Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Och det är just det som är problemet.

Du och jag ser det som självklart att avliva våra hästar hemma eller kanske att vara med dom tills det är över. Jag kan ju även tänka mig kolmården som alternativ. Nu verkar det vara många "överblivna" travare som skickas med lastbil till slakterierna och jag tror att överlag så är det nog ett annat tänk runt dom. Det är yrkesverksamma som ser mer pengar i det hela. Jag vill absolut inte säga att alla som har travhästar gör så, men det är ändå många. Och det är självklart att det ser annorlunda ut när det är ett levebröd och med många hästar. Men den biten tror jag aldrig att vi kommer ifrån och därför måste slakterierna bli seriösa i sin hantering och inte gå över gränsen för vad djurskyddet säger. Tyvärr så är det kanske mer vinst ju mindre foder och strö de "övernattande" djuren får.
Så hårdare regler som kontrolleras att de efterföljs och hårdare straff för dom som inte sköter sig. Tyvärr verkar kontrollen av slakterierna hamna mellan stolarna hos olika myndigheter och då klarar sig många oseriösa. Så det är ju en hel del som måste ses över.

Säkert inte. Jag håller med dig fullständigt angående ägarna till slakteriet, de är samvetslösa uslingar som tar alla chanser att tjäna pengar.
Och den verksamheten kommer att fortgå så länge folk säljer levande hästar till dem.

Däremot - det finns inga klagomål på hur hästarna behandlas när deras sista stund är kommen. Alltså, åk dit själva med hästar som ska slaktas och se till att de verkligen tas bort!
Just för att dom är dom företagare dom är, så borde ingen alls ha med dom att göra. Kan inte tänka mig att dom har större medkänsla med hästarna än dom visat mot hästägarna.

Finns det verkligen inga alternativa slakterier i den räjongen, t ex gårdsslakterier? Vi har 3 slakterier att välja på inom rimligt avstånd. Är vi ovanligt lyckligt lottade? :)

LIA

Ja, ni är lyckligt lottade.
Jag känner inte till andra än Knorrevången, i Skåne, när det gäller häst. För några år sedan fanns slakteriet i Helsingborg men det är nerlagt nu.

Jag måste påpeka igen att de jag känner som anlitat Knorrevången, och själv varit med in i det sista, är mycket nöjda med hur det går till vid slakten.

Senast ändrad:

Men hur går det till när djurägaren inte är med?

Läs artikeln som är länkad. Ska man gynna den typen av "företagare"???

LIA

Ja det var exakt vad du skrev "Härligt" :crazy:

ginnies
Universumkastare

Reg.dat: 2007-06-05

--------------------------------------------------------------------------------

Det verkar som de tänker fortsätta slakta hästar! Härligt!

Sarkasm kallas det :grin:

Det verkar som de tänker fortsätta slakta hästar! Härligt!

Sarkasm kallas det
Tyvärr var det inte sarkasm. Klippt ur Ginnies andra inlägg:

"Jag tycker inget slakteri är något "härligt" ställe.Däremot tycker jag det är härligt att det finns ett slakteri som kommer erbjuda hästslakt på hemmaplan, i Sverige, ...".

Jag håller med om att det ska finnas slakterier på rimliga avstånd som tar emot hästar, vilket det inte verkar göra överallt, men just detta slakteri borde inte få vara kvar. Eller rättare sagt, ägarna till det borde inte få hålla på längre.
Dessa ägare har på olika sätt visat hur man INTE ska bedriva verksamhet, hur man inte bär sig åt som företagare och framför allt, hur man inte bär sig åt med djur.

Dessa personer vill kraftigt utöka denna sin suspekta verksamhet. Jag har verkligen svårt för att se det "härliga" i det.

LIA

Och det är just det som är problemet.

Men det ursäktar väl inte att slakteriet behandlar dessa djur som "skräp".
Hur många bönder åker själva med sina djur till slakteriet, är det vanligt??
Tycker du i så fall också att de är ansvarslösa ?

Jag tror nämligen att folk kommer att fortsätta skicka dit levande hästar utan att själva följa med.
Det tror jag med.
Bättre då att de har en egen box att stå i.
Med tanke på den obefintliga vård som ägarna av knorrevången endast verkar vara förmögna till att ge dessa uppstallde hästar, så vore det nog bättre om de släpptes ut på ett bete i väntan på slakt.

Problemet - som jag ser det - är att det finns människor som glatt sätter sina hästar i andras händer utan att bry sig om vad som händer. På det sättet kan mindre nogräknade plocka till sig hästar från de hästägare som inte orkar ta sitt ansvar och själva ta bort hästen. Istället "fredar de sitt samvete" genom att lämna iväg sitt djur till första bästa som säger rätt saker (det är inte svårt att lista ut vad ägaren vill höga).

Så länge dessa oansvariga hästägare finns, kommer det alltid att finnas problem med hästar som far illa. På slakterier, på vägen till slakterier (i Sverige eller Italien) och i stallar runt om i landet.

Visst kan man ge sig på enstaka individer och företag, men om det börjar bli lönsamt att lämna hästar till slakt och det dessutom börjar bli kännbart att missköta sina djur - DÅ tror jag vi har en början till lösning på problemet.

Om vissa dessutom kunde stiga ner från sina höga hästar och sluta gapa om att det är under en hästägares/-älskares värdighet att lämna sina djur till slakt - ja, då försvinner även den knuten.

Det tror jag med.

Med tanke på den obefintliga vård som ägarna av knorrevången endast verkar vara förmögna till att ge dessa uppstallde hästar, så vore det nog bättre om de släpptes ut på ett bete i väntan på slakt.

Bete kan dom gå under vissa delar av året men hur göra på vintern? Ska dom gå ute i snö o kyla dygnet runt?

Sedan tycker jag att behandlingen av djuren på KV är under all kritik och man får hoppas att dom får ett värdigt slut just i dödsögonblicket!

Jag skulle ALDRIG lämna min häst till slakt och åka hem eller ha hämtning och inte veta hur hon har det innan slutet, ALDRIG!

Men varför inte bojkotta KV och nyttja de andra slakterierna? OK om man får åka långt det måste vara mer reko mot hästarna.

Varför inte beställa hem bil och göra det hemma?

Sedan kan jag tänka mig att personalen gör ett bra jobb i sitt yrkeskunnande men jag förstår inte att personalen accepterar behandlingen innan dess, varför är det ingen som säger ifrån till äg.?
Jag skulle hellre bli arbetslös än att kunna gå och se hur eländigt hästarna har det!

Ni som åker med era hästar och är med till slutet :bow:

Sedan tycker jag myndigheterna är väldigt flata när det gäller sånt här! Varför inte ta i med hårdhandskarna mot sån företagare?

Om vissa dessutom kunde stiga ner från sina höga hästar och sluta gapa om att det är under en hästägares/-älskares värdighet att lämna sina djur till slakt - ja, då försvinner även den knuten.
Ett stort problem som jag ser det, är att de allraflesta hästägare, iallafall de som jag känner och har känt i denna stockholmskommun, under ca 36 år, är att de väljer att ta bort hästen hemma i hagen via nödslakt och därmed måste lämna kroppen till destruktion. Hade möjligheten funnits att ta tillvara köttet så tro jag många hade valt det och därmed hade det kanske funnits mer hästkött att äta så vi slapp importera från USA.
Som hästägare vill man prompt att sin vän ska avsluta sin dagar i lugn hemma-miljö. De som jag vet som kört sin häst till ett slakteri är nog bara en enda som jag kommer på just nu, och hon körde till Slakthusomr på den tiden de tog emot häst där på 80talet.

Bete kan dom gå under vissa delar av året men hur göra på vintern? Ska dom gå ute i snö o kyla dygnet runt?
Nej, det är sant, det funkar ju bara sommartid.

Varför inte beställa hem bil och göra det hemma?

Därför att den möjligheten inte finns i våra trakter längre.
En vän till mig tog hem nödslakten för drygt tre år sedan. Hästen bultades och avblodades och kördes sedan direkt till slakthuset i Helsingborg där köttet togs omhand för livsmedelsproduktion.
Nu har Helsingborgs slakthus bommat igen.

ok då förstår jag.
Men om dom som har råkat ut för att deras hästar har missköts där hade varit med till slutet hade det ju varit det bästa och inget av detta hänt.

Sedan finns det ju alltid dom som bara skickar iväg sina "maskiner" och det är ju därför detta händer då äg. till KV inte tar sitt ansvar.

Antingen får myndigheten lägga ner eller har en riktig koll på vad som händer djuren på dessa företag.

Min ska avlivas hemma och sedan köras för kremering.

Senast ändrad:

Därför att den möjligheten inte finns i våra trakter längre.
Inte i mina heller, men så är det väl i HELA Sverige? EU regler väl.

Men, nu talar du ju om avlivning och kremering/destruktion/nedgrävning.
Den möjligheten finns säkert i hela landet, men det som inte längre finns är möjlighet till avlivning och tillvaratagande av köttet för livsmedelsproduktion.

Tas allt som slaktas på KV tillvara och blir till livsmedel?
Att skicka hästar till sista vilan och slakt görs väl där?
Vi kan beställa s.bil som kommer och hämtar här.

Som hästägare vill man prompt att sin vän ska avsluta sin dagar i lugn hemma-miljö.

Så är det inte för alla, jag ser ingen skillnad för hästen att köra till slakt, veterinärinrättning eller seminspilta.Beställer man tid på morgonen och hästen tas direkt utanför hästslakteriet och man själv är med så är man för den delen ingen dålig hästägare, jag ser till att mina lugna hästar får avsluta sina dagar och jag säkerställer att de slipper stå och vänta eller åka transport utomlands.

Nej, jag vet att det inte är så för dig samt ett gäng andra bukefalister, men jag redogjorde för hur jag resonerar samt de i min omgivning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 559
Senast: in2u
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama