K

Kikkilina

Hej.! Min häst har "knölar" på ryggen, Jag vet inte vad jag ska göra längre.! Har testat alla slags sadelunderlägg, rådjurskinn m.m, bytt foder, bytt schabrak efter varje pass.! Någon som vet vad man ska göra?? Skulle bli jätte glad för lite hjälp..! Han har absolut inte ont av dom.!

Tack Kristina

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Knölar"

överskott av protin tror jag inte att det är.! Vi har bra hö, har annalys. Just när vi tvättat hans schabrak har vi ett "mildare" tvättmedel pga just "knölarna"
Blir inte klok på det här:confused:

MVH Kikki

min häst fick svamp... det började som knölar just i sadelläget, sen lossnade knölarn med hår o allt.. o sen spred sig det..
Blä!!
Men är det svamp är det lätt o bota!!:)

hmmm... min häst har en liiiiiiiiten liiiiten knöl vid sidan av manken i sadelläget... käns som en liten svullnad eller insektsbett, men det är ju liksom vinter.... han har inte heller ont, men jag undrar vad det kan vara....

Hej tjejen!

Kopierar in länk till en tråd som skrevs för bara ett par dagar sedan gällande just knölar i sadelläget bl.a.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=726315

Har förklarat lite kring hårsäcksinflammationer där :) Kanske är nåt sånt din häst råkat ut för.

Lycka till, hoppas det ger med sig snart.

// Mvh ~ Jenny

Hej!

Om han inte har ont av dem och du vet att det inte beror på att han/hon är känslig mot protein, så prova med att tvätta med Äppelcidervinäger. Du tar helt enkelt äppelcidervinäger på en svamp och "duttar" på knölen. Upprepa 1-2 gånger per dygn.

Är knölen "rörlig" och lite mjuka samt ligger mer i skinnet? Då är det kanske en fettknöl och din häst kanske i behov att att gå ner i vikt.

Okey så äppelcidervinäger var det hetaste tipset.! Då ska jag testa det tack så jätte mycket :)

Kram Kikki:bow:

sadeln kanske inte passar?:idea:

Äppelcidervinäger funka INTE på min häst :crazy: han blev öm, men han är ju också en liten porslinsnisse :smirk:. Vi ska till sadel docktorn på fredag :rofl:
Så då får vi se om det är det :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: Shaggy
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025