Knoppa lång man?

Sv: Knoppa lång man?

Låter faktiskt som något som skulle funka för oss, tack för svaret!! :D

som anna har skrivit så tävlar jag med "ardenner-fläta". Har även experimenterat och provat annat:

023.jpg

016.jpg

tom pannluggen fick ett litet fisknät haha :D
017.jpg

om jag behöver få undan manen men inte orkar lägga ner så mkt energi gör jag bara ca 4-5 pippi-lott flätor rakt ner o fäster med gummiband halvvägs.

Jag har även provat o göra två ardennerflätor på varsin sida om mankammen på extrekt envisa eller tjocka manar o det kan bli rätt bra det med bara man får benan rak.

rolig idé med och köra fisknät på pannluggen :D

*kl*

idag provade jag tofs, man, tofs osv. Blev bättre, men ska nog köra en på varje sida då han har så tjock man (speciellt nu med vinterpälsen i manen)
nu står det lite tuppkamm på honom, ska jag vara nogrann så vattenkammar jag ner den och får in den i flätan :)

men så här tyckte Affe om flätan :D

sen efter 3 min ruskade han på hela huvudet, halsen så flätan nopprades ut..

Tack, han är min lilla drömprins :love: Fast dessvärre är han såld och åker till helgen :cry:

Sry för trådkap :angel:

Tråkigt att du ska skiljas från honom! Jag vet hur det känns, jag håller precis på att sälja min första häst, något jag aldrig trodde jag skulle göra!

Slut på kapandet! ;)

Jag gjorde en ardennerfläta på min dam idag, vart ju inspirerad av tråden. Det blev sisådär, vi var otåliga båda två...

Mina ponnyer har väldigt tjock och lång man och därtill ganska kort överlinje när de bara "står normalt", så när de kommer på tömmen och länger överlinjen dras de flesta flätor isär till ett stort spret :grin: Helst går flätan sönder precis när man ska in på dressyrbanan, så man varken hitter göra om eller ta ur den :o

Jag har provat många varianter på inbakad fläta.... Det som blir klart mest hållbart är om man gör en inbakad "uppepå" mankammen på samma sätt som man flätar svansen. Man kammar hela manen bakåt längs mankammen. Så tar man små, smala tåtar från båda sidor och flätar ihop till en hård inbakad fläta, men man låter större delar av manen liksom ligga längs mankammen innanför flätan. Mot slutet av halsen där manen är tunnare så tar man tofsarna från hela bredden på mankammen och låter den glida ner mot ena sidan, så slutet av flätan blir som man normalt gör en ardennerfläta.

Shit vad svårt att förklara i text, var det nån som fattade hur jag menar? :rofl:

nä tyvärr. jag har bara dressyrbilder från början av säsongen, med en massa misslyckade flätor :rofl:

Här är en annan variant som jag provade, som var hyfsat hållbar (på ena ponnyn och blev katastrof på den andra :rofl:) Jag gjorde först en massa vanliga flätor i manen, som när man ska knoppa. Sedan flätade jag ihop dem till en ardennerfläta - istället för att ta en ny tofs så tog jag en fläta.

plupps3.jpg
Nikolina.jpg

manen utsläppt ser ut såhär

nikolina.jpg

smart! håller det bättre om hästen ruskar på sig? (som dom nästan alltid gör när man har flätat dom..:grin:)
men vilket projekt! fast det är klart, är det tävling så är det! :)

Här är en sån "uppe-på-fläta" som jag försökte beskriva, fast att den här blev aldeles för lös. Lite tuppkamsvarning :D

flyinge1.jpg

Här har min tjej en vanlig ponnyfläta och en knopp i pannluggen! Manen räcker ungefär ner till bogen och den är jättetjock:laugh:
30770093.jpg

När jag flätar manen på herrn så blir det nästan alltid ardennerfläta/ponnyfläta, fast den blir liggandes ner på halsen. Lite svårt blir det ändå att göra någonting med hans man då han har EXTREMT lång man och den är oroligt tjock :o Men ja, ardennerfläta it is :)

Slänger in en bild på trasslet när det är utrett, liiite jobbigt är det :crazy:
071.jpg

Jag har också gått på Bollerup! Visst är det väll Udd på den bilden?
En riktig läckerbit! :love: Alltid varit! ;)

KL

På tal om långa manar... Måste bara slänga in ett par bilder på unghästen (-08) jag fick hem igår. Undrar hur lång manen kommer att bli egentligen:angel:.

Är ju tänkt att han ska bli dressyrhäst, så jag får väl komma på något bra sätt att fläta så småningom!

P4130427.jpg

P4130426.jpg

Oj vilken cool fisknätsfläta! Riktigt snygg när hästen är så ljus och har svart man *dregglar*
Blir ju avundsjuk när jag ser hur bra ni lyckas! Jag har nu provat både ardennerfläta= flätan vänder sig så att undersidan kommer upp typ, vid nacken iallafall, och så har jag provat fiskbensfläta som inte höll i 3 sekunder ens... så imorgon ska jag knoppa... Det måste funka annars vet jag inte vad jag ska ta mig till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka