Knölar av korn? Skumt!

Litenvit

Trådstartare
Har någon erfarenhet av att hästen utvecklat knölar på ryggen när den utfodrats med korn?

Vår lite prillige vallack fick 50/50 av korn och havre förra vintern och då fick han en del knölar på ryggen. Jag drog inga paralleller till fodret utan tänkte att det var kombinationen torvpartiklar och gnussande sadel som kan ha varit orsaken.

I höst/vinter provade vi att bara ge havre och det funkade bra tills nu när vi behövde fodra upp honom lite. Mer havre var inte att rekommendera! Så vi gick över till Granngårdens havrefria müsliblandning och... tre veckor senare hittade jag första bulan på ryggen.

Jag vet inte om det är en slump eller om korn kan ge denna biverkning? Kan inte tänka mig att proteinnivån stiger så markant när man byter från havre till kornbaserat foder..? Eller?

Sv: Knölar av korn? Skumt!

Det låter som att det är protein knölar. Alltså för mycket protein.. Vad får h*n för grovfoder? Det kan vara mycket protien i det redan och sen när du går över på korn så kanske det blir för mycket helt enkelt!?

//Carro

Förmodligen är hästen överkänslig mot korn, helt enkelt.

"Proteinknölar" är ett ganska luddigt begrepp som börjar ifrågasättas mer och mer. Det finns ju så många olika proteiner, liksom... Och korn innehåller inte mycket mer protein än havre heller, så det känns som att hela det resonemanget faller i ditt fall.

Det är nog vettigare att se det som en reaktion på "vad som helst" i fodret.

Håller med Pinky.
Det är inte för mycket protein som orsakar knölarna.
Prova ta bort kornet och se om knölarna försvinner. Om de försvinner ska du ge korn igen, så får du veta!

Jag har visserligen inte fått några knutor på ryggen av korn. Men jag har en hel del hästar som reagerar på korn. Bland annat så har en hel del svullnat i benen när de får korn. Någon har fått klåda också.

För hög proteinnivå skulle jag tro. Min förra häst fick såna knutor när jag gav sojamjöl till honom, det behövdes inte ngn stor mängd av det heller han reagerade redan på en mkt liten giva.

För många år sedan hade vi ett russsto som svullnade upp runt ögonen, alla fyra benen samt fick bulor över hela kroppen efter att ha ätit korn.

För hög proteinnivå skulle jag tro. Min förra häst fick såna knutor när jag gav sojamjöl till honom, det behövdes inte ngn stor mängd av det heller han reagerade redan på en mkt liten giva.

För många år sedan hade vi ett russsto som svullnade upp runt ögonen, alla fyra benen samt fick bulor över hela kroppen efter att ha ätit korn.

Men hästen har ju ätit havre innan, och korn har inte mycket högre proteininnehåll än havre...

Visst kan det vara skillnad på proteinerna i havre och korn (korn har ju mindre lysin, t.ex.) men det känns lite "farligt" att säga att det är för mycket protein som orsakar knutorna.
Möjligen fel sorts protein, men det är ju en helt annan sak isf.

Ja nu är jag ju inte SÅ insatt i om det finns OLIKA sorters protein som kan ge olika reaktioner - veterinären som jag talade med om den aktuella hästen sa att det med all sannolikhet blev en för hög proteingiva och att han inte tålde detta. Sojan togs bort - knölarna försvann.

Russet tålde inte korn i någon form så där vet vi inte om det var protein eller om det är ngt annat i kornet som hon reagerade på. Hon fick samma reaktion vid något tillfälle då hon kom ut på ett för kraftigt bete.

Man behöver ju inte krångla till det mer än nödvändigt - börjar jag ge korn t ex och hästen efter en kort tid får knölar som den inte haft förut, ta bort kornet. Även om det skrivs hit och dit om att korn är bra för det ena eller andra, att soja är bra för att höja hullet, att lucern är fantastiskt bra för hästar så innebär inte det att man till varje pris måste hoppa på de "trenderna". Se till vad hästen mår bra av och tål istället tycker jag.

Man behöver ju inte krångla till det mer än nödvändigt - börjar jag ge korn t ex och hästen efter en kort tid får knölar som den inte haft förut, ta bort kornet. Även om det skrivs hit och dit om att korn är bra för det ena eller andra, att soja är bra för att höja hullet, att lucern är fantastiskt bra för hästar så innebär inte det att man till varje pris måste hoppa på de "trenderna". Se till vad hästen mår bra av och tål istället tycker jag.

Men självklart!! :)

Men det är så lätt att det blir fel också.
Någen (vet, t.ex.) säger att hästen reagerat på protein, och då utesluter hästägaren nästan ALLT protein. Det är ju inte så himla lyckat, det heller.

Därför måste man i såna här diskussioner poängtera att allt inte är svart eller vitt, att det finns olika sorters protein varav några är livsnödvändiga och att det finns nya rön att titta på för att försöka förstå varför ens häst får t.ex. knölar.

Jo, det håller jag absolut med om. Tycker det är intressant med all olika erfarenheter - det svåra är väl att sålla ut det man vill ta åt sig:)

Japp, just korn är det foder jag fått problem med på flertalet hästar. Ger inte det längre till någon häst.

Japp, just korn är det foder jag fått problem med på flertalet hästar. Ger inte det längre till någon häst.

Tack alla, för svaren!

Om man nu inte vill ha havre som bas och om hästen inte verkar tåla korn, hur skulle ni då komponera kraftfodret? Går det att göra något vettigt som vare sig innehåller havre eller korn?

Är havren i müsli eller pelletsfoder lika "prillighetsframkallande" som ren havre? (Om jag nu skulle byta till ett färdigfoder som inte är havrefritt).

Du kan inte hitta bättre grovfoder så du inte behöver ge kraftfoder, eller iaf mindre?

Det gäller ett halvblod på 1,63 som äter 4 kg vanligt hö (oanalyserad dessvärre) + 8-10 kg analyserat hösilage med bra värden.
Han äter inte så mycket kraftfoder, ca 1,5 kg havrefri müsli per dag. Kan inte ge mer hösilage för han lämnar redan lite i boxen när han haft natten på sig att äta.
Ute kan vi inte ge mer heller, för det är allt från ponny till stor häst i hagen och om en häst får väldigt mycket så vet man a. inte om just den hästen får i sig det extra höet b. ponnyn blir smällfet om den får mer hö ute, alt får knappt något att äta över natten.

Känner att hästen skulle behöva lite extra sting i ridningen, men inte prilligheten som havren gav.

Allt går ju tyvärr inte att fodra fram.

Men du kan ju testa lite. Olja vet jag har fått vissa pigga (andra lugna), betfor kan hästarna reagera piggt/inte alls osv. Vad som funkar får du nog tyvärr testa dig fram till. Kanske krossad havre skulle funka, eller blötlagd?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka