Knoppa lång man?

Scandi

Trådstartare
Jag har funderingar på att börja tävla min medryttarhäst, ett smäckert arabsto i LB och även LA:1. Men hon har en lång fin man, och jag vet inte hur jag ska göra med den?!

Självklart får jag inte klippa den, och skulle heller inte vilja göra det. Det hade varit mest estetiskt tillfredställande att få till stående knoppar på henne. Så, hur gör man med långa manar?

Någon som har haft ett liknande problem och hur har ni löst det? Visa gärna bilder!

MvH en förvirrad och ej tävlingsvan ryttare.

Sv: Knoppa lång man?

Jag har försökt men den ligger inte kvar och gör den det blir det ändå så fult vid nacken... vet inte hur jag ska göra för att få det bra, men det kanske bara är att träna på att göra en varenda gång jag ska rida helt enkelt. Funderar på att göra en fiskbensfläta av hela manen istället... dela upp manen i två och fläta den som man gör med svansen ungefär, det är jag ju bra på iallafall, undrar om det fungerar?

Senast ändrad:

Ponnyfläta och förstårk den i början vid nacken med tofsat. Dvs fläta 2-3 "gånger" och sätt tofs. Forstätt fläta och sätt tofs.

Dvs, fläta, tofs, fläta, tofs, fläta, tofs. osv....

28432459.jpg

28414344.jpg

Åh smart, det kommer göra det hela mycket lättare för mig. Tack!

Men om man skulle vilja knoppa, tror ni det skulle kunna bli snyggt att göra massvis med små, små flätor och på så vis få dem till knoppar? :I För det hade varit kul att få till en "större" nacke på henne.

Åh smart, det kommer göra det hela mycket lättare för mig. Tack!

Men om man skulle vilja knoppa, tror ni det skulle kunna bli snyggt att göra massvis med små, små flätor och på så vis få dem till knoppar? :I För det hade varit kul att få till en "större" nacke på henne.

Nu hade ju min ganska tjock man men ändå inte. Utan som en oryckt ponnyman. Han knoppade jag och det såg rent ut sagt för djävligt ut:/ Och med 324 knoppar är det inte heller snyggt. Och inte tror jag hästen får mer nacke. Vill man få ett kraftigate uttryck ska du ha få och tjocka knoppar. Du får testa och lägga in bilder å se vad domaren buke säger;)

Det ska jag göra! Hoppas jag inte blir helt sågad :D och att något av försöken duger! Hon älskar när man pillar med manen, så hon kommer nog inte misstycka i alla fall, även om jag får stå i timmar och kämpa haha.
Återkommer imorgon med bilder förhoppningsvis.

Senast ändrad:

Haha, men vad säger dressyrdomaren då? :eek:
I protokollet: Ovårdad häst, borde knoppas, avdrag. xP

Haha, men vad säger dressyrdomaren då? :eek:
I protokollet: Ovårdad häst, borde knoppas, avdrag. xP

Men så kan de inte säga va? Vad jag har förstått (ej insatt i dressyr så mkt) så får domaren inte kommentera hästens utseende. Detta gäller så länge hästen inte kommer in lerig, dvs skadligt ovårdad. Eller? :crazy::eek:

jag har gjort knoppar av en man som BÅDE var tjock och lååååång (täckte hela halsen). tror knopparna hade blivit mkt snyggare om manen inte var så pass tjock, var min gamle islänning jag knoppade :P :banana: :banana:

Hoppar på tråden, har samma problem...

Gällande din medryttarhäst tycker jag att du ska tävla i "fläta" som MaRomer. Tycker att det är väldigt fint! Har en kompis som tävlar dressyr med PRE med sån fläta. Sök på användarnamn Panaccea så hittar du fler bilder på snygga flätor. Har snott en bild här från hennes photobucket :o :D

Ska visa min Welsh Mountain på treårstest i början på Maj. En del av mig vill helst ha en kort välfriserad dressyrponny-man men funderar på att visa honom även på utställningar. Är lite osäker på om man kan visa i fläta på treårs eftersom den i större utsträckning ändrar överlinjen än knoppar. Någon som har någon idé?

Jag hade flätat, om inte domarna kan se riktiga överlinjen trots flätan så borde
man kanske se sig om efter nya domare, eller att domarna ser sig efter bättre glasögon. :idea:

Ponnyfläta och förstårk den i början vid nacken med tofsat. Dvs fläta 2-3 "gånger" och sätt tofs. Forstätt fläta och sätt tofs.

Dvs, fläta, tofs, fläta, tofs, fläta, tofs. osv....

Vilket bra tips! Det ska jag prova nästa gång jag tävlar med kallblodet. Brukar göra vanlig ponny/ardennerfläta men den går alltid upp i alla fall delvis förr eller senare:mad:, trots att jag blöter den före jag flätar, inte använder pälsglans 2 veckor före o.s.v. Dessutom blir den ojämn. Hästen har dessutom megatjock man som ligger på bägge sidor om halsen, så jag måste göra 2 flätor:grin:.
sluthlsning.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 850
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka