problemet med Knorrevången har i stort sett alla myndigheter tagit på allvar - förutom Livsmedelsverket då förståss....

......det kommer mer vågar jag lova;)

Varför är det ok att göra sig av med problemet, dvs ge bort en häst som inte går att använda? Och sedan skylla på alla andra när det visar sig att hästen gått till slakt,

Det har aldrig varit HÄSTEN som är problemet - Kopparberg.

Livssituationen för människan är problemet. Död, sjukdom och skilsmässa etc....något man drabbas av!

...skylla på andra? Bedrägeri är aldrig ok!

Men inget av detta är väl nyheter i sak?

Jo - en sak är väldigt ny!

Ordet bedrägeri är nytt - och åklagare anser att lura till sig hästar är bedrägeri.

Det handlar alltså inte om "sålt är sålt" och "skyll dig själv" och "oansvariga hästägare" - även om nu många (du inkluderad) anser att det är dessa påståenden som gäller......

Oavsett åklagaren är inblandad eller ej är sakfrågan oförändrad.

Jag fortsätter hävda att om det inte fanns oansvarig hästägare som förser dessa människor (VL är knappast den enda att utnyttja gratishästar!) med hästar så hade inte hästarna farit illa.

Det har aldrig varit HÄSTEN som är problemet.

Livssituationen för människan är problemet. Död, sjukdom och skilsmässa etc....något man drabbas av! Är det oansvarigt att drabbas av dessa saker menar du?

Det var dessa orsaker som gynnade VL:s bedrägeri......med de försvunna hästarna.

Du får självklart ha vilka åsikter du vill. Juridiskt sett har du fel.

Jag är också jätteglad :D

Problemet med Knorrevången har i stort sett alla myndigheter tagit på allvar - förutom Livsmedelsverket då förståss....

......det kommer mer vågar jag lova;)

:bow::bow::bow::bow: Det gäller att vara ihärdig. Tusen kramar till er som kämpar för rättvisa och att folk ska göra sina jobb, speciellt myndigheter.
Livsmedelsverket ska se till att maten vi köper i affären inte innehåller substanser och annat skit. Go girl..

Livssituationen för människan är problemet. Död, sjukdom och skilsmässa etc....något man drabbas av! Är det oansvarigt att drabbas av dessa saker menar du?

Naturligtvis inte. Men det är oansvarigt att bara lämna iväg sin häst. Till en okänd privatperson eller på lastbil till ett slakteri. Har man en häst får man ta sitt ansvar hela vägen. Kan man inte köra till slakteriet själv så ser man till att någon annan, som man känner och litar på, gör det till en. Man kastar inte bara iväg ett djur hur som helst.

:bow::bow::bow::bow: Det gäller att vara ihärdig. Tusen kramar till er som kämpar för rättvisa och att folk ska göra sina jobb, speciellt myndigheter.
Livsmedelsverket ska se till att maten vi köper i affären inte innehåller substanser och annat skit. Go girl..

...någon kanske ska tala om det för Livsmedelsverket ;)

Tack Carinah

Jag fortsätter hävda att om det inte fanns oansvarig hästägare som förser dessa människor (VL är knappast den enda att utnyttja gratishästar!) med hästar så hade inte hästarna farit illa.

Precis. Det funkar liksom inte att först bara skicka iväg sin häst och sen klaga på vad de gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 559
Senast: in2u
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama