Knorrevångens slakteri bygger ut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Knorrevångens slakteri bygger ut

Ibland händer saker och ting som inte går att förutse och som sinkar slakten, vare sig djur eller personal är robotar.

jaha, så då är det helt i sin ordning att sjuka djur släpps ut i en hage utan vatten, som uppenbarligen lämnts in för omgående slakt, så de ej kan resa sig av utmattning eller för den delen ens äta pga fraktur i käken, djur låses in 5 dygn i sin egen avföring?? Sinkar?? jotack!! :crazy:

Jag är ledsen att göra dig besviken, du vill så gärna ha det till att jag enbart ger Knorrevången ros, det gör jag inte- jag tycker de i vissa fall har misskött sig, men jag tycker inte det ska läggas ner av det som kommit fram hitills.

Vissa fall - vilka "fall" då mer exakt?

Att slaktdjuren inte kan stå på benen när de skall slaktas är det ok då enligt dig?

Du har ju en väldigt "låg" gräns som du själv skrivit! Exakt hur låg?

jaha, så då är det helt i sin ordning att sjuka djur släpps ut i en hage utan vatten, som uppenbarligen lämnts in för omgående slakt, så de ej kan resa sig av utmattning eller för den delen ens äta pga fraktur i käken, djur låses in 5 dygn i sin egen avföring?? Sinkar?? jotack!! :crazy:

Nej, jag tycker inte det är OK.
Och det fanns vatten i hagen, det var bara det att den hästen var i så dåligt skick att den inte kunde ta sig dit- den skulle självklart ha slaktats för länge sedan- eller avlivats, skadorna den hade var ju gamla så den var säkert inte i superskick när den köptes upp.

Jag ville bara förklara på ett trevligt sätt att det på slakterier kan bli produktionsstopp av olika anledningar, det är därför jag alltid beställer tid på morgonen när jag åker in med häst eller någon av mina favvokossor-just för att slippa ev. väntan.

Jag är ledsen att göra dig besviken, du vill så gärna ha det till att jag enbart ger Knorrevången ros, det gör jag inte- jag tycker de i vissa fall har misskött sig, men jag tycker inte det ska läggas ner av det som kommit fram hitills.

Vissa fall - vilka "fall" då mer exakt?

Att slaktdjuren inte kan stå på benen när de skall slaktas är det ok då enligt dig?

Du har ju en väldigt "låg" gräns som du själv skrivit! Exakt hur låg?

Nej, ännu en gång jag tycker inte det är OK, men jag kan försäkra dig om, verkligen försäkra dig, det händer på alla slakterier. Alla. Benbrott, djur som är i dåligt skick, är det stopp så får även de vänta, och nej, för säkerhets skull igen- jag tycker inte det är OK. Men jag tycker inte slakterier ska stänga för den delen.

Tycker du inte att de slakterirna som skållade levande grisar ska stängas?, eller skiter du i det?, det luktar lite som om det är bara Knorrevången du ger dig på, undrar varför??:angel::angel:

Nej, ännu en gång jag tycker inte det är OK, men jag kan försäkra dig om, verkligen försäkra dig, det händer på alla slakterier. Alla. Benbrott, djur som är i dåligt skick, är det stopp så får även de vänta, och nej, för säkerhets skull igen- jag tycker inte det är OK. Men jag tycker inte slakterier ska stänga för den delen.

Tycker du inte att de slakterirna som skållade levande grisar ska stängas?, eller skiter du i det?, det luktar lite som om det är bara Knorrevången du ger dig på, undrar varför??:angel::angel:

Det är hemskt och vidrigt att sånt forfarande får förekomma!! Det finns inte ord för hur oförlåtligt detta är!! Jag vette 17 om inte det ska stänga efter en sådan incident!! Ät mindre kött helt enkelt, så inte efterfrågan blir så stor! Det borde vara obligatoriskt med en vegetarisk dag i veckan!
Även om det är oförlåtligt så är det ett misstag antar jag, men det verkar ju som Knorrevången sätter i system att missköta sig, hur kan man annars bli belagt med djurförbud och få viten kors och tvärs?? Och hur grisar behandlas på Knorrevången vet vi inte ens. Ska det verkligen vara så omöjligt att undvika att djuren lider på detta sätt??

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan du försäkra mig och andra detta? Har du gjort en utredning/läst andra gjorda utredningar om att detta händer på "alla slakterier"?

Sen undrar jag vad hästar med benbrott och som är i "dåligt skick" har att göra på ett slakteri. Djur på slakteri är avsedda att ingå i livsmedelskejan och en veterinär skall besiktiga innan slakt och efter - visst du inte det - om du nu ofa slaktar häst och nöt på slakteri?

Nej jag tycker inte att man stänger ett slakteri för ett misstag - även om det är otäckt. Men om samma misstag ständigt återupprepas trots åtgärder - då ska man stänga slakteriet.

.....och så ditt vanliga trams - "ger mig på Knorrevången". Knorrevången har själva en fenomenal förmåga att ställa till det för sig själva - har inget med mig att göra. Inse det en gång för alla....

Orsaken till att djur har stått inspärrade flera dagar är förmodligen pga att de inte har stått i anslutning till slakten.

Man kan ju både ta in djur för slakt och handla med livdjur, alltså förmedla djur mellan djurägare.
Så om stallet inte är till för slaktdjur utan livdjur får de enligt lag stå där hur länge som helst (givetvis är handel med livdjur inte undantagen djurskyddslagen!).
Det hela står tydligt i L22 (SJVFS 2007:77) som jag länkat till i tidigare inlägg.

3 KAP. HANTERING AV DJUR PÅ SLAKTERIER
Daglig hantering
2 § Djur får inte föras till ett stall som är avsett för slaktdjur, om de inte ska slaktas. Om djuren inte slaktas omedelbart efter ankomsten ska de stallas upp.

5 KAP. HÅLLANDE OCH SKÖTSEL AV DJUR PÅ SLAKTERIER
7 § Djur får stallas upp på slakteri högst en natt. Djur som stallas upp över natten ska slaktas utan dröjsmål följande dag.

Så är djuren väl inne i ett slaktdjursstall så får de stå högst en natt där sedan MÅSTE de avlivas (Undantag så att djuren får stå ytterligare en natt kan utfärdas av SJV i undantagsfall, ex vid stora driftsstörningar som strömavbrott).
Så är det inget slaktdjursstall kan man inte kräva att djuren avlivas efter en natts uppstallning. (Kan hålla med om att det är trist, vi vet ju alla vad djuren är tänkta till, men enligt lag går det inte att kräva slakt...)

Till pjok:
I samma L22 som jag hänvisar till står det:

3 § Djur som har skadats under transporten eller vid ankomsten till slakteriet ska avlivas omedelbart efter ankomsten till slakteriet. Detsamma gäller djur som uppvisar sjukdomstecken samt svaga eller icke avvanda djur.
Djur som är oförmögna att gå eller har svårt att förflytta sig av egen kraft ska avlivas där de befinner sig.
Under förutsättning att djuret stallas upp i ett särskilt utrymme enligt 4 kap. 8 § och att den officiella veterinären vid slakteriet gör bedömningen att uppstallningen inte medför lidande för djuret får kravet på omedelbar avlivning frångås i högst två timmar.

Det betyder att man enbart får dröja med att avliva ett sjukt/skadat djur på slakteriet om veterinären gör den bedömningen att det kan vänta en liten stund. Veterinärerna på slakteriet är som bekant anställda av Livsmedelsverket inte företaget och gör därför en bedömning som inte färgas av pengar!
Så veterinär kan beordra omedelbar avlivning av ett djur om h*n så tycker att det krävs, sedan spelar det ingen roll om det går långsamt i slakten.
Bryter företaget mot detta kommer det sannolikt leda till åtalsanmälan.
Så är det stopp kommer djuret skjutas ändå!

:Till pjok:
I samma L22 som jag hänvisar till står det:

3 § Djur som har skadats under transporten eller vid ankomsten till slakteriet ska avlivas omedelbart efter ankomsten till slakteriet. Detsamma gäller djur som uppvisar sjukdomstecken samt svaga eller icke avvanda djur.
Djur som är oförmögna att gå eller har svårt att förflytta sig av egen kraft ska avlivas där de befinner sig.
Under förutsättning att djuret stallas upp i ett särskilt utrymme enligt 4 kap. 8 § och att den officiella veterinären vid slakteriet gör bedömningen att uppstallningen inte medför lidande för djuret får kravet på omedelbar avlivning frångås i högst två timmar.

Det betyder att man enbart får dröja med att avliva ett sjukt/skadat djur på slakteriet om veterinären gör den bedömningen att det kan vänta en liten stund. Veterinärerna på slakteriet är som bekant anställda av Livsmedelsverket inte företaget och gör därför en bedömning som inte färgas av pengar!
Så veterinär kan beordra omedelbar avlivning av ett djur om h*n så tycker att det krävs, sedan spelar det ingen roll om det går långsamt i slakten.
Bryter företaget mot detta kommer det sannolikt leda till åtalsanmälan.
Så är det stopp kommer djuret skjutas ändå!

Bra skrivet - och det var tydligen precis det som hände när någon privat person slog larm till djurskyddet.

Så fort veterinär kom så bedömde han att hästen (27 årig travare) som inte kunde resa sig - som att den omdelbart skulle avlivas. Inte vänta 3 tim på slakteriägarens läkarbesök för att sedan nödslaktas av slakteriet på slakteriet.

Jodå - jag tror också att detta kommer att leda till en åtalsanmälan.

Läser man sedan Livsmedelsverkets handledning till veterinärer så rimmar den inte så bra med texten du hämtat från sjv....en annan historia..

Jag har kört min häst dit. Otroligt fin service och seriöst bemötande. Kan kan definitivt tänka mig att slakta fler hästar där.

Men jag följer min häst till slutet, är med hela vägen och vill inte vänta utan klarar pappersexersisen, lastar av och sedan faller skottet.

Om man som hästägare skickar iväg hästen och inte tar ansvar spelar det väl sedan ingen roll var hästen hamnar, det är ju knappast Knorrevångens (eller andra slakteriers) problem att man är ett as till hästägare...

Sen undrar jag vad hästar med benbrott och som är i "dåligt skick" har att göra på ett slakteri. Djur på slakteri är avsedda att ingå i livsmedelskejan och en veterinär skall besiktiga innan slakt och efter - visst du inte det - om du nu ofa slaktar häst och nöt på slakteri?

De kan faktiskt bryta benet på vägen dit, eller vid avlastning....få ett horn i sidan osv osv... eller som en av våra tjurar som efter transporten, vid urlastningen, fick nog, rev hela inredningen i djurtransportbilen, stångade sig blodig och gjorde sig av med båda hornen.Sköts med gevär.

Och jo, så ofta har jag varit på slakteri så jag vet att det går faktiskt inte att göra allt sockersött, men det ska vara så bra det går.

Nej jag tycker inte att man stänger ett slakteri för ett misstag - även om det är otäckt. Men om samma misstag ständigt återupprepas trots åtgärder - då ska man stänga slakteriet.

[/B]

Men på ett av slakterien hade det hänt 2 ggr, tycker inte du de ska vara tvingade att stänga?:eek:

Och vet du om att det dör grisar i Sverige i slakttransporterna av stress?? Ska de inte få köra i Sverige??

Faran med att hålla på att kräva stängning av slakterier istället för att försöka komma åt problem med ex vitesföreläggande, är att om flera får stänga igen så har vi det inte längre så förmånligt i Sverige att vi har slakterier som nu, som klarar av att slakta all inhemsk produktion.

Och då kan vi stå som en del andra länder i Europa som är tvingad att köra djuren ur landet för att få dem slaktade och så vill iaf inte jag ha det men du verkar blunda helt för att det problemet faktiskt skulle kunna uppkomma.

Jag har kört min häst dit. Otroligt fin service och seriöst bemötande. Kan kan definitivt tänka mig att slakta fler hästar där.

Men jag följer min häst till slutet, är med hela vägen och vill inte vänta utan klarar pappersexersisen, lastar av och sedan faller skottet.

Om man som hästägare skickar iväg hästen och inte tar ansvar spelar det väl sedan ingen roll var hästen hamnar, det är ju knappast Knorrevångens (eller andra slakteriers) problem att man är ett as till hästägare...

Håller med här.

Och bara för att ett slakteri(lr stall osv.) har bra referenser,"ser" bra ut, så behöver det inte alls stämma. Men då skickar många iväg sina djur till ett sådant ställe för det "sköts ju så bra" enligt "alla". MEN det kan gå lika skitigt till där,när inte djurägare är med.
Så det bästa är nog att boka tid och vara med till slutet så man kan vara helt säker på att det går rätt till. Annars kan man nog inte,oavsett slakteri, vara säker...tyvärr

Är det inte slakteriets ansvar att de tar in för många djur så de ej hinner med?? :confused:

Är det verkligen det det hänger på? Att man inte hinner slakta de hästar man köper in?
Ett tag trodde jag nästan att det var så att man köpte in avdankade gamla travare och lät dem gå på bete för att äta upp sig och därmed betinga ett högre pris vid slakten. Fy på mig för den hemska tanken!:grin:

Är det verkligen det det hänger på? Att man inte hinner slakta de hästar man köper in?
Ett tag trodde jag nästan att det var så att man köpte in avdankade gamla travare och lät dem gå på bete för att äta upp sig och därmed betinga ett högre pris vid slakten. Fy på mig för den hemska tanken!:grin:

IL gav ju iallafall det som förklaring till varför hästarna stått i det utdömda stallet under flera dygn.
Inte så smart heller att släppa ut hästar som ej varken kan äta eller dricka pga av fraktur i käken, i tron att de ska äta upp sig.

De kan faktiskt bryta benet på vägen dit, eller vid avlastning....få ett horn i sidan osv osv... eller som en av våra tjurar som efter transporten, vid urlastningen, fick nog, rev hela inredningen i djurtransportbilen, stångade sig blodig och gjorde sig av med båda hornen.Sköts med gevär.

Och jo, så ofta har jag varit på slakteri så jag vet att det går faktiskt inte att göra allt sockersött, men det ska vara så bra det går.

Du glömde svara på denna fråga:

Hur kan du försäkra mig och andra detta? Har du gjort en utredning/läst andra gjorda utredningar om att detta händer på "alla slakterier"?

Faran med att hålla på att kräva stängning av slakterier istället för att försöka komma åt problem med ex vitesföreläggande, är att om flera får stänga igen så har vi det inte längre så förmånligt i Sverige att vi har slakterier som nu, som klarar av att slakta all inhemsk produktion.

..men snälla rara människa har du inte läst i den länken jag la ut från tidningen Norra skåne, gör även en sökning i Kristianstdsbladet på slakteriet så får du se......

Detta vitesförläggande, påtalande brister, djurförbud och en uppsjö av polisanmälningar från privatpersoner har pågått sedan 2004. Jordbruksverket har lämnat in en polisanmälan mot slakteriet.

Tror du allt detta bara rör sig om någon liten lättjusterad detalj?

IL gav ju iallafall det som förklaring till varför hästarna stått i det utdömda stallet under flera dygn.
Närmare bestämt, 8 dygn! :eek:

Dessutom är det väl så att tjurar, grisar och kor inte är direkt resvana och hanterade som hästar? Jag har rätt lika med noll erfarenhet av "bondgårdsdjur", men jag förstår att det du beskriver med tjuren inte är någon ovanlighet och faktiskt sådant som kan hända även om alla inblandade är både djurvana och gör helt rätt.

Min erfarenhet när det gäller att avliva hästar är att man måste själv vara uppmärksam och ta av sina skygglappar och vara realistisk!
I mina trakter fanns ett slakteri med mycket gott rykte när det gällde att avliva hästar. Däremot så har jag erfarenhet av en nödslaktare som var och gjorde det vidrigaste jag någonsin upplevt när en häst skulle avlivas!
Så det gäller att vara realistisk och ta referenser när man måste ta bort sin älskade häst! Och då inte jämföra sin människovana och hanterade häst med djur som tex det du nämnde, tjurar och sedan bilda sig en uppfattning om huruvida ett slakteri är bra för min hästs sista färd eller inte.

Fö så undrar jag om många dömer ut detta slakteri pga historien i media med hästarna som slaktades när ägarna trodde de skulle komma till en pensionärstillvaro? Och det är ju i så fall att jämföra fel saker med varandra!
Visst, oetiskt av bruden att lura till sig gratishästar, men det är ju automatiskt inte djurplågeri faktiskt.

Dessutom är det väl så att tjurar, grisar och kor inte är direkt resvana och hanterade som hästar? Jag har rätt lika med noll erfarenhet av "bondgårdsdjur", men jag förstår att det du beskriver med tjuren inte är någon ovanlighet och faktiskt sådant som kan hända även om alla inblandade är både djurvana och gör helt rätt.

Min erfarenhet när det gäller att avliva hästar är att man måste själv vara uppmärksam och ta av sina skygglappar och vara realistisk!
I mina trakter fanns ett slakteri med mycket gott rykte när det gällde att avliva hästar. Däremot så har jag erfarenhet av en nödslaktare som var och gjorde det vidrigaste jag någonsin upplevt när en häst skulle avlivas!
Så det gäller att vara realistisk och ta referenser när man måste ta bort sin älskade häst! Och då inte jämföra sin människovana och hanterade häst med djur som tex det du nämnde, tjurar och sedan bilda sig en uppfattning om huruvida ett slakteri är bra för min hästs sista färd eller inte.

Fö så undrar jag om många dömer ut detta slakteri pga historien i media med hästarna som slaktades när ägarna trodde de skulle komma till en pensionärstillvaro? Och det är ju i så fall att jämföra fel saker med varandra!
Visst, oetiskt av bruden att lura till sig gratishästar, men det är ju automatiskt inte djurplågeri faktiskt.

Det här företaget har varit föremål för anmälningar och djurskyddsärenden under flera år så det har inte bara med att göra med de försvunna hästarna. Och återigen har de ju vanvårdat djur som ska avlivas.

Du glömde svara på denna fråga:

Eftersom det bara är du som ältar om denna saken så är det säkert som så att de flesta faktiskt förstår att vissa obehagliga situationer är oundvikliga när det gäller djur som körs till slakt, och som utsätter då vissa djur för mer lidande än vad som är OK,och nej, jag har inte gjort en utredning, och nej, jag har inte läst, men jag har själv sett många obehagliga situationer som man inte vill ska hända på flera slakterier av anledning att jag kört in djur själv.

Dessutom har jag i mitt liv umgåtts med och varit/är vän med flera slaktare, ca 6 st, så, ja, jag kan tvärsäkert säga att det händer olyckor på alla slakterier, men jag tycker inte det för den saken är OK.

http://www.youtube.com/watch?v=zhlhSQ5z4V4&feature=related

Varsegod, en obehaglig länk, det finns många fler- jag hoppas du gör som jag, tvingar dig att titta- då kanske det blir slut med allt gnissel från din sida om att stänga svenska slakterier såfort det händer något hemskt, och nej, jag tycker inte det är OK när det sker, men alternativet, utomlands, får mig att darra av rädsla, gråta av vanmakt och faktiskt undra hur någon, som du här, kan lite indirekt kan tycka detta är ett bättre alternativ än Knorrevången, men jag tycker Knorrevången ska rätta sina brister.

Såja, dax för den fråga av mig du inte svarat på: Tycker du slakteriet som skållat grisar levande två gånger ska stängas, och en fråga till, varför är du inte särskilt upprörd över det slakteriet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Livsmedelsverket åtalsanmäler Knorrevången Slakt AB i Glimåkra för brott mot djurskyddslagen. Orsaken är bristfällig bedövning av en...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Knorrevångens slakteri AB i Glimåkra ska bygga ut. Slakteriet köper 5 000 kvadratmeter mark av kommunen för 75 000 kronor.... Källa /...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 559
Senast: in2u
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Slakteriet Knorrevången i Glimåkra har en ny strid att utkämpa. Nu är det Livsmedelsverket som hotar med rättsliga åtgärder. ... Källa...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama