Knoppning?

LadyCovergirl

Trådstartare
Brukar ni knoppa era pållar när ni startar fälttävlan? Varför/varför inte?
Jag är ju uppfostrad som så att man har knoppat på dressyrtävlingar. Cinna är bajsful i knoppar så hoppning tävlar hon utan knoppar. Men hur gör man då på fälttävlan? Manen blir ju fult lockig efter knopparna och det hinner knappast släta ut sig på 30 minuter mellan dressyr och hoppning.
Ska man då strunta i att knoppa öht?

Sv: Knoppning?

Jag knoppar alltid till dressyren, tycker att det ser sunkigt ut utan knoppar.
Låter knopparna sitta i till hoppningen.
Till terrängen tar jag ur dem (så jag har ngt att hålla i ;))

Är det lång tävling med hoppning sista dagen knoppar man ju till vet.bes. och sen sitter de i i hoppningen åxå.

Jo, till dressyr tycker jag också att det ska vara knoppat. Men Cinna är riktigt ful i knoppar så då måste vi ta ur dem till hoppningen. Annars blir det inga foton på banhoppningen :rofl: Fåfänga, nääää :p

Till terrängen ska knopparna definitivt ur. Inte för att man kanske behöver så mkt att hålla i när hindren är 70 cm höga men ändå :)

Nu lär det ju dröja till det blir 3-dagars med vet.besiktning innan hoppningen.

Äh, verkar jobbigt att ta ut dem ju....man brukar ha fullt upp på den där halvtimmen ändå.

Tja, min pålle har iaf förut gärna hoppat ut på nedhopp - så då kan det vara bra med ngt att hålla i även i debutant. Man vet aldrig när man hamnar i en sån situation...

Knoppar alltid till dressyren och har kvar dem under hoppningen också. Brukar ta ut dem till terrängen, enda undantaget var Tranemo där man knappt hann ställa in hästen i boxen en stund innan det var dax för terrängen igen, då fick han ha kvar knopparna (han ser så fjollig och bögig ut i krullig man :o )

Känner jag Cinna rätt så har hon skakat ur iaf 4-5 knoppar på väg ut från dressyrbanan. Hon har någon särskild knyck på nacken så man får knoppa ungefär 2 minuter innan ritten. Annars är alla knopparna puts väck ;)
Vi får väl se. Första starten kanske det är fullt upp med att sadla upp med hoppsadeln, ta på benskydd, byta träns och sånt. Men till andra gången kommer jag hem och då blir det ordning på torpet :D

Jo, knopparna ska ju bort till terrängen i vilket fall som helst. Annars får hon väl hålla i förbygeln :p

Som en älg i knoppar :idea:

Det är mkt nytt som ska läras in nu. Men Cinna är anmäld och lag är anmält så nu blir det iaf av :D
Har snart läst ut TR IV så nu kan jag alla regler också. (Jepp, TR-nörd ut i fingerspetsarna :angel: )

Gräslig med andra ord. :p

Det går nog bra ska du se. Annars går det alltid att fråga någon på plats. FT-folk är ett trevligt folk och alla hjälper alla.

Det löser sig nog, jag brukar ha TR med mig på tävlingarna. Jag är inte rädd för att fråga saker heller. Jag är inte med på första tävlingen men på andra och tredje iaf. Jennifer får väl vara biträdande lagledare första omgången ;)

Jag gjorde inte när jag tävlade debutant på min ponny.. för det första hade han 40 cm lång man, alltså måste man gå upp 2 timmar tidigare bara för att knoppa, och sen drar han ändån upp hälften i transporten :smirk: men nu när han har kort man får man väl ta sig i kragen och få till några knoppar.. :p

Men vad hände med generna under de där åtta åren emellan dem, hennes syster var jättefin i flätor? ;)

Magie-Noir? Cinna klär inte i knoppar och hon gillar inte heller att ha håret sådär krumelurponnyfjollat :p Det är knappt hon står ut under ett dressyrprogram på några minuter :D
Jag har bilder på Cinna i knoppar men hon är så ful att de inte finns ute på nätet, vad jag vet iaf ;) Eller, det finns några hoppbilder (stilhoppningstrams) på henne i knoppar men de är ju mest framifrån så då syns inte åsnigheten.

Cinna kan man möjligen fläta på morgonen men knopparna fixas inte förrän precis innan start. Dock föredrar jag isf att fläta Cinna i släpet väl framme på tävlingsplatsen. Där står hon hyfsat stilla. (Som skrivet, hon gillar inte att knoppas och hemma i skötselspiltan går hon runt, runt, runt och slår med frambenen :rofl: )

Magie Noire var ju krumelurponny också när nöden krävde, hon gick iaf div 1. :D Tyvärr är det ju hundra år sen och jag har ingen scanner annars kunde jag visat bilder.

Cinna har varit krumelurponny med mig tre gånger, med tre placeringar :o Hur det gick till förstod jag inte då, jag var superarg eftersom ritterna kändes urkassa.
Sen gick faktiskt Cinna några krumlurtävlingar hösten 2005 med en annan tjej. Det gick bra och det blev en lagseger och en lagtredjeplats där.
Cinna har alltså bara krumelurat för att klubben ska få lag. Men nu ska hon nog till Boxholm 22 april, bara lokalt dock. Lite uppvärmning inför fälttävlansdebuten 29 april :D
(Lite surt att det inte finns ngn regional hoppning eller dressyr i april förutom gårdagens hoppning i Mjölby och en i Mantorp där de bara har LB-LB. Östergötland, Sörmland och Örebro handlar det om. Sen är det typ 4-5 tävlingar per helg i maj. Jay :mad: )

Magie-Noir är knoppad på bilden på Aramennoc ;) Dock ser hon lite uttråkad ut. Där är hon ju brun också, hon ska tydligen ha blivit skimmel sedan.
brolotens_magie_noir.jpg

Den bilden har jag aldrig sett. Det märkliga är dock att det bör ha varit från när jag själv hade henne, vad jag vet tävlades hon inte sen. Dessutom ser det ut som min gamla Stübbensadel. :D
Hm, kan det ha varit från kvalitets månne?

F ö är felstavningen förskräcklig, i tävlingsregistret är hon rättstavad. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 215
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst