"Knoppa" shettis?

G

Gatsby

Till er som tävlar shettis: Brukar ni "knoppa" manen något/alla momenten i körtävling? Eller har man manen utsläppt?

Sv: "Knoppa" shettis?

i dressyr o precision knoppar jag luggen, eller det blir en rätt stor knopp då han har en massa lugg, men jag gör den lite mer "hängande" så att det inte bara blir en stor bulle. manen flätar jag en sk "ardennerfläta" för att få den att hålla fuktar jag manen innan jag flätar och sprayar sedan med hårspray :)
det ser klart prydligare ut om man flätar manen i dressyr o precision, även om det är en tjock bångstyrig shettisman!
i maraton knoppar jag bara luggen och låter manen vara utsläppt, flätar även svansen då.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för dina tips! Det verkar bra att göra som du gjort! Men jag har ett problem till som kompicerar det hela: Min shettis går tillsammans med mitt 2-åriga halvblod och de leker otroligt mycket, vilket är jättebra. Det som dock inte är så bra med det är att den stora hästen BITIT AV MANEN på shettisen från nacken ner till mitten av halsen. :mad: Där är manen ca 1 dm lång och jättetjock så att det bara ser ut som ett rufs rakt upp. Den andra halvan av manen, ner mot manken är lång, ca 30 cm. Och han ser givetvis inte riktigt klok ut! :cry: Är det någon som han tips på hur jag kan snygga till honom på tävling?

Jag gör en knopp i luggen, eller två då jag körde med skygglappshuvudlag för att få en på varje sida liksom...Manen flätar jag i ardennerfläta på dressyr och precision. På maraton brukar jag fläta manen som man gör när man ska knoppa men jag viker bara in dom. Det är för att lufta halsen lite på han för på sommaren när det är varmt blir han jättesvettig på halsen på "mansidan"!

Men lina, vad använder du för spray? Hur funkar det? Jag har inte vågat prova men skulle ju vilja ha nåt som får flätan att hålla över en timme...

vanlig hårspray som man köper på vilken affär som helst :) fast jag brukar faktiskt tvätta ur det när tävlingen är över ... men har inte hööks kommit med nån "gele" för manar? kommer inte riktigt ihåg men nått sånt var det, kanske värt att prova!?

och till gatsby .. det går inte att göra en ardennerfläta av det endå? du får se till att fläta hårt ( o spraya med hårspray :p) eller så gör du knoppar av den kortare manen och "knoppliknande" av den längre, bara så du får bort manen och det ser lite prydligare ut ..

Jag gjorde en liten specialare förut. Jag gjorde stående toffsar rak upp längs med mankammen. Sen tejpade jag första toffsen, satte ihop den med andra toffsen och tejpade, satte ihop det med nästa toffs och tejpade osv. Med eltejp såklart! Det blev rätt häftigt och satt riktigt bra! Fast en fläta är ju snyggare om man får den att hålla. men den toffsgrejjen funkar nog utan problem på sin hästs sönderätna man också!

Nora skrev:
Men lina, vad använder du för spray? Hur funkar det? Jag har inte vågat prova men skulle ju vilja ha nåt som får flätan att hålla över en timme...

Jag har använt vanlig hårgelé när jag flätat motsträviga manar. Då tog jag en klick gelé på varje tofs innan jag flätade (knoppade) och det gjorde att det hela höll betydligt bättre. Men då är det förstås läge att tvätta ur manen efter tävlingen!

Tack för tipsen! Det med tofsarna borde gå att få snyggt även på söndertuggad man. :) Jag provar både fläta och tofsar och återkommer!

Brukade fläta en ardennerfläta i manen & i pannluggen en vanlig fläta. Fint och stiligt. :)

Jag har provat att fläta på olika sätt nu. Det snyggaste blir ardennerfläta förstärkt med extra gummisnoddar på den söndertuggade delen. Det blev riktigt tjusigt!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 823
Senast: Hedinn
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
440
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka