MittNyaJag

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det tyska barnvagnsmärket Knorr?
Vi har blivit lite nyfikna på en vagn från dem men det skulle vara intressant att veta något mer om hållbarhet, prisvärdhet osv...

Jag har googlat som en tok men om jag väl hittar någonting så är det disskutionstrådar från andra forum, från typ 2004...

Finns det någon svensk ÅF? Jag har bara hittat tyska... Vilket i sig inte är något problem, men det hade ju varit trevligt att provputta på vagnen...

Så här ser den ut, med reservation för färgvalet.
(Behöver jag tillägga att stålarbetande sambon blev aldeles till sig, en vagn i aluminium, av ett märke som består av första hälften av hans efternamn. :D)

803-86.jpg

Sv: Knorr.

Har ingen "vanlig" vagn längre utan kör en sulky från KNorr och är hur nöjd som helst! Kunde inte gjort ett bättre val, är väl så med tyska saker, kvalitet!
Körde en Carena innan som vi var jättenöjda med, kombivagn men när vi bytte bil och jag började känna att vagnen var lite väl klumpg in och ut i bilen så bestämde vi oss för att byta.
Letade länge efter en begagnad sluky som skulle fällas ihop enkelt och ta liten plats men ändå vara skön och med liggläge för vår son. Trodde ju aldrig jag skulle hitta en. Visst fanns det nya men att lägga ut över 2k kändes inte ok eftersom sonen nog inte sitter i vagn så länge till.
Hittade denna på blocket och ringde direkt och sa att jag kommer nu och kollar om det är ok och är det fin får ni 400:- (de begärde 500) och i andra änden svarade säljaren det är lugnt kom nu du får den för 400.
Åkte dit och blev så glad, det var allt jag ville ha. Lätt, smidig att köra och superenkel att fälla ihop och tar näst intill ingen plats!

Kan bara säga gott om Knorr :-)

Kan tillägga att här i mina hemtrakter är det många mammor som kör knorr och då mest modellen Nizza och de verkar ju fungera bra de med :-)

Men någon svensk sida känner jag dessvärre inte till, bara deras www.kidsroom.de

Jag tror att den har bytt namn till Cango i Sverige, det är nog därför du inte hittat något om nyare modeller.
Jag har inte haft någon sådan, men min syster har en och hon verkar rätt nöjd.

Jag tror att den har bytt namn till Cango i Sverige, det är nog därför du inte hittat något om nyare modeller.
Jag har inte haft någon sådan, men min syster har en och hon verkar rätt nöjd.
Ja, så är det ju! Cango heter de.

Aha, då får jag googla om... :)

Men är det "samma" vagn, bara att namnet skiljer?

Det hade ju varit coolare med en vagn som heter knorr... :angel:

Måtten på vagnen vi funderar på;
# Weight: 13,4 kg (as sport stroller)
# Weight: 15,5 kg (incl. Carrying bag)
# Measures lying area: 89 x 33 cm
# Depth of seat: 24 cm
# Height backrest: 45 cm
# Height handlebar: variable till 112 cm
# Measures folded: l 85 x b 50 x h 48 cm
# Measures built-on: l 106 x b 40 x h 105 cm

Hur står de sig jämfört med andra vagnar?
Jag ska kolla själv, men Emmaljunga har krånglat till sin sida så det tar en halvtimme för mig att öppna den och jag har städat bort min briokatalog... :angel:

Utifall någon har lust... :D;)

Vi har en Cango Nizza Highline 07
Cango är som sagt i tråden det svenska namnet på Knorr, men typ samma vagnar. (Vanligtvis billigare att beställa från Tyskland och då få en som heter Knorr :p)

Så här med facit i hand skulle jag inte köpt denna vagnen, inte för att den är dålig, men för att den är tung, lite klumpig och bökig i allmänhet. Den har sina plus också. Ska försöka spalta upp

nizzahighline-choklad.jpg

Fördelar
Vändbart och ställbart handtag
Enkel att fälla ihop
Snygg att titta på (vi har en chokladbrun och den är :love:)
Fullt liggläge på sittdelen
Smidigt regnskydd
Helt okej pris

Nackdelar
Tar stor plats ihopfälld (imho)
Tung
Klumpig, känns bred
Liggdelen är kort
Sufletten är rätt instabil (vi har använt vår vagn 5 månader nu och det känns som om den kommer krascha när som helst).

Det finns en ny cango modell som är trehjulig och känns betydligt mindre och mer lättmanövrerad,som jag skulle kunna tänka mig, men i slutändan väntar vi nog tills det är dags för sittvagn, alternativt köper en schysst sittvagn med fullt liggläge. Vår 5-månaders tös använder sittdelen som liggvagn i nuläget. Hon är inte ovanligt lång eller stor för sin ålder, men liggdelen har på senare veckor börjat bli riktigt tajt.

Det jag skulle önska i en vagn är
Större liggdel
Tar mindre plats ihopfälld
Lättare
Smidigare/mer lättmanöverad

Jag skulle däremot aldrig vilja vara utan de fördelar som finns med cangon, men de finns ju med andra vagnar också, som inte har cangons nackdelar.. :)

Senast ändrad:

Vi har haft en cango nizza -06 till dottern. Har varit väldigt nöjda med den! Enda nackdelen tycker vi är en ganska kort liggdel (ffa ryggstöd), hon är 2 år nu och kan fortfarande använda den, men det är på håret. Jag tyckte det var mycket vagn för relativt lite pengar. Klumpiga tycker jag nästan alla kombivagnar är, vi köpte en smidig sulky (med fullt liggläge) då dottern var ett halvår. Bra som komplement när man går i affärer osv. Men till promenader använde vi då fortfarande cangon. Nu har vi istället köpt en crecsent compact sulky, cangon används fortfarande som extra vagn hemma hos mina föräldrar.

*kl*

Ja, det verkar vara ligglängden (på sittdelen) som kan vara kort.

Jag jämförde mot emmaljungas citycross, som annars är ett alternativ, och där "vinner" knorren i ihopfälld storlek (vilket är ovesäntligt då vi båda har stora bilar).
Liggdelen på Knorren är längre än emmaljungan men ungefär samma bredd.
Om man däremot ser till ligglängd på sittdelen så verkar knorren vara nästan 20 cm kortare? Fast, det kanske är jag som tänker galet, det måttet fick jag fram genom att lägga ihop "# Depth of seat: 24 cm
# Height backrest: 45 cm" och man kanske måste lägga till den delen där ungen har fötterna oxå! :idea:

Äsch, det blir nog bra. Får vi inte köpa en till vagn då. Prisskillnaden mellan Emmaljungan och knorren lär ju vara ett par-tre billigare vagnar... :)

Liggdelen i sig är också bland de kortare, och tänkte man sig använda liggvagn länge med ett normalstort barn kan det bli lite svårt, vet att jag läst detta på fler håll så förhoppningsvis är det inte bara jag med problemet, däremot funkar sittdelen som liggdel om man bonar om ordentligt även nu när plutt är liten (5 månader, har använt sittdelen sen strax efter 4 månader)..

Jag upplever Cangon som stor ihopfälld, kanske inte på bredd och höjd direkt, men längden. Det känns som om den tar upp hela vårt bagegeutrymme (ford mondeo combi) :/ Har inget att jämföra med.

Fast liggdelen på den vagn jag nämnt ovan verkar vara 89 cm lång, liggdelen på omnämnda emmaljunga tror jag var 75 cm eller nått... om jag nu inte gått vilse bland alla mått... :angel:

Annars får vi väl hoppas att bebis tar efter mig och inte sambon och blir en liten bebis som får plats! ;)

Jaja, det får väl visa sig. Det är långt kvar innan vi behöver någon vagn, vi kanske hinner ändra oss. :D

Jag hade aldrig mitt barn i cango nizzan vi köpte :-o sålde den direkt, klumpig sak vi fick som jag HATADE att trycka framför mig när vi provade den :-(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka