Knoppa lång man?

Sv: Knoppa lång man?

Kl

Detta kan ju också vara ett alternativ? Har sett det gjort med flera rutor också men det är kanske svårt att få till snyggt? Halsen syns ju dåligt iofs om man vill visa den.
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=274378

Det där är ganska lätt. Så här såg min ut vid första försöket samtidigt som sambon borstade, sadlade och tränsade. Tog ca 40 min inkl lite pauser.

29473201.jpg

Senast ändrad:

Undrar om jag kunde få all man att ligga på en sida, vill ju ha i alla fall ena sidan av halsen fri...

Fin, men hur får du rutorna att hålla sig under ridning? Jag har provat detta på araben och det blir snyggt och så, men efter lite ridning börjar rutorna ändra form :(

Jag lyckades inte göra en ponnyfläta på henne heller, inte ens med toffsar i, måste göra något fel... mycket irriterande. Speciellt när du visade den där bilden, riktigt snyggt!

Hihi, nej jag skojjade bara lite :o jag tror inte de påpekar sådant.

Men jag trodde att man skulle ha manen "ur vägen" iallafall, men det kanske inte är så? I vilket fall så är det ju ändå ett helhetsintryck man gör på domaren, och en lång arabman som hänger och slänger kanske inte uppskattas direkt? Sen så ser man ju inte nacken alls på den sidan manen hänger, och det är ju synd.

Senast ändrad:

Jag hade gjort flätor som jag rullade upp och gjorde liggande knoppar av. Om ytterdelen av flätan blir tunn och därmed jobbig att rulla kan man vika den en gång och sen rulla ifrån mitten.

förlåt men är inte själva poängen med att fläta/knoppa manen på dressyrhästar att man ska kunna se halsen och nacken liksom...!?
det är så jag är uppväxt med...
alltså oavsett ras ska den inte ha manen hängandes ner äver hela halsen alls...
min lilla unghingst på ett år har redan 30-40 cm tjock tjock man på båda sidor om halsen, och han kommer behöva få flätor på båda sidorna, OM vi kommer till dressyrbanora då!

Fast 30 cm är ju inte så speciellt lång man, en del dressyrhästar som jag
har knoppat har haft ca. 25 cm lång man, just för att knopparna ska bli fina. :)

*kl*

hoppar in här då detta var en väldigt intressant tråd :)
Det där med tofs, fläta, tofs, fläta osv. var ju hur smart som helst! Ska testa detta snart och se om det går på den här manen:
ett test jag hade i hörstars för och få över manen på en och samma sida, vilket misslyckades..

När jag tävlade dressyr körde jag i början på ponnyfläta med maaassor med hårspray i för att den skulle sitta :D här är det utan spray och en bit in på träningspasset så man ser hur den är påväg att lösas upp..
IMG_5641.jpg

sen orkade jag inte med det och körde med fisknät..
en annan grejj jag testade hemma var att fläta över bara ena sidan, så han får i alla fall en hel "blank" sida från manen:

pannluggen behåller jag alltid utsläppt på tävlingar

När jag flätar manen på herrn så blir det nästan alltid ardennerfläta/ponnyfläta, fast den blir liggandes ner på halsen. Lite svårt blir det ändå att göra någonting med hans man då han har EXTREMT lång man och den är oroligt tjock :o Men ja, ardennerfläta it is :)

Slänger in en bild på trasslet när det är utrett, liiite jobbigt är det :crazy:
071.jpg

*delvis knapplån*

Så många fina flätningar, vill bara rusa ut till min hårboll och göra henne fin på direkten! :) Hon har en man som är någon halvmeter lång, och supertjock. Nu tävlar vi inte, åtminstone inte än, men jag vill gärna hitta på kreativa saker med hennes vackra hårsvall.
Ett problem är pannluggen, som är galet tjock och räcker henne till mulen. Jag vill så gärna behålla den som den är, men upplever att hon tycker den är irriterande när jag rider, så jag flätar den. Ursäkta ett litet trådkap, men det vore kul att även se exempel på vad man kan hitta på med en vildvuxen pannlugg... :angel:

När jag flätar manen på herrn så blir det nästan alltid ardennerfläta/ponnyfläta, fast den blir liggandes ner på halsen. Lite svårt blir det ändå att göra någonting med hans man då han har EXTREMT lång man och den är oroligt tjock :o Men ja, ardennerfläta it is :)

Slänger in en bild på trasslet när det är utrett, liiite jobbigt är det :crazy:
071.jpg

Ok, det där var något av den vackraste jag någonsin sett på fyra ben! :love::love::love: Jisses!!!

på vissa dressyrpass flätar jag för att enklare kunna avgöra ställningen i nacken och så, ibland sätter jag upp manen för att ens komma åt halsen med ryktborsten då man har andra handen upptagen med ryktskrapan :D

provade med en knopp på pannluggen, blev bara en stor, ful boll :o
inbakad fläta med antingen hängande ner längst med nosryggen eller invikt bör du kanske testa? När jag använder mig av flugluva (längesen jag behövde nu) gör jag alltid en inbakad fläta och sen viker in den under och plattar till :D

Of topic men måste lägga mig i! Super fina frissyrer!!

GREJT! Såna bilder behöver jag se! Och läsa bra tips...
Var sätter du gummibandet? I själva flätan eller i den "nya" slingan som ska in i flätan? (Förstår du vad jag menar?)

Jag har en del att göra med den här manen...
30707545.jpg

(På bilden smutsig, sliten och ovårdad.)

Tack, han är min lilla drömprins :love: Fast dessvärre är han såld och åker till helgen :cry:

Sry för trådkap :angel:

Oj shit! Där snackar vi man och vilken supervacker häst :love: Jag vet inte vart jag ska ta vägen, han är ju perfekt! Så vit man men ändå så mörk i övrigt :love:

Nä, det var ju inte fy skam! :D Kanske kommer att lyckas knoppa manen på arabdamen iallafall då!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka